Add this page to:


گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک

گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک
پانزده آذر ۱۳۸۶- ششم دسامبر ۲۰۰۷

حبسها و صدور احکام جدید در آذربایجان

ادامه بازداشت ایلقار مرندلی عضو مؤسس آسمک

در حالیکه بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر٬ مدنی و سیاسی آذربایجان جمله ایلقار مرندلی از اعضای مؤسس آسمک٬ به صورت بلا تکلیف در بازداشت موقت به سر می برند٬ حکم حبس بسیاری از محکومین دادگاههای انقلاب اسلامی توسط دادگاههای تجدید نظر استانهای مختلف آذربایجان تأیید شده است و عده زیادی از این فعالان به زندان منتقل شده اند. اسامی فعالان آذربایجانی که هم اکنون در زندان به سر می برند و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ موفق به شناسایی آنها شده است به قرار زیر است:

عباس لسانی (زندان اردبیل)٬ هادی حمیدی شفیق (دانشجو - زندان ارومیه)٬ ائلیاز یکانی(روزنامه نگار - زندان اورمیه)٬ مهدی نوری (دانشجو - زندان تبریز)٬ ابراهیم معینی (زندان اورمیه)٬ رضا پاشایی (روزنامه نگار- زندان نقده)٬ سعید متین پور(روزنامه نگار- زندان اوین تهران)٬ جلیل غنی لو(زندان اوین تهران)٬ بهروز صفری (زندان صفرآباد زنجان)٬ مصطفی میدان نورد(زندان اورمیه)، لیلا حیدری (زندان صفرآباد زنجان)٬ علیرضا متین پور(زندان صفر آباد زنجان)٬ صالح کامرانی (وکیل دادگستری - زندان اوین تهران)٬ عبدالله عباسی جوان (استاد دانشگاه - زندان اوین تهران)٬ محمد نصرتی (دانشجو - زندان اوین تهران)٬ علی عباسی (زندان اردبیل)٬ ایلقار مرندلی (روزنامه نگار -زندان اوین تهران)٬ میر قاسم سیدین زاده (روزنامه نگار - زندان اوین تهران)٬ علی حاج محمدی (زندان نقده)٬ محسن حسین زاده (زندان ماکو)٬ طیب ابراهیم زاده(زندان ماکو)٬ حبیب مهری (زندان تبریز)٬ منصور جدی(زندان اردبیل)

همچنین چهار زندانی عقیدتی از اهل حقهای (علوی) آذربایجان به نامهای سهندعلی محمدی٬ بخشعلی محمدی٬ عباداله قاسمزاده و مهدی قاسمزاده (فرزند قباد) در زندان اورمیه به سر می برند.

حسین فروهیده متهم به جاسوسی در زندان خوی به سر می برد.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ضمن تقاضا از گروههای سیاسی و مدافع حقوق بشر برای کمک به زندانیان فوق همچنین نگرانی خود را از نقض حقوق شهروندی برخی از ساکنین غرب آذربایجان توسط گروههای مسلح غیر ایرانی٬ ابراز می دارد. بنا به اخبار مستندی که آسمک٬ دریافت کرده است٬ این گروههای تروریستی غیر ایرانی اقدام به باج گیری از ساکنین روستاهای هم مرز با تورکیه و عراق در شهرهای ماکو٬ خوی٬ سلماس٬ اورمیه٬ نقده٬ اشنویه٬ پیرانشهر٬ مهاباد٬ سردشت و ... نموده و حتی گمرکهای محلی تشکیل داده اند. بر اساس اخبار موثق که از روستاهای تورک سنی از جمله "ایستی سو" سلماس و "حاماملار" اورمیه دریافت کرده ایم این گروههای مسلح برای اهالی این روستاها خصوصا جوانان ایجاد مزاحمت می کنند. همچنین این گروهها با علم کردن یک نقشه خیالی سعی در فریب جوانان کورد را دارند و به طور قطع چنین مسائلی به اختلافها دامن زده و مردم آذربایجان غربی را نسبت به کردهای ساکن این مناطق بدبین خواهد کرد. به عقیده آسمک لازم است که فعالان حقوق بشر و احزاب سیاسی کورد که مخالف حرکتهای مسلحانه هستند٬ تلاش های بیشتری جهت خنثی کردن فعالیتهای تفرقه بر انداز در منطقه و تثبیت صلح و همزیستی مسالمت آمیز انجام دهند. به طور قطع وجود حرکتهای ترویستی و مسلحانه در این مناطق به ضرر تورکها و کوردها که در همسایگی هم زندگی می کنند خواهند بود.

گزارش تفصیلی از زنذانیان سیاسی آذربایجان

تبریز:
حبیب مهری از فعالان حرکت ملی آذربایجان در تبریز که ۲۴ مهرماه در این شهر دستگیر و بعد از چند روز بازداشت به قید ضمانت آزاد شده شده بود روز ۲۶ آبانماه مجددا بازداشت شده است. از محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

امیرعباس بنایی کاظمی فعال سیاسی اهل تبریز بعد از تحمل ۶ ماه حبس، به تازگی از زندان تبریز آزاد شده است. این فعال هویت طلب پيش از اين از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تبریز به ۲ سال زندان محکوم شده بود و پس از تقاضای تجدید نظر این محکومیت به یک سال تقلیل یافته بود. با توجه به اينكه بنایی کاظمی تاكنون در حدود شش ماه از اين مدت محكوميت را تحمل كرده بود، با درخواست آزادی مشروط، آزاد گشته است. بنایی کاظمی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۸۶، توسط نیروهای اطلاعاتی در منزلشان در تبریز بازداشت و بعد از یک ماه بازداشت توأم با شکنجه در سلول انفرادی وزارت اطلاعات به بند ۹زندان مرکزی تبریز انتقال یافته بود.

دادگاه تجدنظر استان آذربایجان شرقی تبريز حکم سه سال زندان
حسين احمديان (آرتوم دينج) را به چهار سال حبس تعليقی و حکم دو سال حبس محمدرضا محمدخانی را به سه سال حبس تعليقی تبديل نمود. حسين احمديان سي و پنج ساله، مجرد و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در دانشگاه حاجت تپه آنکارا می باشد. وی در خردادماه ۱۳۸۵ در جريان تظاهرات ضد تبعيض زبانی مدتی دستگير و بعد از چند ماه بازداشت به قيد وثيقه آزاد گرديده بود. در حكم صادره از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز که احمدیان را به عنوان "يكی از عناصر فعال قومگرا در تبريز" خوانده است٬ دلیل دستگیری او داشتن نقش فعال و تأثیرگذار در هدایت راهپیمایی و دادن شعارهای مهیج و تهییج افراد حاضر ذکر شده است. همچنین وی متهم است که برنامه ریزی٬ سازماندهی٬ عضو گیری و هدایت و رهبری گروههای غیرقانونی "آذربايجان مدنيت اوجاغی" (کانون فرهنگی آذربایجان)، "كميته باقر خان" و گروهک تجزیه طلب موسوم به "قورتولوش" (رهایی) نقش زیادی داشته است. وی همچنین به ارتباط با جمعیت ها و گروههایی از جمهوری آذربایجان٬ تورکیه و تورکمنهای عراق متهم شده است.
همچنين
محمدرضا محمدخانی که به جرم شرکت در تظاهرات خردادماه ابتدا به دو سال حبس تعزيری محکوم گرديد، نهايتا اين حکم به سه سال حبس تعليقی تغییر کرده است. وکالت پرونده اين دو فعال هویت طلب تبریزی را آقای نقی محمودی برعهده داشته است.

در حاليکه نزدیک به ۲ ماه از انتقال مهدی (ائلمان) نوری ، از زندان اروميه به بند مالی زندان تبریز می گذرد، وی در تماسی تلفنی اطلاع داده است که از ملاقات با خانواده خود محروم شده است. همچنان بنا به گفته نوری دانشگاه با تمدید مرخصی تحصیلی وی موافقت نکرده است و احتمال اخراج او از دانشگاه وجود دارد. مهدی نوری دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد نقده می باشد كه در ارتباط با اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان در شهر نقده دستگير و پس از هشتاد روز بازداشت موقت همراه با شکنجه روز ۱۹ شهریور با قرار وثیقه آزاد شد. نوری بعد از محاکمه در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی (قاضی درویشی) اورمیه به جرم "عضویت در گروهک تجزیه طلب حرکت بیداری ملی آذربایجان جنوبی موسوم به پان ترکیست و اقدام و تبانی بر ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" به تحمل ۷ سال حبس تعزیری که سه سال آن به مدت ۴ سال تعلیق شده بود و سه سال محرومیت از اقامت در استانهای آذربایجان غربی٬ آذربایجان شرقی٬ اردبیل و زنجان محکوم گشت. حکم نامبرده پس از تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به دو سال زندان تقلیل یافت. وی روز ۱۸ اردیبهشت در شهر نقده دستگیر و جهت گذراندن دوران محکومیت خویش به زندان اورمیه فرستاده شد.

وکيل مدافع مجله "دیلماج" خبر داد که در پی لغو امتياز اين نشريه از سوی هيات نظارت بر مطبوعات در نامه‌ای به وزارت ارشاد، بيان علت لغو امتياز را خواستار شده‌اند. محمدعلی دادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ايسنا با بيان اين‌که نشريه‌ی مذکور به سه زبان فارسی، ترکی و انگليسی منتشر می‌شد، اظهار داشت: تا کنون بيش از ۱۰ شماره از اين نشريه منتشر شده بود که از سوی هيات نظارت بر مطبوعات لغو امتياز شد. وی تصريح کرد: با توجه به صراحت اصل ۱۶۸ قانون اساسی که رسيدگی به تخلفات مطبوعاتی را در اختيار دادگاه و به صورت علنی و با حضور هيات منصفه اعلام کرده، اين اقدام فاقد وجاهت قانونی به نظر می‌رسد زيرا با صدور امتياز حق مکتسب برای مجله ايجاد شده و حق مزبور تنها از طريق مراجع صالح منعکس در قانون، قابل تغيير و رفع است. نشر این مجله از روز سوم مهرماه با ارائه ابلاغیه‌ رسمی به صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه، مهندس علیرضا صرافی متوقف شده است.

تهران:
ایلقار مرندلی (یعقوب سالکی نیا) فعال حقوق بشر٬ روزنامه نگار و عضو مؤسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ از چهارشنبه نهم آبانماه همچنان بدون تفهیم اتهام و بدون دسترسی به وکیل در زندان اوین تهران به سر می برد. مرتدلی دست کم ۲۰ روز در یک سلول اتفرادی در اوین مورد بازجویی مأمورین اطلاعات قرار گرفته است. او را در منزل خود واقع در خیابان سرباز تهران دستگیر کرده اند. ایلقار مرندلی آذرماه سال ۱۳۸۱ در تأسیس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ شرکت داشت و اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ همزمان با دستگیری اعضای آسمک در شهرهای اورمیه٬ زنجان٬ کرج و تهران به مدت دو روز بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. او ۳۴ ساله٬ متأهل و اهل شهرستان مرند است.

میرقاسم سیدین زاده فعال سیاسی ۲۷ ساله٬ اهل شهرستان جلفا و کارشناس بخش سیاسی روزنامه همشهری یک روز پس از مرندلی در تاریخ دهم آبانماه دستگیر و به زندان اوین فرستاده شده است. این فعال دانشجوئی سابق وکیل ندارد و اتهامات وارد شده به وی مشخص نیست.

صالح کامرانی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر آذربایجانی و عبدالله عباسی جوان فعال حقوق بشر که ۲۷ مردادماه امسال توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین فرستاده شده اند٬ همچنان بدون دسترسی به وکیل در حبس به سر می برند. در مورد اتهامات مهندس عبدالله عباسی جوان فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه شهید رجایی تهران هیچگونه اطلاعاتی به برادر بزرگ وی یدلله عباسی جوان داده نشده است. عبدالله عباسی جوان اهل نقده و از قدیمی ترین فعالان دانشجوئی آذربایجان است. وی پدر خود را در جنگ نقده از دست داده است. همچنین محمد نصرتی فعال مدنی آذربایجانی و دانشجوی دوره فوق لیسانس دانشگاه آنکارا نیز در زندان اوین و در وضعیت مشابهی نگهداری می شود. نصرتی سوم مهرماه امسال در مرز ایران و ترکیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

دکتر محمدعلی حیدری استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز که روز شنبه پنجم آبان ماه امسال به دلایل نامعلوم در محل کار خود در تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شده بود پس از تحمل ۲۹ روز حبس انفرادی در بند ۲۰۹ اوین روز سوم آذرماه با سپردن وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان آزاد شد. دکتر حیدری مدير مسئول نشريه "دوزگون خبر" دانشگاه تهران و دبير "کانون نشريات دانشجوئی آذربايجان" بوده است. او مقالات متعددی در زمینه حرکت آذربایجان در نشريات مختلف منتشر کرده است. حيدری دارای مدرک دکترای روابط بين الملل از دانشگاه تهران و همچنین کارمند قسمت روابط بين الملل وزارت تعاون می باشد. او چهل ساله و اهل شهرستان مرند است.

بیش از ۳۰ تن از شرکت کنندگان مراسم "سالگرد شهادت ستارخان سردار ملی" روز ۲۴ آبانماه در داخل و اطراف حرم شاه عبدالعزیز که مزار ستارخان در آن واقع است دستگیر و بعد از بازجویی و به قید وثیقه آزاد شدند. اسامی تعدادی از دستگیرشدگان به قرار زیر است:
رسول رضایی اهل شاهین دژ(سایین قالا)٬ عیوض خانی اهل شاهین دژ (سایین قالا)٬ وحید راستگو (دانشجوی تبریزی)٬ اسرافیل رفیعی (اهل زنجان و دانشجوی دانشگاه رجایی تهران)٬ حمیدرضا شفیعی (اهل تبریز و دانشجوی دانشگاه رجایی)٬ داریوش عبادپور ٬ بلال ولی زاده٬ جعفر پژمان ٬ حسین ستاری

نقده(سولدوز):
به گزارش
علی حاج محمدی فعال حرکت ملی آذربایجان ساکن روستای "یادگارلی" از توابع شهر نقده به زندان نقده فرستاده شده است. حاج محمدی در اعتراضات روز جهانی زبان مادری این شهر (۲ اسفند ۱۳۸۵) از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و بعد از تحمل بازداشت موقت از سوی شعبات ۱۰۱ و ۱۰۲ دادگاههای جزایی نقده به دلیل شرکت در تجمع غیر قانونی و کشف اعلامیه های تجزیه طلبانه به ۳۰ ضربه شلاق، دومیلیون جزای نقدی و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. وی چند روز قبل از سوی ماموران نیروی انتظامی بازداشت و به زندان نقده انتقال یافته است. حکم ۳۰ ضربه شلاق در مورد این فعال نقده ای قبلا اجرا شده است.

حکم ۵۰ ضربه شلاق فعال نقده ای حرکت ملی آذربایجان قهرمان قنبرپور(قنبری) نیز به اجرا در آمد. قهرمان قنبر پور روز ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) به علت شرکت در تظاهرات روز جهانی زبان مادری در شهرستان نقده دستگیر و بعد از چند هفته بازداشت با قرار وثیقه آزاد گشت. این فعال سیاسی اهل نقده در حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب اسلامی به ۵۰ ضزبه شلاق و یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود. سازمان عفو بین الملل در بیانیه ۹ مارس ۲۰۰۷ مربوط به دستگیریهای روز جهانی زبان مادری در شهرهای آذربایجان تعداد بازداشت شدگان این اعتراضات در اورمیه و نقده را با استناد به گزارشهای کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) بیش از ۷۵ نفر ذکر کرده بود. همچنین در این بیانیه از وضعیت بیش از ۲۵ فعال دستگیر شده در نقده خصوصاْ قهرمان قنبرپور ابراز نگرانی شده است. سازمان عفو بین الملل در این بیانیه شرکت در اعتراضات روز جهانی زبان مادری را از حقوق قانونی شهروندان تورک آذربایجان شمرده است.

امیر فراهانی فعال سیاسی نقده ای که در جریان اعتراضات خرداد ماه امسال در شهرهای آذربایجان در نقده دستگیر و حدود سه ماه در بازداشتگاههای اطلاعات اورمیه و نقده بازداشت شده بود٬ از طرف دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. امیر فراهانی متأهل بوده و صاحب دو فرزند می باشد.

سیروس صیامی فعال فرهنگی٬ هنرمند و آهنگساز اهل نقده نیز که در جریان اعتراضات خرداد ماه ۱۳۸۶ در نقده بازداشت و پس از ۳۱ روز بازداشت موقت با قرار وثیقه آزاد شده بود٬ به سه ماه و یک روز حبس و سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. سیروس صیامی به دلیل ساختن آهنگهای ملی آذربایجانی و اجرای آنها در مراسمهای دانشجوئی همواره تحت فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بهزاد قوچایی دیگر فعال نقده ای که قبل از اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ دستگیر شده بود٬ تبرئه گشته است.

همچنین میرعلی رضایی روزنامه نگار٬ مدرس زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی و نماینده مؤسسه غیر دولتی "بیلیم یولو" در نقده (این مؤسسه چند ماه پیش توسط اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی آذربایجان غربی در اورمیه پلمپ شد) پس از چندین بار محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه منتظر صدور حکم خویش است. میر علی رضایی در جریان اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ و مراسم"سالروز شهدای سولدوز" توسط نیروهای امنیتی دستگیر و ۳۰ روز بازداشت شده بود.

لازم به ذکر است که پس از قتل عام معترضین نقده ای در ۴ خرداد ۱۳۸۵که در جریان اعتراضات ملی تورکهای آذربایجان صورت گرفت٬ فعالان سیاسی و خانواده های آنها توسط ارگانهای امنیتی تهدید شده و به شدت تحت فشار قرار گرفته اند٬ به طوری که بعد از آن تاریخ هیچگاه اوضاع نقده به صورت عادی در نیامده و به همین علت دریافت به موقع اخبار و ارتباط فعالان سایر شهرها با فعالان سیاسی این شهر بسیار مشکل شده است. به جز علی حاج محمدی٬ دست کم سه فعال هویت طلب دیگر نقده ای هم اکنون در حبس به سر می برند: مهندس عبدالله عباسی جوان(زندان اوین تهران)٬ ابراهیم معینی (زندان اورمیه)٬ روزنامه نگار رضا پاشایی (زندان نقده)

اداره اطلاعات نقده در ماههای اخیر فشار های خود بر خانواده های جانباختگان اعتراضات چهارم خرداد ۱۳۸۵ افزایش داده است. مأمورین با مراجعه به منزل مرحوم توحید آذریون خانه را تجسس نموده و ضمن بازجویی مادر ایشان تهدید نموده اند که علی و ولی آذریون برادران مرحوم آذریون را بازداشت خواهند کردند. همچنین کریم فتحی پور برادر مرحوم حسین فتحی پور نیز چند بار به همراه پدرش جهت بازجویی به اداره اطلاعات احضار شده اند. اداره اطلاعات از این خانواده ها خواسته است تا از اجرای مراسم دسته جمعی بر سر مزار فرزندانشان خودداری کنند. سه تن از جانباختگان اعتراضات چهارم خرداد ۱۳۸۵ که در پی شلیک نیروهای انتظامی٬ سپاه٬ بسیج و لباس شخصی ها جان خود را از دست دادند٬ به نامهای توحيد آذريون (۲۵ ساله - فرزند رحمت اله)٬ همت اسمزاده (۳۵ ساله - فرزند مرتضی)٬ حسین فتحی پور (دانش آموز ۱۷ ساله - فرزند اکبر) در شهرستان نقده و یک تن دیگر عسگر قاسمی (۳۹ ساله - فرزند قربان) در شهر محمدیار در نزدیکی نقده به خاک سپرده شدند. مراسم تدفین آنها تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور حدود دو هزار نیروی مسلح برگزار شده بود. تنها خانواده و بستگان درجه یک جانباختگان اجازه حضور در مراسم را داشتند.

اورمیه:
دو نشریه دانشجوئی
سهند و تلنگر در دانشگاههای ارومیه و تبریز تنها پس از انتشار یک شماره توقیف و مدیر مسئولان و سردبیران آنها به حراست دانشگاه فراخوانده شدند.

پرويز سلطانی (آراز) دانشجوی رشته مهندسی ماشين آلات كشاورزی دانشگاه اورميه وساكن شبستر که در دوم خرداد ۱۳۸۶(سالگرد قيام دوم خرداد ۱۳۸۵ اورميه) از سوی اداره اطلاعات به مدت دو هفته بازداشت شده بود. از سوی دادگاه انقلاب اورميه به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۵ ماه حبس تعزيری محکوم شد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است.

هم چنین دانشجو هادی حمیدی شفیق و روزنامه نگار ائلیاز یکانی (یئکنلی) از فعالان حرکت ملی آذربایجان٬ و سهندعلی محمدی(فرزند محمد)٬ بخشعلی محمدی(فرزند محمد)٬ عباداله قاسمزاده(فرزند قباد) و مهدی قاسمزاده (فرزند قباد) از پیروان فرقه اهل حق (گوران) آذربایجان (اهل روستای "اوچ تپه" قوشاچای - میاندوآب) در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اورمیه هستند.

اردبیل:
علی عباسی فعال اردبیلی بعد از ۳۴ روز بازداشت در سلول انفرادی وزارت اطلاعات اواخر آبانماه به بند ۷ زندان مرکزی اردبیل انتقال یافته است. اتهامات وارده بر وی تبلیغ علیه امنیت ملی می باشد. عباسی ممنوع الملاقات است.


منصور جدی، از فعالین فرهنگی آذربایجانی دیروز شنبه ۱۰ آذر جهت گذراندن دوران محکومیت، خود را به زندان اردبیل معرفی کرده است. جدی در جریان اعتراضات مهر ماه سال ۱۳۸۵ ملت آذربایجان در اعتراض به عدم تدریس زبان ترکی در مدارس آذربایجان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از سوی شعبه یکصد و پنجم ( ۱۰۵) دادگاه عمومی عمومی اردبیل ، بجرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. منصور جدی کارمند بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛ جانباز ۳۵ در صد جنگ ایران و عراق است. او همچنین ۹ سال در عراق اسیر بوده است.

وكيل مدافع عباس لسانی شناخته شده ترین فعال هویت طلب اردبیلی از متهمان پرونده ناآرامیهای خردادماه سال گذشته از رد دعوی نيروی انتظامی اردبيل از سوی شعبه‌ ۸ دادگاه عمومی - حقوقی اين شهر خبر داد و عنوان كرد كه اين حكم در زندان اردبيل به موكلش ابلاغ شده است. سيد محمدرضا فقيهی وکیل لسانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ايسنا اظهار داشت: نيروی انتظامی استان اردبيل در پي ناآرامی ‌های خردادماه سال گذشته در اين شهر دادخواستی به طرفيت عباس لساني به دادگستری اردبيل ارسال كرده بود كه در آن پرداخت خسارات وارده به اموال و اماكن نيروی انتظامی اردبيل را خواستار شده بود.


عباس لسانی بعد از اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ دستگیر شده است و هم اکنون در زندان اردبیل به سر می برد. علیرغم حق قانونی زندانیان تا کنون به او مرخصی داده نشده است.

سیروس عزیزی فعال ۲۸ ساله حرکت ملی آذربایجان اهل مشکین شهر (خیاو) و کارمند بخش آرشیو و بایگانی بانک ملت در اردبیل اواخر آبانماه امسال و به جرم فعالیتهای پانتورکیستی از محل کار خود اخراج شده است. بنا به گفته سیروس عزیزی در محل کار او از طرف حراست میکروفون کار گذاشته شده بود.

ماکو:

محسن حسين زاده (دميرچی) و طيب ابراهيم زاده از فعالين حركت ملی آذربايجان به زندان ماکو فرستاده شدند. این دو فعال ماکویی در اعتراضات اول مهرماه ۱۳۸۵(در اعتراض به عدم تدريس زبان تركی در مدارس) توسط نيروهای امنيتی در شهر ماکو دستگير و بعد از تحمل چند روز بازداشت موقت با قرار وثيقه آزاد شده بودند. آنها با حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند و از حدود ده روز قبل جهت گذراندن مدت حبس به زندان ماکو فرستاده شده اند.

حسن عزیزاده ستواندوم نیروی انتظامی که در اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماموران اطلاعاتی در شهرستان ماکو به اتهام فعالیت و تبلیغ به نفع گروه پان ترکیست دستگیر شده بود از سوی کمیسیون بدوی ناجا آذربایجان غربی، با اخراج از خدمت مواجه شده است. ماموران اطلاعاتی با اعمال شکنجه عزیززاده را وادار به دادن اعترافات دروغ کرده اند. وی، در اعتراض نامه ای که به هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان ناجا استان، نوشته است اتهامات وارد آمده مانند فعالیت و تبلیغ به نفع گروه پان ترکیست را نادرست دانسته و به حکم صادره اعتراض و تقاضای طرح مجدد پرونده و احقاق حق کرده است.

خوی:
شیرزاد حاجیلو دبیر مؤسسه غیر دولتی "اَورین" (N.G.O) خوی از طرف دادگاه تجدید نظر آذربایجان غربی به سه ماه حبس و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. شیرزاد حاجیلو در اعتراضات روز جهانی زبان مادری در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ (۲ اسفند ۱۳۸۵) توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از تحمل ۱۵ روز بازداشت انفرادی با قرار وثیقه آزاد شده بود. حاجیلو بعد از محاکمه در دادگاه انقلاب خوی (قاضی نوروزی) به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و بعد از اعتراض حکم صادره در دادگاه شعبه یکم تجدید نظر اورمیه به سه ماه حبس و یک روز حبس تعزیری تقلیل یافت. این دادگاه بدون حضور متهم (غیابی) به ریاست قاضی اکبری و قاضی حاجی زاده برگزار شد. همچنین پدر این فعال آذربایجانی نیز که در همان تاریخ به همراه فرزند خود دستگیر شده بود قبلا از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم گردیده است.

از طرف دیگر ابراهيم جعفرزاده دبير سابق و از اعضای هيأت مؤسس مؤسسه اورين که از سوی دادگاه انقلاب خوی به یک سال حبس تعزیری٬ دو سال تبعید به برازجان٬ سه سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی - سیاسی و محروميت از نمايندگي مجلس و نمايندگي شورا به مدت يک دوره محکوم شده بود. پس از اعتراض به حکم صادره تأیید حکم یک سال حبس تعزیری شفاها به او ابلاغ شده است. ابراهیم جعفرزاده از فعالان با سابقه حرکت ملی آذربایجان است و از سال ۱۳۷۸ تا کنون دست کم شش بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بنا به گفته های غلامرضا خطیبی (آیهان گونباش) فرزندش حسین فروهیده (خطیبی) که قبلا از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده بود٬ بعد از اعتراضهای مکرر به هفت سال حبس محکوم شده است. حسین فروهیده به جاسوسی برای تورکیه٬ همگاری با گروههای معاند نظام و ایجاد اغتشاشات در خرداد ۱۳۸۵ متهم است. پدر وی تبعه تورکیه بوده و از اعضای گروه سلطنت طلب درفش کاویانی می باشد. حسین فروهیده نیز قبلا به جرم همکاری با گروههای سلطنت طلب محاکمه شده است. او هم اکنون از در زندان خوی بوده و طبق قوانین از مرخصی استفاده می کند. غلامرضا خطیبی از سرنوشت خواهرزاده خود ایرج ناجی که همراه با پسرش دستگیر شده بود اظهار بی اطلاعی می کند.


زنجان:

سعید متین پور روزنامه نگار آذربایجانی و جلیل غنی لو فعال مدنی اهل زنجان روز سیزده آذرماه از زندان زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند. این دو فعال هویت طلب زنجانی که از حدود شش ماه پیش بدون دسترسی به وکیل در بازداشت هستند٬ چندین بار از بازداشتگاه اطلاعات زنجان به زندان اوین تهران و بالعکس منتقل شده اند. متین پور روز ۱۳ آذر از زندان اوین با همسرش عطیه طاهری تماس گرفته است.

همچنین بهروز صفری (از حدود شش ماه پیش)٬ لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور از ششم شهریور همچنان بدون تماس با وکیل در زندان هستند. همگی این فعالان قبلا نیز به دلایل مختلف از جمله شرکت در اعتراضات روز جهانی زبان مادری در ۲۱ فوریه ۲۰۰۶ دستگیر و بازداشت شده بودند.

مراغه(ماراغا):
بنا به گزارشات رسیده از مراغه ماموران اداره اماکن این شهر با مراجعه به مغازه عکاسی
"اولدوز" در خیابان قدس (فرمانداری سابق) صاحب آن را در رابطه با نام غیر فارسی مغازه شدیدا تحت فشار قرار داده اند. آنها از او خواسته اند، برای اینکه مشکلی پیش نیاید، یک نام فارسی برای مغازه خویش انتخاب کند. این در حالی است که اکبر اعلمی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی یکماه پیش خبر از لغو مصوبه شورای تامین سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی در خصوص "ممنوعیت استفاده از واژگان و عبارات ترکی در تابلوهای فروشگاه ها و برچسب کالاها"، به دستور وزرای کشور و بازرگانی داده بود.

مشگینشهر(خیاو):
ابراهیم رشیدی شاعر و فعال سیاسی آذربایجان اهل شهرستان خیاو غیابا به پنج ماه حبس تعزیری و پرداخت پنجاه هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است. قاضی تجدید نظر شعبه دهم دادگستری آذربایجان غربی در جلسه ۲۳ آبانماه دادگاه‎ حکم ۵ ماه تعزیری ایشان را تایید و حکم ۲۰ ضربه شلاق تعزیری را به پرداخت ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی تغییر داده است. ابراهیم رشیدی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه ارومیه است. اوعضو مؤسس مؤسسه غیر دولتی (NGO) "آذرتوپراق"‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر کانون استاد شهریار دانشگاه اورمیه، مدیر مسؤل نشریه دانشجویی "اولدوز"‏، سردبیر نشریه "بولوت" و عضو هییت تحریریه نشریات "باخیش" و "اویانیش"،‏ مدرس زبان و ادبیات تورکی در دانشگاههای اورمیه و علوم پزشکی اورمیه بوده است. پیش از این ابراهیم رشیدی در تاریخ ده خرداد ۱۳۸۵ در اورمیه دستگیر و به مدت دو ماه در بازداشتگاه اطلاعات اورمیه مورد بازجویی قرار گرفته بود. او پس از آزادی به قید وثیقه در تاریخ دوم اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ از طرف شعبه ۱۰۲دادگاه اورمیه به تحمل ۵ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده بود. رشیدی همچنین به جرم شرکت در اعتراضات دانشجویی تیرماه ۱۳۸۲ در دانشگاه اورمیه نیز دستگیر و بازداشت شده بود. به علاوه این فعال سیاسی آذربایجانی در طول سالهای گذشته در زندان اوین تهران و زندان اهر نیز محبوس بوده است.

بنا به اخبار منتشر شده در سایتهای اینترنتی شاهین اسماعیل پور فعال سیاسی اهل مشگین شهر از اول آذر ماه بازداشت و هنوز آزاد نشده است.

به امید آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک

http://asmek-yeni.blogspot.com/

علیرضا جوانبخت سخنگوی کمیته:

quluncu@gmail.com