Add this page to:


حبس های طولانی مدت و شکنجه غيرقانوني فعالین آذربایجانی

واحید قاراباغلی - لینک گزارش
vahidqarabagli@gmail.com

وضعيت دشوار بازداشت برای پنج فعال آذربایجانی از جمله سعيد متين پور، عليرضا متین پور،جلیل غنی لو، بهروز صفری و همسر وی ليلا حیدری بطور نگران کننده ای ادامه دارد.

در این میان انتشار اخباری مبنی بر آزار و اذیت افراد یاد شده، طرز برخورد با عدم پاسخگو بودن دستگاه قضایی موجی از نگرانی را در بین خانواده های آنها و نهادهای حقوق بشری رقم زده است.

در خصوص وضعیت آزار و اذیت فیزیکی و روانی فعالین در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران، اطلاعاتی از طرف فعالین آزاد شده و همچنین خانواده های زندانیان انتشار یافته است.آنها موارد بسیاری از آزار و اذیت ازجمله شکنجه به منظور اخذ اعترافات اجباری را گزارش داده اند.

زندانیان در ملاقات با خانواده های خود اظهارداشتند که مقامات رسمی آنها را وادار به بازجویی های 24 ساعته، بی خوابی و به اینکه خانواده هایشان صدمه خواهند دید، تهدید کرده اند.

خانواده ها همچنین گفتند که زندانیان با کابل و مشت مورد ضرب وشتم قرارگرفته اند.
بر اساس اظهارات خانواده های آقایان سعید متین پور، علیرضا متین پور، بهروز صفری، جلیل غنی لو و خانم لیلا حیدری در مدت بازداشت چندین ماهه شان بصورت مداوم و بشدت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند٬ بطوریکه بارها بیهوش شده و به بیمارستان منتقل گردیده اند.

یکی از زندانیان اپوزیسیون که برای لحظاتی کوتاه سعید متین پور را ملاقات کرده بود بعد از آزادی از زندان عنوان کرده است که در زندان فردی به نام سعید متین پور را برای لحظاتی ملاقات نموده که شکنجه گران به زور دمپایی و آفتابه را در دهانش فرو می کردند و به او می گفتند که "تو که حق تحصیل به زبان مادری خود را می خواهی باید به زبان مادری عرعر کنی!"

سعيد متين پور از چهارم خرداد در زندان به سر می برد .ايشان به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات زنجان در مکانی تاريک و کاملا غير بهداشتی به طور مداوم شکنجه شدند و ۲۰۵ روز در مجموع در انفرادی بوده است و الان به سلول چند نفره انتقال داده شده اند.خانواده و دوستان نگران وضعيت روحی و جسمی او هستند

آقای جليل غنی لو در پنجم خرداد و آقای بهروز صفری هم در هفته اول خرداد ماه امسال دستگير شدند ولی عليرضا متين پور و خانم ليلا حيدری، همسر بهروز صفری، هر دو در روز ششم شهريور بازداشت شدند و خبر موثقی که هست اين است که هر دو در راستای افزايش فشارها بر آقای بهروز صفری و سعيد متين پور دستگير شدند .به گفته خانواده ليلا حيدری که «هم اکنون درسلول انفرادی به سر می برد، بارها او و همسر زندانيش بهروز صفری را ماموران در حضور هم شکنجه کرده اند».

خانواده این زندانیان ، از روند برخوردهای صورت گرفته ناراضی هستند و می گویند روند دادرسی به صورتی ناعادلانه در جریان است؛ و آنها از حق داشتن وکیل مدافع در زمان تحقیقات و مدت بازداشت محروم اند و بازجویی ها در بسیاری موارد همراه با فحاشی و ضرب و شتم صورت می گیرد.

براساس اظهارات فعالان آزاد شده، از همان ابتدا از سوی بازجویان مورد بد رفتاری فیزیکی قرار گرفته اند .مقامات امنیتی تلاش کرده اند تا آنها را اعتراف درخصوص کارهایی که انجام نداده اند وادار کنند.

یکی از آزاد شدگان آزار و اذیت های روانی و جسمی خود و سایر بازداشت شدگان توسط بازجویانش در بند 209 اوین را چنین تشریح می کند:

آنها با رکیک ترین الفاظ به ما ، خانواده هایمان و ملت آذربایجان توهین می کردند، روزهای متوالی زیرضربات سنگین مشت و لگد قرار می دادند، درباره عزیزانمان به ما اخبار دروغ می دادند.اتهاماتی مانند اتصال با نیروهای خارج از کشور که برای راه اندازی "انقلاب نرم" فعالیت می کنند به این افراد زده شده است.

شواهد نشان میدهد این شکنجه ها در راستای برنامه ای هدفمند و سیاسی و در جهت بی حرمتی به کرامت زندانی و تضعیف اراده آنان صورت می گیرد.

کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی، که ایران یکی ازاعضای آن است، ازحقوق هر فرد برای اینکه مجبورنشود برعلیه خودش شهادت بدهد ویا خودش را مجرم بنامد، دفاع می کند." بهره گیری ماموران از روش های اجباری برای دریافت اقاریر مجرمانه ،غیر قانونی است و هر گونه اعترافی تحت چنین شرایطی فاقد ارزش است.

از تمامی رسانه ها و سازمان های حقوق بشری انتظار که ضمن محکوم کردن دستگیریهای گسترده و شکنجه فعالان سیاسی آذربایجان به سرنوشت آنها بی توجه نباشند و با اعمال فشار بر دولت ایران به ادامه نگهداری بلاتکلیف این زندانیان اعتراض کنند.