Add this page to:


خبر مهم از فعالان آذربایجانی در اوین

خانواده های متین پور، غنی لو، بهروز صفری و همسر زندانیش لیلا حیدری که چندین ماه است تحت بازداشت موقت هستند امروز دوشنبه ۱۰ دی ماه توانستند در زندان اوین با ایشان ملاقات نمایند.
بر اساس اظهارات خانواده ها آقایان سعید متین پور، علیرضا متین پور، بهروز صفری، جلیل غنی لو و خانم لیلا حیدری در مدت بازداشت چندین ماهه شان بصورت مداوم و بشدت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند٬ بطوریکه بارها بیهوش شده و به بیمارستان منتقل گردیده اند. سعید متین پور که از چهارم خرداد زندانی است به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات زنجان در مکانی کاملا تاریک و غیر بهداشتی به صورت مداوم شکنجه شده است وی در مجموع ۲۰۵ روز را در انفرادی سپری کرده است. همچنین مامواران چندین بار بهروز صفری و همسرش لیلا حیدری را در حضور هم شکنجه کرده اند.

همین گزارش می افزاید که خانم لیلا حیدری هنوز هم در سلول انفرادی نگهداری میشود ولی بقیه افراد از دو هفته پیش به سلولهای چند نفره منتقل گشته اند.
سعید متین پور به همسرش گفته است که از شهریورماه برای او قرار وثیقه صادر شده است با این وجود ماموران به وی اجازه نداده اند این مطلب را به خانواده اش اعلام نماید.

سعید متین پور نویسنده٬ روزنامه نگار٬ و مدافع حقوق بشر٬ جلیل غنی لو روزنامه نگار٬ بهروز صفری فعال مدنی زنجانی از اوائل خردادماه امسال و همچنین لیلا حیدری همسر بهروز صفری و علیرضا متین پور برادر سعید متین پور روز ششم شهریورماه امسال در زنجان دستگیر شده اند.

که در دو هفته گذشته آقایان عبدالله عباسی جوان ، ایلقار مرندلی، صالح کامرانی، میر قاسم سیدین زاده و محمد نصرتی با تودیع وثیقه های سنگین از زندان اوین آزاد شده اند.
لازم به ذکر است یعقوب سالکی نیا٬ روزنامه نگار٬ مدافع حقوق بشر و از بنیانگزاران کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ صالح کامرانی مدافع حقوق بشر و وکیل دادگستری٬ مهندس عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه و مدافع حقوق زندانیان آذربایجانی٬ میرقاسم سیدین زاده روزنامه نگار به ترتیب با وثیقه های هشتاد٬ صدو پنجاه٬ هشتاد و چهل میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شدند. آنها منتظر صدور حکم نهایی در خصوص اتهام `اقدام علیه امنیت ملی`خواهند بود. هم چنین محمد نصرتی دانشجوی مقطع فوق لیسانس رشته استاتستیک دانشگاه آنکارا نیز که اوائل مهرماه امسال در مز ایران و تورکیه دستگیر و به زندان اوین منتقل شد بود٬ اخیرا آزاد شده است. برای هیچکدام از این فعالان امکان تماس با وکیل در طول مدت حبس فراهم نبوده است. بعضی از آنها گفته اند که برای همکاری با بازجویان مورد شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته اند. مهندس عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه شهید رجائی تهران روزهای متوالی متحمل ضربات سنگین مشت و لگد مأمورین وزارت اطلاعات شده است.
علیرضا جوانبخت
سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک
http://asmek-yeni.blogspot.com/