Add this page to:


مصاحبه بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا با خانم رقیه علیزاده همسر عباس لسانی

ساوالان سسی :

صدای آمریکا٬ دوشنبه ۱۰ دی ۸۶

گفته میشود که در زندان اردبیل کسی حاضر نشده است حکم شلاق عباس لسانی فعال آذربایجانی را اجرا کند.

وی در خرداد سال گذشته توسط دادگاهی به تحمل یکسال و نیم حبس و ۵۰ ضربه شلاق به اتهام شرکت در تظاهرات گسترده سال پیش در مناطق تورک نشین ایران محکوم شده بود.

آقای لسانی که پیش تر هم نسبت به صدور حکم شلاق اعتراض کرده بود و آن را غیر قانونی می دانست امروز برای اجرای یک حکم یکساله دیگر به زندان شهرستان اهر منتقل شد.

گفتگویی با همسر آقای لسانی در مورد وضعیت وی :

دیروز حکم ۱۸ ماه زندان عباس تمام شده بود و باید آزاد می شد.

روز گذشته برای اجرای حکم ۵۰ ضربه شلاق او را به دادگاه انقلاب برده بودند ولی وی اجازه نداده تا حکم شلاق اجرا بشود. گفت "این حکم را از اول غیر قانونی می دانستم ." سه ساعت دادستان و قاضی اجرای احکام با عباس صحبت کردند دادستان گفت شلاق را بسیار آهسته می زنند،ولی وی باز این اجازه را نداد. بعد دادستان دستور به اجرای حکم در زندان را دادند اما در زندان نیز سه بار خواسته اند حکم شلاق را اجرا بکنند باز ایشان اجازه نمی دهند، او را پیش قاضی زندان می برند، قاضی زندان به سربازها دستور می دهد تا عباس را بگیرید و خودم حکم را با افتخار تمام اجرا خواهم کرد. اما سربازها از دستور قاضی سرپیچی می کنند و به حرفهای قاضی گوش نمی دهند.

آقای لسانی امروز به زندان اهر منتقل شدند !

ساعت ده و نیم صبح او را به زندان اهر برده اند، ساعت ۵ بعد از ظهر بود که عباس تلفن کرد و گفت من در زندان اهر بسر می برم،حال اینکه باید او دیروز آزاد می شد چون نه حکمی آمده بود نه نامه ای داشتند.

آقای لسانی به چه اتهامی به زندان اهر منتقل شدند؟

این زندان به خاطر حضور او در قلعه بابک سال ۸۴ می باشد که در آن سال بطور خودسرانه ای بازداشت و به ۲ سال حبس تعزیری محکوم گردیده بودند که با تلاش وکیل این حکم ٬به یکسال کاهش داده شد.
آیا دادگاه تجدید نظر تشکیل شده یا حکمی صادر کرده است ؟

نخیر، هیچ حکم قطعی هنوز صادر نشده است.

شما آخرین ملاقاتی که با همسرتان آقای لسانی داشتید چه موقع بود و در چه وضعیتی بودند؟

شنبه این هفته ملاقات داشتم، علی رغم ۱۸ ماه حبس ایشان وضعیت روحی خیلی خوبی داشتند فقط او را با زندانیان قاتل و مبتلا به بیماریهای مختلف نگهداری می کردند، که این امر او بطور روزمره تحت فشار قرار می‌داد.

حالا انتقال آقای لسانی به زندان اهر چه مشکلاتی برای شما به همرا خواهد اشت؟

بچه ها نمی توانند راحت پدراشان را ببینند،راهمان دور شد،وضع مالی ما ایجاب نمی کند که هر هفته به ملاقات برویم.

خانم لسانی شما در گذشته بخاطر حمایت از همسرتان و اطلاع رسانی در باره وضعیت عباس لسانی تهدید می شدید، الان چطور؟

بلی، باز هم تهدید می شویم . الان بعد از اینک این برنامه پخش می شود می دانم که صدرصد زنگ می زنند، تهدید امان می کنند یا می آیند می برند.