Add this page to:


شرایط مبهم ۵ فعال مدني آذربایجانی در زندان اوین


گزارشی از وضعیت پنج نفر از زندانیان سیاسی آذربایجانی

شرایط مبهم ۵ فعال مدني آذربایجانی در زندان اوین

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

پنج فعال آذربایجانی از جمله سعيد متين پور، عليرضا متین پور،جلیل غنی لو، بهروز صفری و همسر وی ليلا حیدری برای ماههاست که در شرایط بلاتکلیفی در زندان اوین تهران بسر می برند.

نزدیک به ۹ ماه (از هفته اول خرداد ۸۶) از بازداشت "سعید متین پور" روزنامه نگار و فعال حقوق بشری، "جلیل غنی لو" و " بهروز صفری" از فعالان اجتماعی و ۶ ماه هم از دستگیری عليرضا متين پور، برادر سعید متین پور و خانم ليلا حیدری همسر بهروز صفری (در هفته اول شهريور ) سپری می شود.

هر پنج نفر کماکان همچنان بدون محاکمه، تفهیم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکیل در بازداشت موقت بسر می برند.
در این میان انتشار اخباری مبنی بر آزار و اذیت افراد یاد شده، طرز برخورد با عدم پاسخگو بودن دستگاه قضایی موجی از نگرانی را در بین خانواده های آنها رقم زده است.

در خصوص وضعیت آزار و اذیت فیزیکی و روانی فعالین در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران، اطلاعات موثقی از طرف فعالین آزاد شده و همچنین خانواده های زندانیان انتشار یافته است.آنها موارد بسیاری از آزار و اذیت ازجمله شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری را گزارش داده اند.

زندانیان در ملاقات با خانواده های خود اظهارداشتند که مقامات رسمی آنها را وادار به بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و به اینکه خانواده هایشان صدمه خواهند دید، تهدید کرده اند.

بر اساس اظهارات خانواده های آقایان سعید متین پور، علیرضا متین پور، بهروز صفری، جلیل غنی لو و خانم لیلا حیدری در مدت بازداشت چندین ماهه شان بصورت مداوم و بشدت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند٬ بطوریکه بارها بیهوش شده و به بیمارستان منتقل گردیده اند.

یکی از آزاد شدگان آزار و اذیت های روانی و جسمی خود و سایر بازداشت شدگان توسط بازجویانش در بند 209 اوین را چنین تشریح می کند:

آنها با رکیک ترین الفاظ به ما ، خانواده هایمان و ملت آذربایجان توهین می کردند، روزهای متوالی زیرضربات سنگین مشت و لگد قرار می دادند، درباره عزیزانمان به ما اخبار دروغ می دادند

علیرغم اینکه ماهها از زمان دستگیری این فعالین می گذرد در طی این مدت نزدیکانشان مراجعات مستمری به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات داشتند ولی تا به حال مراجعات آنها برای آزادی فرزندانشان بی نتیجه بوده.هر بار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اند، به آنها گفته شده که بروید 2 هفته دیگه مراجعه کنید و این جواب آنها بیش از ۸ ماه است که مرتبا تکرار می شود.

سعید متین پور٬روزنامه نگار و فعال حقوق بشر
حبس در ۲۵ مه ۲۰۰۷ (۴ خرداد ۱۳۸۶)

نیروهای اطلاعاتی ۴ خرداد سال جاری متین پور و همسرش عطیه طاهری را در شهر شمال غربی زنجان دستگیر کردند. آنها بعد از دستگیری همسر او را به خانه برده٬ آنجا را گشتند و سپس متین پور را به بازداشتگاه منتقل کردند. آنها کامپیوتر شخصی متین پور و کتابها و دیگر اشیا شخصی آنها را ضبط کردند. آنها خط تلفن را قطع کرده و به [عطیه] طاهری گفته بودند نباید به کسی خبر بدهد.

متین پور وارد هشتمین ماه بازداشت موقت خود شده است و این در حالیست که تا کنون اتهامات او اعلام نشده - تماسی با وکیل نداشته و محاکمه نشده است.

اوائل ماه اکتبر به وکیل محمد رضا فقیهی اجازه ملاقات و گرفتن وکالت نامه او را ندادند. متین پور با روزنامه مردم نو و نشریه های محلی دیگر همکاری داشته و به طور مداوم سیستم اجتماعی و سیاسی ایران و تحت فشار بودن فعالان آذربایجانی از طرف حاکمیت را انتقاد کرده است.

متین پور به چند بازداشتگاه از جمله زندان اوین تهران فرستاده شده است.و در آخرین مورد روز ۱۳ آذر ۸۶ دوباره وی به همراه دیگر فعالین آذربایجانی از زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند.

ايشان به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات زنجان در مکانی تاريک و کاملا غير بهداشتی به طور مداوم شکنجه شدند و ۲۰۵ روز در مجموع در انفرادی بوده است و الان در زندان اوین به سلول چند نفره انتقال داده شده اند.

خانم عطیه طاهری برای اولین بار دوشنبه 26 آذر 1386 توانستند از نزدیک با سعید در زندان اوین ملاقات کنند.

به گفته ایشان سعید به شدت کاهش وزن داده و موهای سر وی نیز دچار ریزش شده است

او به شدت شکنجه شده است مقامات امنیتی و اطلاعاتی وی را تهدید سخت ترین فشارها ‏برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی و اعتراف به اتهاماتی که به وی نسبت داده شده، قرار داده اند.

یکی از زندانیان اپوزیسیون که برای لحظاتی کوتاه سعید متین پور را ملاقات کرده بود بعد از آزادی از زندان عنوان کرده است که در زندان فردی به نام سعید متین پور را برای لحظاتی ملاقات نموده که شکنجه گران به زور دمپایی و آفتابه را در دهانش فرو می کردند و به او می گفتند که "تو که حق تحصیل به زبان مادری خود را می خواهی باید به زبان مادری عرعر کنی!"

این اعمال ‏فشارها همواره از روز اول بازداشت نسبت به خانواده متین پور نیز ادامه داشته است و از آنجا که سعید متین پور حاضر به ‏انجام چنین کاری نشد، وزارت اطلاعات با احضار برادر وی، او را نیز ۶ شهریور بازداشت کرد.برادر وی بیش از ۴ ماه است که بازداشت و در شرایط مشابهی بسر می برد.

سعید متین پور ۳۲ ساله و فارغ اتحصیل فلسفه از دانشگاه تهران است. او و برادرش علیرضا متین پور قبلاً نیز دوم اسفند ۸۵ مقارن با روز جهاني زبان مادری در زنجان همراه با ضرب و شتم لباس شخصي ها بازداشت شده بودند.آنها به محدودیتهای اعمل شده از طرف حکومت که خواندن و نوشتن به زبان [تورکی] آذربایجانی را ممنوع کرده است٬ اعتراض کرده بودند. متین پور در آن زمان بعد از تحمل ۱۰ روز حبس در انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود.

از سوی گفتنی است که سعید متین پور اول آبانماه ۱۳۸۵ هنگام بازگشت از سفر ترکیه در مرز اورمیه مورد بازجوئی قرار گرفته و پاسپورت٬ ۳۵ جلد کتاب و ۳ مجله فلسفی به زبان ترکی که از ترکیه خریداری کرده بود٬ ضبط شد.

خانواده متين پور نسبت به وضعيت عزیزانشان ابراز نگراني کرده و خواستار رفتار قانوني با آنها شده اند.

جلیل غنی لو٬ روزنامه نگار آزاد
حبس در ۲۷ ژوئن ۲۰۰۷


جلیل غنی لو (۳۰ ساله) فعال سیاسی اهل زنجان ۵ خرداد امسال در زنجان دستگیر شده و بعد از مدتی به زندان اوین و سپس دوباره به زندان زنجان انتقال داده شده است. در آخرین مورد روز ۱۳ آذر ۸۶ دوباره وی به همراه دیگر فعالین آذربایجانی از زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. و الان در زندان اوین به سلول چند نفره انتقال داده شده اند.

تابحال این فعال زنجانی تماسی با وکیل نداشته- محاکمه نشده و اتهامات او اعلام نشده بود. به گقته برادر وی توکل غنی لو ٬ دلیل دستگیری برادرش نوشتن مقاله در باره نقض حقوق مدنی و انسانی آذربایجانیها در ایران بوده است.

او در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۷ روز جهانی زبان مادری هنگام شرکت در اعتراضاتی که از سوی روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی آذربایجانی در زنجان برگزار شد٬ از طرف نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. آنها به محدودیتهای اعمال شده از طرف حکومت که خواندن و نوشتن به زبان مادری را ممنوع کرده است٬ اعتراض کرده بودند. او پس از ۲۶ روز بازداشت در سلول انفرادی در زندانهای زنجان و بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. به گفته برادرش جلیل در پی بازداشتش در روز جهانی زبان مادری در زنجان در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته بوده است.

بهروز صفری ٬فعال سیاسی
حبس در اواخر مه ۲۰۰۷ (هفته اول خرداد ۱۳۸۶)

بهروز صفری از فعالان سیاسی زنجان که از اوائل خرداد ۱۳۸۶ و چند روز بعد از سالگرد اعتراضات سراسری آذربایجانیها بر علیه کاریکاتور تحقیر آمیز روزنامه ایران بازداشت شده اند٬ او بعد از شش ماه حبس در بازداشتگاه اطلاعات و امنیت زنجان از ۱۲/۸/۸۶ به زندان صفرآباد زنجان منتقل گشته و در آخرین موردبه همراه دیگر فعالین آذربایجانی از ۱۳ آذر ماه ۸۶ از زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. و الان در زندان اوین به سلول چند نفره انتقال داده شده اند.

مقامات امنیتی خانواده این زندانی سیاسی را تهدید کرده بودند که در صورت پیگیری وضعیت آقای صفری و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

علیرغم اینکه همسر ایشان خانم لیلا حیدری نیز به دلیل تهدیدهای اداره اطلاعات هیچگونه خبری در مورد دستگیری ایشان حتی به دوستان و آشنایانشان هم نداده بودند٬در راستای افزايش فشارها بر وی روز ۶ شهریور هنگامی که خانم لیلا حیدری طی تماس قبلی برای ملاقات همسرش مراجعه کرده بودند ایشان را هم دستگیر کردند.

خانواده صفری روز دوشنبه ۱۰ دی ماه توانستند در زندان اوین با ایشان ملاقات نمایند. پس از ملاقات آنها از شکنجه شدن اين زنداني در ماه های گذشته مطلع شده اند و نيز به گفته منابع موثق ليلا حيدری که «هم اکنون درسلول انفرادی به سر می برد، بارها او وهمسر زندانيش بهروز صفوی را ماموران در حضور هم شکنجه کرده اند».

تابحال این فعال زنجانی تماسی با وکیل نداشته- محاکمه نشده و اتهامات او اعلام نشده است.ماههاست که او و همسرش در بازداشت موقت در حالت بلاتکلیفی بسر می برند

خانواده این فعال بشدت تحت فشارهای شدید وارده از طرف ارگانهای امنیتی برای ندادن هر گونه اطلاعات در مورد ایشان قرار دارند

خانم لیلا حیدری٬ فعال فرهنگی
حبس در ۶ شهریور


خانم لیلا حیدری همسر بهروز صفری فعال سیاسی اهل زنجان می باشند که از ششم شهریور ماه امسال دستگیر شده و هم اینک در زندان اوین بسر می برند

همسر وی آقای بهروز صفری نیز از هفته اول خرداد سال جاری بازداشت و او نیز در زندان اوین نگهداری می شود.

مقامات امنیتی خانواده این زندانی سیاسی را تهدید کرده بودند که در صورت پیگیری وضعیت آقای صفری و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

علیرغم اینکه همسر ایشان خانم لیلا حیدری نیز به دلیل تهدیدهای اداره اطلاعات هیچگونه خبری در مورد دستگیری ایشان حتی به دوستان و آشنایانشان هم نداده بودند٬در راستای افزايش فشارها بر آقای بهروز صفری روز ۶ شهریور هنگامی که طی تماس قبلی برای ملاقات همسرش مراجعه کرده بودند ایشان هم دستگیر شدند.

ایشان بعد از یکماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زنجان انتقال داده شداند.در راستایی افزایش فشارها از تاریخ ۱۳ آذر ۸۶ به همراه دیگر فعالین زنجانی به زندان اوین منتقل شده اند

خانواده لیلا حیدری روز دوشنبه ۱۰ دی ماه توانستند در زندان اوین با ایشان ملاقات نمایند.

آنها موارد بسیاری از آزار و اذیت ازجمله شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری را گزارش داده اند.

به گفته خانواده ليلا حيدری، او «هم اکنون درسلول انفرادی به سر می برد و بارها او وهمسر زندانيش بهروز صفری، در حضور یکدیگر شکنجه شده اند».

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر طی گزارشی نسبت به وضعیت سلامتی لیلا حیدری در زندان اوین ابراز نگرانی کرده است.

به گفته منابع موثق، لیلا حیدری که از بیماری قلبی و همچنین میگرن رنج می برد، بارها در زندان دچار حمله های قلبی و میگرن شده است. بطوری که دو بار در حین بازجویی، بیهوش شده و با اقدامات بهداری زندان بهبود یافته است.

طبق گزارش های رسیده، چندی پیش، "حیدری" در سلول خود، دچار حمله قلبی شد و به بهداری زندان انتقال یافت. گفته می شود، بهداری بند 209، طی گزارشی به مسئولین وزارت اطلاعات نسبت به شرایط نامناسب سلامتی وی هشدار داده و خواهان آزادی او جهت درمان شده است.

مقامات امنيتی همچنين خانواده این زندانی سیاسی را تهديد کرده اند که در صورت پيگيری وضعيت فرزندانشان و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

این در حالی است که با وجود گذشت بیش از ۵ ماه تا به حال به طور مشخص اطلاعي از اتهام وی در دست نيست و وضعيت حقوقي بازداشت او نيز نامشخص است، بازجويي ها بدون حضور وكيل و حق دسترسي به وكيل انتخابي در جريان است و دستگاه قضایی هیچ توضیح روشن و دلیل قانع کننده ای برای بازداشت ارائه نداده است

گفتنی است که فروشگاه "چیچک" ( به معنی شکوفه) که با مدیریت خانم لیلا حیدری اداره میگردید٬ سال قبل با فشار اداره اماکن و اطلاعات زنجان تعطیل گردید. فروشگاه چیچک به عرضه کتاب٬ کاست و محصولات فرهنگی به زبان ترکی آذربایجانی می پرداخت.

علیرضا متین پور٬ فعال فرهنگی
حبس در ۶ شهریور ۱۳۸۶


در راستای افزایش فشارها بر سعید متین پور ، برادر کوچکتر وی "علیرضا متین پور" را نیز روز ۶ شهریور بازداشت شده است.

این فعال آذربایجانی بیش از5 ماه است که در بازداشت بسر می برند، ایشان بعد از یکماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان زنجان انتقال داده شداند.در راستایی افزایش فشارها از تاریخ ۱۳ آذر ۸۶ به همراه دیگر فعالین زنجانی به زندان اوین منتقل شده اند. و الان در زندان اوین در سلول چند نفره نگهداری می شوند.

دوشنبه 26 آذر 1386 خانواده متین پور توانستند در زندان اوین از نزدیک با علیرضا ملاقات بکنند

به گفته خانواده این زندانی، وضعیت جسمانی اوچندان رضایت بخش نبوده است و به شدت کاهش وزن داده اند.

تابحال این فعال زنجانی تماسی با وکیل نداشته- محاکمه نشده و اتهامات او اعلام نشده بود.

خانواده متين پور نسبت به وضعيت عزیزانشان ابراز نگراني کرده و خواستار رفتار قانوني با آنها شده اند