Add this page to:


حبس و زندان برای دانشجویان آذربایجانی

گزارشی از آخرین وضعیت مبارزات ضد تبعیض زبانی - نژادی در دانشگاههای آذربایجان

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
آدينه ۹ آذر ۱٣٨۶ - ٣۰ نوامبر ۲۰۰۷

در حالیکه چندین دانشجوی فعال آذربایجانی از جمله هادی حمیدی شفیق دانشجوی معماری دانشگاه آزاد ارومیه، مهدی نوری دانشجوی دانشگاه آزاد نقده، محمد نصرتی دانشجوی کارشناسی ارشد آمار دانشگاه آنکارا، عبداله عباسی جوان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران و همچنین چندین فعال دانشجوئی سابق از جمله سعید متین پور، صالح کامرانی، جلیل غنی لو، یعقوب سالکی نیا، میر قاسم سیدین زاده و ... در زندان هستند سایت خبری-تحلیلی اویرنجی(http://www.oyrenci.com/) منسوب به جنبش دانشجوئی آذربایجان در خبری اعلام نمود که پرویز سلطانی (آراز) دانشجوی سال دوم مهندسی ماشین آلات دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه به پنج ماه حبس تعزیری و دو سال تعلیق از تحصیل محکوم شده است.
بنا به خبر اویرنجی نیوز پرویز سلطانی (آراز) دانشجوی سال دوم رشته ماشین آلات کشاورزی دانشگاه اورمیه و ساکن شبستر که در دوم خرداد ۱٣٨۶ مصادف با سالگرد قیام دوم خرداد ٨۵ اورمیه از سوی اداره کل اطلاعات شهرستان ارومیه به مدت دو هفته بازداشت شده بود، از سوی دادگاه انقلاب اورمیه به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۵ ماه حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
این در حالی است که اداره شاکی (اداره اطلاعات) در گزارش خود به قاضی پرونده اعلام داشته است که ایشان هیچ فعالیتی به نفع گروه های پان ترکیستی انجام نداده و صرفا‏ً برای پیش گیری از اعمالی که ممکن است در آینده انجام دهد! برای ایشان درخواست صدور حکم بازدارنده نموده است.
همچنین در خبری دیگر اویرنجی نیوز اعلام نمود که ابراهیم رشیدی فعال دانشجوئی و فارغ التحصیل دانشکده مهندسی دانشگاه ارومیه غیابا به پنج ماه حبس تعزیری و پرداخت پنجاه هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است. در خبر اویرنجی نیوز آمده است: دادگاه تجدید نظر ابراهیم رشیدی (ساوالان) فعال سیاسی آذربایجان بدون حضور ایشان برگزار شده است. قاضی تجدید نظر شعبه دهم دادگستری آذربایجان غربی در جلسه ۲٣/٨/٨۶ دادگاه‎ حکم ۵ ماه تعزیری ایشان را تایید و حکم ۲۰ ضربه شلاق تعزیری را به پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی تغییر داده است.
این در حالی است که هیچ گونه احضاریه ای مبنی بر حضور متهم در جلسه دادگاه صادر گردیده است. ابراهیم رشیدی فعال دانشجوئی- سیاسی آذربایجان ساکن شهرستان خیاو (مشکین شهر) موسس نهاد غیر دولتی (NGO) آذرتوپراق‏ (وابسته به سازمان ملی جوانان)،‏ عضو هییت موسس و دبیر کانون استاد شهریار دانشگاه اورمیه، مدیر مسوول نشریه دانشجویی اولدوز‏، سردبیر نشریه بولوت و عضو هییت تحریریه نشریات باخیش و اویانیش،‏ مدرس زبان و ادبیات تورکی در دانشگاه های اورمیه بوده است.
پیش از این ابراهیم رشیدی در تاریخ ۱۰/٣/٨۵ در اورمیه دستگیر و به مدت دو ماه در بازداشتگاه اورمیه مورد بازجویی قرار گرفته بود و از طرف شعبه ۱۰۲ دادگاه اورمیه به تاریخ ۱۵/۲/٨۶ به تحمل ۵ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده بود.
از سویی دیگر مشترکا به نقل از دو منبع خبری اویرنجی و اورمو نیوز شیرزاد حاجیلو دبیر موسسه غیردولتی(N.G.O) "اَورین" خوی از طرف دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. شیرزاد حاجیلو در اعتراضات روز جهانی زبان مادری در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از تحمل ۱۵ روز بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود.
حاجیلو بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب خوی به ریاست قاضی نوروزی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. بعد از اعتراض به حکم صادره در دادگاه شعبه یکم تجدید نظر اورمیه، حکم وی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری تقلیل یافت. این دادگاه بدون حضور متهم (غیابی) به ریاست قاضی اکبری و قاضی حاجی زاده برگزار شد. جالب اینکه پدر این فعال آذربایجانی نیز که در همان تاریخ به همراه فرزند خود دستگیر شده بود قبلا از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردیده است. از سوی دیگر به نقل از ارمو نیوز ابراهیم جعفرزاده دبیر سابق و از اعضای هیأت موسس موسسه اورین که از سوی دادگاه انقلاب خوی به یک سال حبس تعزیری٬ دو سال تبعید به برازجان٬ سه سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی - سیاسی و محرومیت از نمایندگی مجلس و نمایندگی شورا به مدت یک دوره محکوم شده است٬ پس از اعتراض به حکم صادره منتظر صدور حکم نهایی از دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی می باشد.
در ادامه این بازداشتها و بگیر و ببندها امکان هر گونه فعالیت مدنی و فرهنگی از دانشجویان نیز گرفته می شود. بنا به خبر اویرنجی نیوز با توجه به فارغ التحصیلی مدیر مسئول اسبق نشریه دانشجویی سایان و معرفی فرد جدید برای جایگزینی وی تاکنون دانشگاه پیام نور اردبیل از صدور مجوز انتشار نشریه برای فرد معرفی شده امتناع کرده است.
این در حالیست که با توجه به آیین نامه نشریات دانشجویی؛ شورای فرهنگی دانشگاه باید در عرض هفت روز موافقت و یا مخالفت خویش را با ارائه مستندات قانونی در خصوص صلاحیت فرد معرفی شده برای انتشار نشریه عنوان نماید. ولی مسئولین دانشگاه پیام نور اردبیل با وجود گذشت بیش از ۴۵ روز، در خواست کتبی مدیر مسئول نشریه سایان را بدون پاسخ گذاشته اند. مسئولین دانشگاه در یک عمل غیر قانونی و خلاف آئین نامه صدور مجوز را منوط به بررسی سوابق تحصیلی و آموزشی فرد معرفی شده عنوان کرد ه اند. طبیعتا این عمل غیر قانونی مسئولین دانشگاه پیام نور اردبیل با توجه به موفقیت بی شمار نشریه دانشجویی سایان در جشنواره های مختلف نشریات دانشجویی نمی توتند دلیل منطقی و قانونی داشته باشد.
از سوئی دیگر اویرنجی نیوز خبر داد که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در یک اقدام غیرقانونی به بنیان گذاران یک کانون فرهنگی زیر عنوان آذکاب جهت شرکت در مراسم کانون مذکور مجوز ندادند. مسئولان دانشگاه ضمن رد تقاضای اعضای فعلی کانون آذربایجان شناسی "آذکاب" مبنی بر حضور ایشان در جلسه و تقدیر از تلاش های نه ساله دکتر اکبر پور که به تازگی فارغ التحصیل شده است، حتی از حضور آقای "صمد نظمی" سردبیر تانسو نشریه فرهنگی-ادبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اورمیه که ایشان نیز به تازگی فارغ التحصیل شده اند، ممانعت به عمل آوردند.
این در حالیست که طبق قوانین دانشگاه علوم پزشکی اورمیه تمامی دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی حق شرکت در برنامه های فرهنگی دانشگاه و رفت و آمد به دانشگاه را دارند. همچنین اویرنجی نیوز خبر داد که دو نشریه دانشجوئی سهند و تلنگر در دانشگاههای ارومیه و تبریز تنها پس از انتشار یک شماره توقیف و مدیر مسئولان و سردبیران آنها به حراست دانشگاه فراخوانده شده اند. در حالیکه مبارزه بی امان دانشجویان آذربایجانی بر علیه سیاستهای تبعیض نژادی-زبانی در آذربایجان ادامه دارد، مسئولان دانشگاهها و مراکز آموزشی همچنان بر ادامه سیاستهای شونیستی خود تاکید دارند. بنا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اردبیل، دکتر محمود ملاباشی در نشست مسوولان وزارت علوم با اساتید دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به انتقاد برخی از دانشجویان فارسی زبان مبنی بر تدریس دروس به زبان ترکی و مشکلات موجود برای برخی از دانشجویانی که به این زبان تسلط ندارند، از اساتید خواست شد که از این اقدام خودداری کنند.
تهیه و تنظیم: احسان تبریزلی (فعال دانشجوئی آذربایجان)