Add this page to:


آزادی موقت باقی از زندان برای معالجه پس از ماهها زندان......


منبع: اویرنجی


عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران که دوران محکومیت حبس یکساله خود را می گذراند، به مدت یکماه به دلیل بیماری از زندان مرخص شد.


آقای باقی 26 دسامبر گذشته (پنجم دی) در پی دو حمله قلبی از زندان اوین به بیمارستان قمر بنی هاشم در تهران منتقل و پس از سه روز مجدداً به زندان بازگردانده شد.
محمدصالح نیکبخت، وکیل آقای باقی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که پس از بازگرداندن عمادالدین باقی به زندان، طی دو هفته گذشته دو بار به او عارضه قلبی دست می دهد که در بهداری زندان تحت درمان قرار می گیرد و خانواده آقای باقی از رئیس قوه قضائیه تقاضا می کنند که به وی مرخصی طولانی مدت برای معالجه داده شود.
این مرخصی مورد موافقت رئیس قوه قضائیه قرار می گیرد و قرار می شود که عمادالدین باقی از یکشنبه آینده (اول بهمن) با تأمین وثیقه موقتاً از زندان مرخص گردد اما این مرخصی سه روز زودتر از موعد مقرر آغاز شده است.
وکیل عمادالدین باقی در توضیح این مرخصی پیش از موعد می گوید که روز پنجشنبه پزشک متخصص قلب موکل او را در زندان معاینه می کند و خواهان انتقال وی به بیمارستانی در خارج از زندان می شود که در پی آن، آقای باقی را به بیمارستان مدرس انتقال می دهند و سپس رئیس زندان اوین موافقت می کند که مرخصی وی از همین روز آغاز شود.
وی حال عمادالدین باقی را در حال حاضر خوب و رضایتبخش توصیف می کند.
عمادالدین باقی چهار سال پیش به اتهام اینکه با استفاده از موقعیت خود در انجمن دفاع از حقوق زندانیان اطلاعات محرمانه را از زندانیان جمع آوری کرده و در اختیار دیگران گذاشته است محاکمه و سرانجام تحت عنوان "تبلیغ علیه نظام" و "انتشار اسناد محرمانه زندانیان زندانهای امنیتی" مجرم شناخته و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.
آقای باقی هیچگاه این اتهام را علیه خود نپذیرفت و وکیل او نیز می گوید از آنجا که وی در محاکمه حضور نداشته، حکمی که دادگاه صادر کرده غیرقانونی است.
از سوی دیگر، دادستان تهران نیز به حکم صادره علیه عمادالدین باقی اعتراض کرد و خواستار تشدید مجازات او شد که در نهایت، دادگاه تجدیدنظر رأی به اجرای مجازات زندان آقای باقی و خارج ساختن آن از حالت تعلیقی داد.
بدین ترتیب، عمادالدین باقی دوازدهم اکتبر (بیستم مهر) به زندان اوین انتقال یافت تا دوران محکومیت خود را سپری کند.
آن گونه که محمدصالح نیکبخت، وکیل عمادالدین باقی می گوید، عمادالدین باقی به جای اینکه در بند عمومی زندانی شود در سلول انفرادی حبس شد و فشارهای ناشی از شرایط دشوار سلول انفرادی به حمله های قلبی و عصبی انجامید که در نهایت پس از 76 روز حبس انفرادی به انتقال او به بیمارستان انجامید.
آقای باقی پس از ترخیص از بیمارستان و بازگشت به زندان به بند عمومی منتقل شد.
عمادالدین باقی که پژوهشگر مسائل اسلامی و تاریخ معاصر ایران است طی ده سال گذشته از نویسندگان مطرح مقالات انتقادی در مطبوعات اصلاح طلب بوده و یکی از مقالات او که در مخالفت با مجازات اعدام، هشت سال پیش در روزنامه نشاط چاپ شد به مجازات سه سال زندان برای وی انجامید.