Add this page to:


صالح كامراني: توقيف مطبوعات با استناد به قانون اقدامات تاميني وجاهت قانوني ندارد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


يك حقوقدان تاكيد كرد: استناد به قانون اقدامات تاميني و تربيتي مصوب 1339 در خصوص توقيف مطبوعات، وجاهت قانوني ندارد.
صالح كامراني، حقوقدان و وكيل دادگستري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا اظهار داشت: اكثريت حقوقدانان و دست‌اندركاران مطبوعاتي بر اين عقيده‌اند كه استناد به قانون اقدامات تاميني و تربيتي در خصوص مطبوعات وجاهت ندارد چون اين قانون در خصوص مجرميني كه در آستانه‌ي ارتكاب جرم يا جرائم خطرناك قرار گرفته‌اند، همچنين براي صيانت از افراد جامعه در برابر اين‌گونه افراد به تصويب رسيده است.
وي افزود: قانون اقدامات تاميني از جمله قوانين متروك بود كه بعد از مطرح شدن پرونده‌هاي مطبوعاتي به اين قانون استناد كردند و از آن موقع، اين قانون سر زبان‌ها افتاد در حالي‌كه جرائم مطبوعاتي بايد بر اساس قانون مطبوعات مورد رسيدگي واقع شوند.
كامراني اظهار داشت: قانون‌گذاري حق مجلس است و هيچ چيزي نمي‌تواند اين حق را از مجلس ساقط كند، در خصوص قانون اقدامات تاميني نيز مجلس اختيارات دارد و مي‌تواند با يك اصلاحيه، مساله را حل كند.
اين حقوقدان خاطرنشان كرد: استناد به قانون اقدامات تاميني از زمان توقيف دسته‌جمعي روزنامه‌ها آغاز شد، در حالي‌كه اين قانون از جمله قوانين متروك به شمار مي‌رفت و استناد به اين قانون براي توقيف روزنامه‌هاي بهار و نوروز باعث نمي‌شود قانوني متروك كه عملا از سبد قوانين حقوقي خارج شده بود، از حالت متروك بودن خارج شود.
كامراني يادآور شد: با توجه به اين‌كه قانون مطبوعات از حساسيت خاصي برخوردار است و يكي از اركان مهم اصلاحات به شمار مي‌رود، انتظار اين است كه مجلس در اين زمينه تحرك بيشتري از خود نشان دهد زيرا مجلس تاكنون در اين زمينه حركت قابل قبولي از خود نشان نداده است.
انتهاي پيام
كد خبر: 8111-01278


منبع: http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-194337