Add this page to:


محکومیت داستان نویس آذربایجانی به حبس و تبعید، گزارشی از وضعیت دو زندانی سیاسی در تبریز و خوی









کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان - آسمک:
محکومیت داستان نویس آذربایجانی به حبس و تبعید، گزارشی از وضعیت دو زندانی سیاسی در تبریز و خوی
آسمک: حمید آرغیش (رستمی) شاعر٬ نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی به يك سال حبس تعزيری، دو سال تبعيد به بيجار و سه سال ممنوعيت نشر آثار محكوم شد.

آرغيش نویسنده چندین کتاب داستان به زبان ترکی از جمله "... وسنين حكايه لريم"٬ "قارلی ارک" و "حیكايه لر توپلوسو" می باشد.

او در پی بازداشتهای گسترده ۲ اسفند ۱۳۸۵(۲۱ فوریه ۲۰۰۶)٬ روز جهانی زبان مادری٬ در شهرهای آذربایجان توسط مأمورین اطلاعات خوی بازداشت شده بود. به دنبال بازداشت وی منزل و محل كار این نویسنده آذربایجانی توسط نيروهای امنيتی مورد بازرسي قرار گرفته٬ كامپيوتر، كتاب های شخصی و دست نوشته های وی توقيف گرديده بود.
از این داستان نویس شناخته شده آذربایجانی آثار داستانی٬ شعر و همچنین مقالات متعددی در نشریاتی همچون٬ امید زنجان٬ پیک آذر٬ نوید آذربایجان٬ شمس تبریز٬ یاشیل یول٬ یارپاق و... منتشر شده است. او همچنین مدیر یک وب سایت اینترنتی با نام آرغیش است که در حوزه داستان آذربایجانی فعالیت می کند. http://www.arghish.com/
حکم محکومیت حمید آرغیش توسط قاضی نوروزی رئیس شعبه يك دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی صادر شده است.
شیرزاد حاجیلو فعال آذربایجانی و دبیر مؤسسه غیر دولتی "اورین" به رفتارها و برخورد غیرقانونی مسئولین زندان خوی با وی اعتراض کرده است.
بر اساس گزارشی که کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان دریافت کرده است مسئولین زندان از ارسال کتاب به این زندانی سیاسی ممانعت کرده اند. در حال حاضر اجازه دسترسی به هرگونه کتاب و نشریات حتی کتابهای دانشگاهی به او داده نمی شود.
حاجیلو از روز ۲۰ آذر ۱۳۸۶ در زندان خوی به سر می برد. او در اعتراضات دوم اسفند ۱۳۸۵ روز جهانی زبان مادری توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از تحمل ۱۵ روز بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود. حاجیلو بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب خوی (قاضی نوروزی) به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و بعد از اعتراض حکم صادره در دادگاه شعبه یکم تجدید نظر اورمیه به سه ماه حبس و یک روز حبس تعزیری تقلیل یافت.
همچنین پدر این فعال آذربایجانی نیز که در همان تاریخ به همراه فرزند خود دستگیر شده بود قبلا از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردیده است.
علی شادی کرمجوان از فعالان سیاسی با سابقه در تبریز که بعد از حبس در تاریخ ۲۶ شهریورماه امسال در زندان شهرستان سراب به سر می برد٬ احتمالا با اتمام دوره حبس خود در روز یکم اسفند ۱۳۸۶ از زندان آزاد نخواهد شد.

این در صورتی خواهد بود که که دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب اسلامی تبریز را تأیید کند. بر اساس این حکم علی شادی به جرم شرکت در اعتراضات خردادماه ۱۳۸۶ در تبریز به سه ماه و یک روز حبس و پنجاه ضربه شلاق محکوم شده است.

این فعال سیاسی ۳۸ ساله خردادماه سال گذشته در جریان اعتراضات گسترده ترکهای آذربایجان به چاپ کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران، توسط اداره اطلاعات شهر سراب دستگیر و پس از تحمل دو ماه حبس در زندان سراب با قرار وثیقه آزاد شده بود. شادی بعد از آزادی به اتهام تبلیغ علیه نظام و پخش کتابهای ترکی در دادگاه انقلاب سراب محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود٬ که در دادگاه تجدید نظر به شش ماه تقلیل یافت. وی برای بار دوم در روز یک خرداد امسال و در جریان تظاهرات به مناسبت سالگرد اعتراضات ۱۳۸۵ دستگیر و پس از تحمل ۲۶ روز حبس که ۸ روز آن در بازداشتگاه اطلاعات تبریز و همراه شکنجه شدید بود٬ با قرار وثیقه آزاد گشت. علی شادی همچنین در مراسم سالانه قلعه بابک سال ۱۳۸۴ که روزهای نهم و دهم تیرماه برگزار گشت دستگیر و به قید وثیقه آزاد شده بود.

دوم بهمن ۱۳۸۶



علیرضا جوانبخت



سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک