Add this page to:


آخرین اخبار و گزارشات تکمیلی از وضعیت فعالین ملی و ادامه مبارزات مدنی در آذربایجان

منبع: اویرنجی
 

مبارزات مدنی در آذربایجان
آخرین اخبار و گزارشات تکمیلی از وضعیت فعالین ملی و ادامه مبارزات مدنی در آذربایجان


اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
دوشنبه  ۱۹ آذر ۱٣٨۶ -  ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷


بر اساس اخبار منتشره از سوی سایتهای حقوق بشری و جنبش دانشجوئی آذربایجان در هفته گذشته نیز آذربایجان فضای متلاطمی را پشت سر گذاشته است.
اویرنجی نیوز ارگان جنبش دانشجوئی آذربایجان در خبری اعلام نمود که انتشارات اندیشه نو در تهران که به نشر کتابهای ترکی اقدام می کند روز شنبه ۱۷ آذرماه تو سط وزارت اطلاعات پلمپ گردید. این انتشارات که مغازه کوچکی در طبقه دوم پاساژ فیروزه میدان انقلاب می باشد با عرضه کتابهای ترکی به عنوان تنها منبع و مرجع کتابها و نشریات ترکی در تهران شناخته می شود و تاکنون با انتشار دهها جلد کتاب خدمات مهمی به فرهنگ ملی آذربایجان نموده است.
همچنین سایت میللی شورا در خبری اعلام نمود که کتاب فروشی آراز در شهرستان بناب به جرم فروش کتابهای ترکی توسط اداره اطلاعات بناب تعطیل شده است.
در حالی که بیش از دویست روز از بازداشت انفرادی سعید متین پور فعال حقوق بشر آذربایجان می گذرد کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور چهارمین بیانیه خود را منتشر نمود. در این بیانیه آمده است:
در حالی که ۲۰۰ روز از دستگیری سعید متین پور فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و فعال حرکت ملی آذربایجان می گذرد وی کماکان در شرایط نامطلوب و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد و بازداشت غیر قانونی وی همچنان ادامه دارد. متین پور در سالهای گذشته تلاش بسیاری در جهت بازتاب موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان داشته و به نظر می رسد که ادامه بازداشت وی در چنین شرایطی نشانگر عدم تحمل فعالینی است که در جهت بهبود شرایط حقوق بشر تلاش می نمایند. سعید در ۲۰۰ روز گذشته نه تنها از حق ملاقات محروم بوده بلکه حتی اجازه مکالمه تلفنی نیز به سختی به ایشان داده شده است لذا این مسئله بر میزان نگرانی ها در رابطه با سلامتی سعید نیز افزوده است. متاسفانه در این مدت علیرغم اعتراضات فعالان و سازمانهای مدافع حقوق بشر داخلی و بین المللی متاسفانه تاکنون تغییری در نحوه برخورد با ایشان و سایر زندانیان سیاسی آذربایجان به عمل نیامده است. بنا به اظهار همسر ایشان خانم عطیه طاهری از بیش از یک ماه پیش سعید تنها یکبار با خانواده خود تماس گرفته و طی مکالمه کوتاهی خبر از انتقال مجدد خود از زندان اداره اطلاعات شهر زنجان به بند ۲۰۹ زندان اوین داده است. این در حالیست که دستگاه امنیتی با نگهداری سعید در سلولهای انفرادی و قطع ارتباط وی با دنیای خارج از زندان که از مصادیق فشارهای روانی و شکنجه روحی تلقی می شوند آشکارا در در حال نقض اصل ٣٨ قانون اساسی می باشد. همچنین علیرغم اینکه طبق بند ٣ ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که داشتن وکیل در تمام مراحل تحقیقات اولیه را حق متهم می داند تاکنون سعید متین پور حتی از داشتن وکیل نیز محروم بوده است. با توجه به وضعیت نگران کننده وی، "کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور"ضمن تاکید بر فعالیتهای مدنی سعید نسبت به ادامه بازداشت وی در وضعیت بلاتکلیفی و شرایط نامناسب هشدار می دهد. کمیته با اعلام نگرانی از سلامتی سعید و با توجه به اینکه وی کماکان از حق ملاقات با وکیل و اعضای خانواده خود محروم است خواستار دیدار خانواده و وکیل وی در شرایط مناسب با ایشان می باشد. کمیته لازم میداند مجددا تعهد دولت جمهوری اسلامی را نسبت به میثاق نامه های بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی را یادآور گردیده و در این راستا بار دیگر به مسئولین قضایی و دستگاه امنیتی نسبت به نقض قوانین در رابطه با سعید متین پور و همچنین سایر زندانیان سیاسی آذربایجان هشدار می دهد. "کمیته تلاش برای آزادی سعید متین پور" ادامه بازداشت سعید را فاقد وجاهت قانونی می داند و خواستار رسیدگی سریع،عادلانه و قانونی به پرونده وی می باشد.
همچنین وبلاگ ارمو نیز خبر از صدور حکم حبس دادگاه انقلاب برای یک فعال دانشجوئی آذربایجان داد. بر اساس خبر اورمو نیوز اکبر پاشایی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه اورمیه و دبیر کانون دانشجویی استاد شهریاردانشگاه اورمیه از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه (قاضی درویشی) به یک سال حبس که به مدت سه سال تعلیق می شود٬ محکوم گردید. حکم صادره امروز هیجدهم آذرماه به وی ابلاغ شده است. اکبر پاشایی دبیر کانون دانشجویی "استاد شهریار" دانشگاه اورمیه روز اول خرداد ماه امسال همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده تورکهای آذربایجان در سال ۱۳۸۵ توسط مآمورین حراست دانشگاه ارومیه به عوامل اداره اطلاعات تحویل داده شد. دستگیری پاشایی توسط حراست دانشگاه پس از یورش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به خانه وی و پیدا نکردن او در خانه صورت گرفته بود. مأمورین با شکستن درب منزل وارد خانه شده و پس از تفتیش وسایل خانه کتاب و جزوه های دانشجو را به همراه کامپیوتر او با خود برده بودند. او پس از هفته ها بازجویی توأم با شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل گشته و دهم تیرماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی از روز ۱۹ خرداد به مدت ۴ روز در اعتراض به رفتار نیروهای امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود. دادگاه این فعال دانشجویی ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ برگزار شد. در این دادگاه از او در مورد همکاری با نشریه "اویانیش"، تبلیغ و فراخوانی مردم جهت تظاهرات خرداد ٨۵ از طریق ارسال اس.ام.اس و قرائت بیانیه در تحصن خردادماه ۱۳۸۵ دانشجویان دانشگاه اورمیه بر علیه روزنامه ایران٬ سوال شد. در حکم صادره از طرف قاضی درویشی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه٬ اتهام پاشایی "هواداری و تبلیغ به نفع گروه گایپ" (حزب استقلال آذربایجان جنوبی) ذکر شده است. طبق حکم صادره٬ دادگاه علیرغم انکار اتهامات وارده از طرف پاشایی بزه انتسابی را محرز دانسته٬ و او را به یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی که به مدت سه سال تعلیق خواهد شد٬ محکوم نموده است. پاشایی از طرف کمیته انضباطی دانشگاه اورمیه نیز به مدت یکسال از حق تحصیل محروم شده است. پاشایی قبلاً بارها در رابطه با آنچه از طرف اداره اطلاعات اورمیه فعالیتهای پانتورکیستی نامیده میشود و همچنین فعالیتهایش در کانون استاد شهریار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. فعالیت کانون دانشجویی استاد شهریار دانشگاه اورمیه قبل از دستگیری وی از طرف مسئولین متوقف شده بود. اکبر پاشایی اتهامات وارده بر او و دیگر دانشجویان را بی اساس و هدف از وارد کردن چنین اتهاماتی را جلوگیری از فعالیتهای هویت طلبانه دانشجویان آذربایجانی می داند.
در خبری دیگر که توسط وبلاق دوستاق منتشر گردید داود خداکرمی فعال دانشجوئی آذربایجان در دانشگاه زنجان به اتهام فعالیتهای هویت طالبانه از دانشگاه اخراج گردیده است. به گزارش خبرنگار وبلاگ دوستاق از زنجان٬ دانشگاه زنجان٬ داوود خداکرمی دبیر جمعیت اسلامی این دانشگاه و فعال دانشجویی ترک را به دلیل فعالیتهای هویت طلبی ترکی و با بهانه های واهی از این دانشگاه اخراج کرد. خداکرمی دبیری جمعیت اسلامی دانشجویان ومدیر مسئولی نشریه دانشجویی آچیق سوز را بر عهده داشت و با چند نشریه هویت طلب ترکی از جمله قیزیل اوزن٬ زنگان سوزلری٬ آراز سسی همکاری داشت. همچنین وی در اعتراضات دانشجویی دانشگاههای استان زنجان بر علیه توهین روزنامه ایران در خرداد۱۳۸۵ نقش عمده ای داشت. دانشگاه زنجان چند ماه پیش تمامی این نشریات را به صورت فله ای توقیف و در عملی خارج از قانون وبدون اطلاع هیات نظارت مرکزی وزارت علوم اقدام به پلمپ دفتر جمعیت اسلامی دانشجویان که یک تشکل دانشجویی ترکی محسوب می شد نمود. این نخستین باری نیست که دستگاههای امنیتی با مسئله هویت طلبی در این دانشگاه برخورد می کنند و دستگیری و صدور حکم یکسال زندان برای رضا عباسی عضو هیات موسس جمعیت اسلامی و بازداشت سعید نعیمی عضو هیات موسس جمعیت اسلامی و دستگیری یاشارحکاک پور وریحانه پورغنی از اعضای شورای مرکزی این تشکل و دستگیری چندین تن از اعضای این تشکل در جشن روزجهانی زبان مادری در سبزه میدان زنجان نمونه هایی از برخورد وزارت اطلاعات با مسئله هویت طلبی ترکی در این دانشگاه به شمار می روند که نشان از عدم تحمل دستگاههای امنیتی در برابر خواستهای مدنی دانشجویان ترک دارد.
همچنین در خبری دیگر اویرنجی نیوز از به تشنج کشیده شدن مراسم سخنرانی محسن آرمین در دانشگاه تبریز خبر داد. اویرنجی نیوز نوشت:
جلسه پرسش و پاسخ با حضور محسن آرمین عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه تبریز توسط فراکسیون روشنفکری انجمن اسلامی تبریز روز یکشنبه ۱٨/۹/٨۶ برگزار شد. اگرچه ابتدا مسئولین دانشگاه اجازه برگزاری این برنامه را در تالار وحدت داده بودند، اما در روز اجرای برنامه از تصمیم خود منصرف شدند که در نتیجه برنامه در محل شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی برگزار گردید. عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سخنان خود را در مورد روابط ایران و آمریکا در مقطع کنونی شروع کرد و با انتقاد شدید از عملکرد دولت احمدی نژاد، نگرانی خود را از اشتباهات احمدی نژاد در عرصه های داخلی و خارجی اظهار کرد. نحوه سخنرانی آرمین نشانگر این نکته بود که وی هیچ آشنایی با فضای دانشگاه تبریز ندارد چرا که با اتمام سخنرانی وی و آغاز پرسش پاسخ، وی نتوانست در برابر انتقادات و پرسش های دانشجویان هویت طلب پاسخ قانع کننده ای در دفاع از خود و جریان اصلاحات انجام دهد. دانشجویان هویت طلبی که در این مراسم توانستند سوال خود را مطرح کنند با اشاره به اهانت ها و برخوردهایی که با ملل مختلف ایران بالاخص مردم آذربایجان در دوران اصلاحات انجام می گرفت، شروع به انتقاد از محسن آرمین نمودند. از جمله سوالات دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز واکنش سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و اصلاح طلبان نسبت به قیام ملت آذربایجان در خرداد ماه ٨۵ بود که بدون پاسخ باقی ماند. یکی از دانشجویان با اشاره به سابقه تاریخی ترک ستیزی در ایران بعد از مشروطه، از تقویت این تئوری در دوران اصلاحات انتقاد کرد. همچنین دانشجویان هویت طلب هنگام طرح سوالات خود، از دانشجویان محروم از تحصیل در دانشگاه تبریز یاد نمودند که با استقبال گسترده حضار روبرو گشت. محسن آرمین در پاسخ به این سوالات اگرچه به برخی اقدامت دوران اصلاحات اشاره نمود، اما نتوانست پاسخ مناسب و قانع کننده ای به دانشجویان هویت طلب ارائه دهد. با توجه به حضور گسترده دانشجویان هویت طلب، برگزارکنندگان این مراسم که از طیف روشنفکری انجمن اسلامی بودند، اجازه طرح سوالات بیشتر را به این دانشجویان ندادند که با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شدند که به مشاجره بین برگزارکنندگان و دانشجویان انجامید. در این میان برخی از اعضای بسیج دانشجویی از فرصت استفاده کرده و اقدام به هتاکی به دانشجویان و مهمان برنامه نمودند که در نهایت موجب شد برنامه با تشنج و برخوردهای لفظی به پایان برسد. از نکات جالب توجه این برنامه می توان به سر دادن شعار "یاشاسین آذربایجان" دانشجویان دانشگاه تبریز پس از اتمام برنامه اشاره نمود.
همچنین اویرنجی نیوز در خبر دیگری نوشت که محسن آرمین در تاریخ هجدهم آذر ماه در محل ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی بمناسبت روز دانشجو اقدام به سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی ضمن نقد سیاست های خارجی و سیاست های اقتصادی دولت احمدی ن‍ژاد شعار آشتی ملی را شعاری فاقد موضوعیت دانست و اظهار نمود که مسئله ما جنگ بین گروه ها نیست بلکه یک عده همه چیز را انحصارا در اختیار گرفته و اجازه مشارکت سایر گروه ها و مردم را نمی دهند و کشور را بسوی بحران می برند. وی در پایان خواستار حضور جدی مردم در انتخابات شد. در پایان جلسه آقای رضا حبیبی عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت استان و عضو طیف طرفدار ملی - مذهبی های انجمن دانشگاه تبریز با حضور در پشت تریبون اظهار کرد که کلیه هویت طلبان آذربایجان تجزیه طلب هستند و از اصلاح طلبان خواست که از تعامل با هویت طلبان پرهیز نموده و در تقابل با این جریان اجتماعی به ایستند.

در حالیکه سه روز دیگر (۲۱ آذر ۱٣۲۴) به فرا رسیدن ۶۲ امین سالگرد گرامیداشت حکومت ملی آذربایجان به رهبری سید جعفری پیشه وری باقی است دانشجویان فعال آذربایجانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران اقدام به انتشار ویژه نامه ای به همین مناسبت نمودند. بنا به خبر اویرنجی نیوز ارگان جنبش دانشجوئی آذربایجان نهمین شماره نشریه اینام، نشریه دانشجویان تورک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، که اختصاص به وقایع ۲۱ آذر ۱٣۲۴ دارد، امروز دوشنبه ۱۹ آذر ماه منتشر شد. در این شماره مطالبی در مورد وضعیت آذربایجان در دوران رضا شاه و نیز نحوه تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان و اقدامات فرقه و چگونگی از هم پاشیدن حکومت ملی آذربایجان به چشم می خورد.

تهیه و تنظیم: احسان تبریزلی فعال جنبش دانشجوئی آذربایجان