Add this page to:


آيا جان يك انسان مرزنشين محروم به اندازه ماهي ارزش ندارد؟!


سازمان دفاع از حقوق بشر در ترکمنصحرا

میللی شورا- شنبه شش بهمن 86: قوانين حقوق بشر اشتغال شهروندان هر کشور را جزو وظایف و مسئوليت هاي دولت مي داند. زمانيکه دولت توان ايجاد کار براي همه ي شهروندان خود را ندارد وظيفه ي اداره ي تآمين اجتمائي است که امرار و معاش زندگي حداقل را براي بيکاران کشور تّهيه کند. متآسفانه در ترکمنصحرا اين قوانين انساني جائي ندارد.



عدم وجود کار و اداره ي تآمين اجتمائي و همچنین بيکاری هزاران هزار خانواده ي ترکمن در سراسر ترکمنصحرا مخصوصآ در شهرها و روستاهای حاشيّه ي درياي خزر سبب گردیده است بسياري از جوانان براي امرار معاش خود و خانواده شان خطرات طوفان و امواج دريا را به جان بخرند و غیر مجاز ماهی صید کنند.
شکاربانان استان گلستان که فعالترين بخش ارگانهاي دولتي منطقه ميباشد جوانان بيکار و بي پناه را به بهانه ي صيد غير مجاز به گلوله ميبندند و چراغ خانواده اي را خاموش مي کنند.
يک صياد جوان ترکمن به نام حليم قلي وطن پور کم، فرزند آي محمد و گلناء مرندي ميرقلعه ساكن کوميش دپه (گميشان) – روستاي كله پست در روز چهارشنبه 27.12.1383 توسط مأمور شکارباني کوميش دپه (گميشان) علي اصغر بذز افشان، ساكن آزادشهر به رگبار بسته شد و کشته شد.
اين بار اول نيست که مأموران محيط زيست و يا حراست دريا جوانان ترکمن را به قتل مي رسانند و مطمئنا آخرين آن هم نخواهد بود.
اين درست است که صيد غيرمجاز جرم است ولي جرمش به رگبار بستن و اعدام مجرم نيست. جان انساني عزيزتر از هر چيزي ميباشد. کسانيکه سلاح بدست گرفته و براي "خلافهاي کوچک" مردم را به گلوله مي بندند خود مجرمان بزرگي هستند که طبق قوانین کشوري و بين اللملي بايد تحت تعقيب قرار گيرند و در دادگاهي بيطرف به محاکمه کشيده شوند.
سازمان دفاع از حقوق بشر در ترکمنصحرا شديدآ عمل غير انساني شکاربانان استان گلستان را محکوم و از شکایت بازماندگان قربانی جهت اعاده حق و عدالت حمایت و پیشتیبانی می کند.
سازمان ما وظیفه خود می داند که شكايت خانواده مرحوم حليم قلي وطن پور كم خانواده جوان كشته شده را به اطلاع مقامات و نهادهای حقوق بشری برساند. از سازمانهاي مدافع حقوق بشر ايرانی و بين الملي خواستار واکنش شديدتري نسبت به مسئولين ايران و مسئولين استان گلستان ميباشد.
با احترامات فراوان
سازمان دفاع از حقوق بشر در ترکمنصحرا
اول آوریل سال 2005

رونوشت متن انگلیسی به:
1. سازمان عفو بین الملل
2. سازمان نظارت بر حقوق بشر
3. انجمن مدافع حقوق اقوام تحت ستم
4. سازمان ملل متحد