Add this page to:


تهران، زندانیان سیاسی آذربایجانی را تحت فشار قرار می دهد

علیرضا جوانبخت،مدافع حقوق بشر:

تهران، زندانیان سیاسی آذربایجانی را تحت فشار قرار می دهد


آذربایجان ، باکو/ « ترند » خبرنگار:د.خاتین اوغلو- لینک خبر

علیرضا جوانبخت مدافع حقوق بشر آذربایجانی می گوید زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران همواره تحت فشار قرار دارند.

بر اساس گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) به تاریخ ۲۶ دکابر علیرغم تهیه وثیقه هشتاد میلیون ریالی برای عبدالله عباسی جوان او هنوز آزاد نشده است.

سخنگوی آسمک از اعمال شکنجه های فیزیکی نسبت به فعالین ملی آذربایجانی خبر داده و میگوید:"۵۰ ضربه شلاق عباس لسانی که در روزهای آینده اجرا خواهد شد تنها بخش کوچکی از اعمال فشارهای دولت ایران نسبت به وی و خانوده اوست."

لسانی از سال ۲۰۰۶ به اتهام معاونت در احراق و تخريب اموال عمومي و دولتي و همچنين مشاركت در اخلال نظم، در زندان اردبیل نگهداری می شود.صالح کامرانی وکیل سابق لسانی نیز در حال حاضر در حبس بسر می برد.


سازمان ناظر بر حقوق بشر، "عفو بين الملل"، ضمن محکوم کردن فشارهای دولت ایران نسبت به فعالین آذربایجانی می گوید آقای کامرانی يک زندانی عقيدتی است که صرفأ در ارتباط با فعاليت های قانونی اش در مقام يک وکيل مدافع، توقيف شده است.

خانم رقیه لسانی همسر عباس لسانی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ترند حکم های صادره نسبت به همسرش را غیرعادلانه می داند.
او میگوید "عباس لسانی بخاطر فعالیتهای مدنی و دفاع از حقوق آذربایجانیهای ایران از 2006 در زندان اردبیل زندانی شده است و چند روز آینده نیز باید برای گذراندن یک دوره حبس ۱۲ ماه دیگر خود را به زندان اهر معرفی کند."

تهران با طرح اتهامات جديد میخواهد زمینه نگهداری بلند مدت لسانی را در زندان فراهم آورد.

بر اساس معلومات غیر رسمی ۳۵ میلیون از جمعيت ايران ترک های آذربایجانی هستند.