Add this page to:


گزارش از آذربایجان: بازداشت‌‏های طولانی مدت فعالین مدنی ادامه دارد

اخبار روز: http://www.akhbar-rooz.com/
چهارشنبه ۷ آذر ۱٣٨۶ - ۲٨ نوامبر ۲۰۰۷
گزارش از: واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com
در آذربایجان روز به روز شاهد برخوردهای ماموران امنیتی با فعالان سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری هستیم. احضار به دادگاه ها، امری روزمره شده است.
تهدید و ارعاب مستقیم و غیر مستقیم به ابزاری معمول بدل گشته است. شواهد نشان میدهد، نیروهای امنیتی آذربایجان، بازداشت و آزار و اذیت فعالین مدنی را در دستور کار خود قرار داده اند.
با اینکه آمار خاصی از بازداشت تعداد فعالان مدنی و روزنامه نگاران آذربایجانی در بند در دسترس نیست، اما می‌توان گفت اینک قریب ۱۰ فعال مدنی و فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار آذربایجانی در زندانهای اوین و زنجان تحت فشارهای روحی و شکنجه های جسمی قرار دارند بررسی اتهامات و پرونده آنها هنوز در دستور کار دادگاه قرار نگرفته است و از حق داشتن وکیل مدافع و دیگر حقوق یک زندانی نیز محروم هستند.
اگر چه دکتر محمد علی حیدری از فعالین مدنی آذربایجان پس از تحمل ۲۹ روز حبس، اخیرا" به قید ضمانت آزاد شده اند اما هنوز دهها نفر از جمله سعید متین پور، جلیل غنی لو ، بهروز صفری، لیلا حیدری، علیرضا متین پور، عبداله عباسی جوان، صالح کامرانی ، محمد نصرتی ، میر قاسم سیدین زاده و...در بازداشت موقت به سر می‌برند.
سعید متین پور، فعال شناخته شده حقوق بشر که در تاریخ ۴ خرداد ماه در زنجان بازداشت شده، با گذشت بیش از ۱۸۰ روز همچنان در شرایط بلاتکلیفی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زنجان نگهداری می شود.
متین پور در سالهای گذشته تلاشی چشمگیر را در جهت بازتاب موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان کرده است. وی از جمله متهمانی است که تاکنون دادگاه انقلاب اتهام وی را اعلام نکرده و به دلایلی نامعلوم در بازداشت موقت نگهداری می شود.
طی بیش از شش ماهی که از دست گیری آقای متین پور می گذرد، هنوز به او اجازه دیدار، با همسرشان نیز داده نشده است.
از سویی جلیل غنی لو و بهروز صفری نیز از فعالان فرهنگی و ‏اجتماعی هستند که اوایل خرداد ماه سال جاری در زنجان بازداشت شدند. این دو فعال نیز بدون دسترسی به وکیل و تفهیم اتهام بیش از شش ماه است که در بازداشت موقت به سر می برند. علیرضا متین پور برادر ‏سعید متین پور و لیلا حیدری همسر بهروز صفری نیز از ۶ شهریور ماه دستگیر شدند و هم اکنون بطور بلاتکلیفی در زندان زنجان به ‏سر می برند. در این میان هم اکنون دست کم ۵ فعال مدنی آذربایجان در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران که زیر نظارت سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی قرار دارد، تحت اعمال فشار و محدودیت ها قرار دارند.
صالح کامرانی وکیل و فعال حقوق بشر و عبدالله عباسی جوان، استاد ‏دانشگاه از ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ همچنان بدون محاکمه، تفهیم اتهام و بدون اجازه برای گرفتن وکیل در بند ۲۰۹ زندان اوین در سلول انفرادی نگهداری می شوند. همچنین محمد نصرتی فعال مدنی آذربایجانی و دانشجوی دوره دکترای دانشگاه آنکارا ، ایلقار مرندلی (عضو هیأت موسس آسمک) و میر قاسم سیدین زاده دو روزنامه نگار آذربایجانی هستند که به رغم گذشت دهها روز از بازداشت اشان بدون اینکه تفهیم اتهامی شوند در بند ۲۰۹ اوین، در بازداشت به سر می برد.
آنها از کلیه حقوق انسانی خود محروم هستند. نکته قابل توجه در مورد افراد یاد شده، نگهداری طولانی مدت آنها در بازداشت موقت و عم رسیدگی قضایی به پرونده های آنان است.در این بازداشت ها و دستگیری ها امکان ارتباط با خانواده و بهره مندی از مشورت با وکیل از زندانیان سلب شده است و در بسیاری از موارد خانواده های دستگیرشدگان نیز در معرض اذیت و آزار و حبس قرار گرفته اند. دستگیری های خودسرانه، محاکمات غیرمنصفانه و حبس روزنامه نگاران آذربایجانی از روش های معمول قوه قضایی ایران، که "بشدت سیاسی" است،در سال جاری بوده است.تداوم روند بازداشت فعالین مدنی آذربایجانی نشانگر عدم تحمل فعالانی است که در چارچوب اعلامیه ها و میثاق پذیرفته شده حقوق بشر و در جهت بهبود شرایط انسانی در ایران تلاش می نمایند.
از رسانه ها سازمانهای دفاع از حقوق بشر و گروههای ضد شکنجه خواسته می شود بر علیه بازداشتهای غیرقانونی و فشارهای وارده بر زندانیان سیاسی آذربایجانی اعتراض کنند.