Add this page to:


صالح كامراني: قوانين كار اطفال در مرحله اجرا متروك مانده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي



يك وكيل دادگستري گفت:‌ كودكان براي بالندگي و شكوفايي استعدادهايشان نيازمند امنيت اجتماعي و رواني هستند؛ نه كار براي تامين معاش.
صالح كامراني، وكيل دادگستري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه طبق قانون افراد زير 18 سال طفل ناميده مي‌شوند، گفت: بر اساس قانون كار به كار گماردن افراد زير 15 سال جرم و متخلف مستوجب مجازات است؛ اما آن‌چه كه در عمل مي‌بينيم متفاوت از پيش‌بيني‌هاي قانوني است.
وي با اشاره به اين‌كه اگر ارگان‌ها و سازمان‌هاي اجرايي زمينه‌ي اجراي قانون را مهيا نكنند، قوانين متروك خواهد شد، به الحاق مشروط ايران به كنوانسيون حقوق كودك اشاره كرد و گفت: طبق معاهده‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها كه دولت ايران نيز به آن ملحق شده تامين و تضمين حقوق كودكان مورد صراحت واقع شده است. بر همين اساس قوانين داخلي بايد همسو با قواعد بين‌المللي تغيير و اصلاح شود.
كامراني با تاكيد بر اين‌كه نهادهاي متولي نتوانسته‌اند در رابطه با حفظ حقوق كودكان، موفق عمل كنند، يادآور شد: پديده‌ي كودك‌آزاري، اجبار آنان به كار و بهره‌كشي‌هاي مختلف از آنان از جمله موضوعاتي است كه متاسفانه چندان در كشور جدي گرفته نمي‌شود و عدم تدوين يك سياست مدون در رابطه با مجازات افرادي كه حقوق اطفال و كودكان را زير پا گذاشته‌اند، عاملي اساسي براي رشد فزاينده‌ي اين معضل شده است.
وي بر لزوم اجباري شدن تحصيل كودكان تاكيد كرد و گفت: اگر از نظر فرهنگي و اجتماعي فعاليت‌هايي صورت گيرد تا كار كردن اطفال يك امر نامشروع و قبيح شناخته شود و كودكان ملزم به ادامه‌ي تحصيل شوند، پديده‌ي كار كودكان كاهش خواهد يافت.
انتهاي پيام
كد خبر: 8201-06642


منبع: http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-216118