Add this page to:


گزارش علیرضا جوانبخت سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا

ساوالان سسی: خبرها و نظرها - برنامه خبری راديو و تلويزيونی بخش فارسی صدای آمريکا ( چهارشنبه،۲۶ دی ۱۳۸۶)



گزارشی از وضعیت فعالان آذربایجانی در اوین وفشارهای وارده بر فعالان نقده ای

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر نسبت به وضعیت سلامتی لیلا حیدری در زندان اوین ابراز نگرانی کرده است.

ليلا حيدری همسر بهروز صفری فعال سياسی آذربايجانی است که خود ماههاست بدون تفهیم اتهام و برخورداری از حق ملاقات با وکیل و خانواده در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می برند.

در این زمینه گفتگویی داریم با علیرضا جوانبخت سخنگویی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان:

خانم لیلا حیدری بدنبال حبس همسرشان آقای بهروز صفری روز ششم شهريورماه امسال پس از مراجعه به اداره اطلاعات جهت ملاقات با همسرش در زنجان دستگیر و با گذشت حدود پنج ماه همچنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوين نگهداری می شوند.به گفته نزدیکان خانم حیدری ایشان وضعیت جسمی بسیار نامناسبی دارند. او در مدت حبس در زندان اوین تهران مورد حمله قلبی قرار گرفته اند که دلیل اش هم ناراحتی هایی بوده است که قبلا" ذاشته اند و هم شکنجه هایی است که در زندان متحمل شده اند. خصوصا" که قبلا" هم اخبار موثقی از شکنجه ایشان و همسرشان در حضور هم دریافت کرده بودیم.

خانم حیدری به علت فعالیتهای فرهنگی اشان قبلا" هم البته تحت فشار نیروهای امنیتی بوده اند. وی همچنین دوم اسفند ۱۳۸۵ یا ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ روز جهانی زبان مادری هم بازداشت و بازجویی شده بوده اند.احتمالا" دستگیری ایشان بدلیل فعالیتهایی که داشتند و از سوی دیگر به منظور تحت فشار گذاشتن همسرشان آقای بهروز صفری بوده است.

خانم حیدری و دیگر زندانیان آذربایجانی زندان اوین تهران یعنی "سعید متین پور" روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ، جلیل غنی لو" روزنامه نگار، "عليرضا متين پور" فعال مدنی و " بهروز صفری" همسر خانم لیلا حیدری بعد از ماهها بازداشت موقت هنوز اجازه گرفتن وکیل ندارند. خانواده های همه این زندانیان از اعمال شکنجه های بسیار دردناک جهت گرفتن اعترافات دروغ به ما خبر داده اند.

این در حالی است که خانواده ها هم از اتهامات وارده نیز هیچ گونه اطلاعی ندارند. با این حال با توجه به گفته های فعالین آذربایجانی که اخیرا" با وثیقه های سنگین آزاد شده اند و منتظر صدور حکم برای اتهام اقدام علیه امنیت ملی هستند احتمالا" اتهام کسانی که هنوز در زندان هستند اقدام علیه امنیت ملی خواهد بود. اتهامی که بسیار زیاد بر علیه فعالین آذربایجانی وارد شده است و متاسفانه هنگام وارد شدن چنین اتهامی قوانین جزایی ایران امکان تماس با وکیل را منوط به اجازه قاضی می کنند. اجازه ای که به نذرت داده می شود.

صالح کامرانی وکیل دادگستری، عبداله عباسی جوان استاد دانشگاه، یعقوب سالکی نیا روزنامه نگار و عضو موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ( آسمک)، میر قاسم سیدین زاده روزنامه نگار و محمد نصرتی دانشجو اخیرا" با وثیقه های سنگین ۱۵۰ ، ۸۰ و ۴۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده اند. به گفته همه آنها ایشان در مدت حبس شکنجه شده اند.

صدای آمریکا: آقای جوانبخت، گزارش هایی هم دائر بر اجرای احکام شلاق بعضی از فعالان آذربایجانی منتشر شده :؟

بلی، در چند روز اخیر در مورد چند تن از فعالین آذربایجانی حکم شلاق اجرا شده اشت.آقای مهندس ابراهیم معینی فعال سیاسی اهلا نقده (سولدوز) چند روز قبل بعد از تحمل چهل ضربه شلاق از زندان ۱۰ ماهه آزاد شده اند.ایشان در اردیبهشت ۱۳۸۶ به حبس رفته بودند و همچنین مدت زمانی هم در سال گذشته در بازداشت بوده اند که با احتساب ایام بازداشت قبلی ۱۰ ماه حبس را تحمل کردند و روز آخر حبس بعد از خوردن۴۰ ضربه شلاق آزاد شدند.

همچنین علی حاج محمدی دیگر فعال نقده ای هم ۵۰ ضربه شلاق را تحمل کرده و به زندان فرستاده شده اند اکنون در زندان نقذه هستند.

دیگر فعال نقده ای آقای ولی آذریون که برادر اشان"توحید آذریون" را در چهار خرداد ۱۳۸۵ در اثر٬ شلیک گلوله های مامورین از دست دادند قرار است که حکم ۲۰ ضربه شلاق هم در مورد ایشان اجرا بشود.این در حالی است که خانواده های چهار فعال نقده ای که در تظاهرات ۴ خرداد ۱۳۸۵ جان خود را از دست داده اند تحت فشار اداره اطلاعات نقده قرار دارند و به آنها اخطار داده شده است که به همراه افراد دیگر بر سر مزار عزیزانشان حضور نیابند و فقط اعضای خانواده می توانند بروند و سر مزار مراسم اجرا بکنند. اینها خانواده های حسین فتحی پور، توحید آذریون، همت اسمزاده و عسگر قاسمی هستند.

همچنین شکایت این خانواده ها از نیروی انتظامی، سپاه و مقاومت بسیج نقده که بخاطر شلیک مستقیم بسوی فرزندانشان این شکایت را انجام داده اند نزدیک به ۲۰ ماه است که جواب مشخصی به آنها داده نشده است.