Add this page to:


آزادی چند فعال آذربایجانی از زندان اوین

هنوز پنج فعال دیگر در بازداشت به سر می‌برند

واحید قاراباغلی - لینک گزارش
vahidqarabagli@gmail.com

طی روزهای گذشته،پنج فعال مدنی آذربایجانی از زندان اوین ، آزاد شدند.

یعقوب سالکی نیا، صالح کامرانی، میر قاسم سیدین زاده، محمد نصرتی و مهندس عبداله عباسی جوان آزاد شدگان روزهای گذشته هستند.

آنها پس از آزادي ادعا کرده اند که از همان ابتدا از سوی بازجویان به منظور گرفتن اعترافات تلويزيوني مورد شکنجه و اذيت و آزار قرار گرفته اند.

يعقوب سالکي نيا روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از نشريات آذربايجان از جمله امید زنجان٬ شمس تبریز٬ و احرار، در تاريخ ۹ آبان ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران پس از بازرسي منزل اش و ضبط دست نوشته ها، کتاب ها، سي دی و کامپيوتر بازداشت و به زندان اوين منتقل شد. وی روز ٢٨ آذر ماه با سپردن ٨٠ ميليون تومان وثيقه از زندان آزاد شد. يعقوب سالکي نيا از جمله بنيان گذاران کمیته دفاع از زندانيان سياسي آذربايجان می باشد.

"صالح کامرانی" فعال حقوق بشر و وکیل شناخته شده، " میر قاسم سیدین زاده "فعال دانشجویی سابق و روزنامه نگار آذربایجانی اول دیماه با قرار وثیقه به ترتیب ۱۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند.

صالح کامرانی از تاریخ ۲۷ مرداد و میر قاسم سیدین زاده از تاریخ ۱۰ آبان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین انتقال داده شده بودند.این دو نفر که تقریبا" تمام مدت حبس را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر اداره اطلاعات اداره می شود بسر می بردند از تماس با وکیل نیز محروم بودند.

همچنین چهارم دی عبدالله عباسی جوان استاد دانشگاه شهید رجایی تهران٬ و از فعالان مدنی آذربایجان پس از تحمل 131 روز بازداشت از زندان اوین آزاد شد.

به گفته یدلله عباسی جوان٬ برادر عبداله، ۸۰ میلیون وثیقه برای آزادی آقای عباسی جوان به دادگاه ارائه شده است.

عباسی جوان روز ۲۷ مرداد٬ در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گشته بود.

بنابر اظهار خانواده اش او تقریبا تمام مدت بازداشت را در انفرادی بند ۲۰۹ اوین تحت فشارهای جسمی و روحی قرار داشته است.

از طرفی چند روز پیش "محمد نصرتی" دانشجوی دوره فوق لیسانس استاتیستیک دانشگاه آنکارا که اوائل مهر ماه هنگام ورود به ایران در مرز ایران و ترکیه دستگیر شده بود با قرار کفالت آزاد شده است.

با آنکه از آزادی این فعالین از زندان خرسنديم اما وضعيت دشوار بازداشت برای پنج فعال دیگر از جمله سعيد متين پور، عليرضا متین پور،جلیل غنی لو، بهروز صفری و همسر وی ليلا حیدری نگران کننده است .در اين ميان نگران کننده تر از همه وضعيت سعید متین پور است. علیرغم سپری شدن بیش از هفت ماه از بازداشت آنها تا به حال به طور مشخص اطلاعي از اتهام اشان در دست نيست و وضعيت حقوقي بازداشت آنها نيز نامشخص است، بازجويي ها بدون حضور وكيل و حق دسترسي به وكيل انتخابي در جريان است.

دوشنبه 26 آذر 1386 خانواده های سعید متین پور،جلیل غنی لو،لیلی حیدری و بهروز صفری توانستند در زندان اوین از نزدیک با آنها ملاقات بکنند.

به گفته خانواده این زندانیان، وضعیت جسمانی آنها چندان رضایت بخش نبوده است و آنها به شدت کاهش وزن داده اند.

بنا به گفته عطیه طاهری این برای اولین بار است که وی پس از 7 ماه با سعید ملاقات کرده است.و به گفته ایشان سعید به شدت کاهش وزن داده و موهای سر وی نیز دچار ریزش شده است.

متین پور که بعد از ماهها نگهداری در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین چند روز پیش به بند عمومی زندان منتقل شده است به شدت شکنجه شده است مقامات امنیتی و اطلاعاتی وی را تهدید سخت ترین فشارها ‏برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی و اعتراف به اتهاماتی که به وی نسبت داده شده، قرار داده اند. مسئولان اطلاعات به وی گفته اند چنانچه با شرکت در یک برنامه تلویزیونی به اتهاماتی که در پرونده اش ثبت شده اعتراف کند، زمینه آزادی وی را فراهم خواهند کرد.

‏این اعمال ‏فشارها همواره از روز اول بازداشت نسبت به خانواده متین پور نیز ادامه داشته است و از آنجا که سعید متین پور حاضر به ‏انجام چنین کاری نشد، وزارت اطلاعات با احضار برادر وی، او را نیز ۶ شهریور بازداشت کرد.برادر وی بیش از ۴ ماه است که بازداشت و در شرایط مشابهی بسر می برد.

مقامات مسئول تاکنون دليل بازداشت این فعالین دستگير شده آذربایجانی را اعلام نکرده اند.

خانواده هاي متين پور، غني لو، صفری و حیدری نسبت به وضعيت عزیزانشان ابراز نگراني کرده و خواستار رفتار قانوني با آنها شده اند.