Add this page to:


وزارت امور خارجه آمريکا: اقليت اعراب اهواز تحت آزار و تبعيض مقامات جمهوری اسلامی هستند



09/01/2008

گزارشهای رسیده حاکی است که نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران به مردمی که در مسجد حمزه اهواز اجتماع کرده بودند یورش برده اند، و بنا به گزارش ناظران حقوق بشر، دست کم پنجاه و احتمالاً تا سیصد نفر از جامعه عرب آن شهر را بازداشت کرده اند.

سازمان عفو بین الملل میگوید گزارشهایی دریافت کرده است دائر بر اینکه "بر اثر شلیک نیروهای انتظامی عده ای زخمی شده اند."

فاخته زمانی، رئیس سازمان دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان میگوید اعضای جامعه عرب اهواز با وی تماس گرفته و از محل نگاهداری افراد بازداشت شده از او سؤال کرده اند. فاخته زمانی میگوید: "بازداشت شدگان به نقطه نامعلومی برده شده اند، و خانواده آنها نیز از آنها خبری ندارند. ترس ما از این است که در بازداشتگاه شکنجه شده یا مورد سوءرفتار قرار گرفته باشند. زخمیها نیز به بیمارستان منتقل نشده اند."

در همان حال که یورش به مسجد حمزه انجام میگرفت، اعراب اهواز در مجلس یادبود مهدی حیدری شرکت کرده بودند. آقای حیدری، بنا به گزارشها، یکی از فعالان سیاسی بوده است، هنگامی که تلاش میکرد از دست مأمورین بگریزد، هدف گلوله قرار گرفت و از پای درآمد.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، اقلیت اعراب اهواز تحت آزار و تبعیض مقامات ایران هستند. گروههای عرب مقیم اهواز و سازمانها حقوق بشر مدعی هستند که فعالان سیاسی این گروه تحت شکنجه قرار گرفته اند، وبا آنها بدرفتاری شده است، که از آن جمله است بازداشت همسران و فرزندان جوان آنها.

فاخته زمانی میگوید، وکلای مدافع ، از جمله صالح کامرانی، یکی از مدافعان حقوق بشر آذری- ایرانی ، که تلاش میکرده اند به فعالان اهوازی کمک کنند، نیز با خطر بازداشت روبرو شده اند. وی می افزايد: "معمولاًعرب تبارهای اهواز به وکیل دسترسی ندارند و هنگامی که یک وکیل مدافع به نمایندگی آنها با مقامات دولتی ایران تماس میگیرد، با تهدید و زندان روبرو میشوند. به عنوان نمونه؛ صالح کامرانی که قصد داشت وکالت چند نویسنده و روشنفکر اهوازی را برعهده بگیرد زندانی شد و درباره موکلانش از او بازجویی بعمل آمد."

پرزیدنت بوش، در اعلامیه ای که به مناسبت روز حقوق بشر صادر شد گفته است: "ایالات متحده آمریکا در کنار کسانی ایستاده است که برای استقرار نظام مردمسالاری و تأمین آزادی تلاش میکنند." پرزیدنت بوش اضافه می کند: روزی خواهد رسید که شهروندان سرزمینها دیگری مثل کره شمالی، ایران، زیمباوه و سودان، فارغ از محدودیتهای موجود، به انجام وظایف دینی خود خواهند پرداخت،
عقاید خود را آزادنه بیان خواهند کرد و از نعمتهایی که آزادی برای آنها به ارمغان میآورد بهره خواهند برد.

http://www.voanews.com/persian/2008-01-09-voa18.cfm


عفو بين الملل: ۵۰ نفر در خوزستان بازداشت شده اند


سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای اعلام کرد که روز جمعه هفته گذشته، دست کم ۵۰ تن در جريان يک مجلس ترحيم در شهر اهواز بازداشت شده اند.

در اين بيانيه آمده است که بازداشت شدگان، از اعراب خوزستان هستند و در جريان حمله «نيروی مقاومت بسيج و پليس» به مجلس ترحيم شخصی به نام «مهدی حيدری» بازداشت شده اند.

در اين بيانيه آمده است: «عفو بين الملل نام ۵۳ تن را دريافت کرده که گفته می شود همگی در اين مجلس ترحيم بازداشت شده اند. سازمان [عفو بين الملل] به اطلاعاتی دست يافته که نشان می دهد خانواده های بازداشت شدگان هيچ اطلاعی از وضعيت نزديکان خود ندارند و مشخص نيست که اين افراد در کجا نگهداری می شوند.»

به گفته سازمان عفو بين الملل، بازداشت شدگان در مسجد حمزه شهر اهواز، برای يادبود «مهدی حيدری» جمع شده بودند که گفته می شود به دست نيروهای امنيتی، کشته شده است.

عفو بين الملل همچنين در گزارش خود آورده است: «مهدی حيدری، که وابستگی های سياسی او بر اين سازمان نامعلوم است، از مدت ها پيش مورد تعقيب بوده و در خفا زندگی می کرده است».

اين سازمان مدافع حقوق بشر، نوشته است که برخی گروه ها در اهواز، شمار افراد بازداشت شده را بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ذکر کرده اند، اما عفو بین الملل از تاييد اين تعداد خودداری کرده است.

بر اساس گزارش عفو بين الملل، «مهدی حيدری در ديدار کوتاه از خانه اش، با محاصره نيروهای وزارت اطلاعات مواجه می شود و به ضرب گلوله از پای در می آيد».

از سوی دیگر سایت اینترنتی «الاحواز»، که دیدگاه های «جنبش آزادیبخش اهواز» را، که یک گروه جدایی طلب عرب در استان خوزستان ایران است، بازتاب می دهد، گزارش کرده است که مهدی حیدری به دست بستگان خود به قتل رسیده است.

به نوشته این سایت، تعدادی از بستگان خانوادگی مهدی حیدری، که در برخی از مناصب دولتی و امنیتی حضور دارند، با آگاهی از عقاید و گرایش های سیاسی او، وی را به قتل رسانده اند.

همچنین سازمان مدافع حقوق بشر عفو بین الملل نوشته است که برخی گروه ها در اهواز، شمار افراد بازداشت شده را بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ذکر کرده اند، اما عفو بین الملل از تاييد اين تعداد خودداری کرده است.

برخی خانواده های بازداشت شدگان به عفو بين الملل گفته اند که بيم دارند زندانيان تحت شکنجه قرار گيرند يا به طور غيرقانونی با آنها رفتار شود.

عفو بين الملل می گويد که اسامی شماری از کسانی را که در محل مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند را به دست آورده است.

بر اساس اين گزارش، مأموران امنيتی به سوی شرکت کنندگان شليک کرده اند که بر اثر آن چند نفر مجروح شده اند؛ از جمله جوانی ۱۸ ساله به نام امير حيدری که گلوله ای به پايش اصابت کرده است.

اين نخستين بار نيست که گزارش هايی از درگيری های مقام های امنيتی جمهوری اسلامی ايران با اقليت عرب استان خوزستان منتشر می شود.

در آوريل سال ۲۰۰۵، پس از انتشار نامه ای «جعلی» که در آن گفته شده بود، حکومت ايران در صدد است عرب های استان خوزستان را پراکنده کند يا آنها را وادارد از هويت عرب خود دست بردارند، تظاهرات وسيعی در اين استان برگزار شد.

از آن زمان، وقوغ سلسله انفجارهای در سطح شهر اهواز، تنش را در اين منطقه همواره در سطح بالايی نگاه داشته است. در اکتبر و ژوئن سال ۲۰۰۵ چند بمب در شهر اهواز منفجر شد که به کشته شدن ۱۴ تن انجاميد. پس از آن در سپتامبر و اکتبر ۲۰۰۵ انفجارهايی در تأسيسات نفتی اين شهر روی داد.

پس از انفجار بمبی در ۲۴ ژانويه ۲۰۰۶، که به کشته شدن ۶ تن منجر شد، موجی از بازداشت ها روی داده و تاکنون ۱۵ نفر، به اتهام آ
نچه «نقش داشتن در بمب گذاری ها» اعلام شده اعدام شده اند.