Add this page to:


آیا دنیا صدای مظلومیت فعالین ضد تبعیض نژادی و زبانی آذربایجان را خواهد شنید؟

اویرنجی نیوز- دهها فعال ملی گرای آذربایجان همچنان در زندانهای رژیم آپارتایدی جمهوری اسلامی بسر می برند. اگرچه خبر آزادی دکتر محمد علی حیدری از سوی فعالین آذربایجانی و دانشجوئی تایید گردید، اما خوشحالی این خبر دیری نپائید که وبلاگ ساوالان سسی از بازداشت یک فعال دیگر در مشکین شهر از توابع استان اردبیل خبر داد. بنا به خبر ساوالان سسی آقاي شاهين اسماعيل پور از فعالين سياسي ترک آذربايجان توسط مامورين وزارت اطلاعات در روز پنج شنبه اول آذرماه ساعت 11 صبح بازداشت شد .آقاي شاهين اسماعيل پور از فعالين سياسي ترک آذربايجان می باشد که پيشتر نيز به دليل فعاليت هاي سياسي به شش ماه زندان محکوم و 50 ضربه شلاق محکوم شده بود. وي چندين بار به عناوين مختلف بازداشت شده است و هم اکنون در بازداشت نيروهاي امنيتي در مشکين شهر قرار دارد .
هم اکنون آذربایجان در خط مقدم مبارزه ضد تبعیض نژادی در ایران قرار دارد و در این مسیر هزینه های زیادی را متحمل می شود. بنا به خبر اویرنجی نیوز دو نشریه دانشجوئی بنامهای سهند و تلنگر در دانشگاههای ارومیه و تبریز توقیف گردیده و مسئولان آن به کمیته های انظباطی فراخوانده شده اند. همچنین حراست دانشگاه تبریز از ترس به اغتشاش کشیده شدن برگزاری جلسه سخنرانی حسن عباسی از تئوریسینهای جناح راست خودداری نموده است. اگرچه رژیم تصور می کرد با بازداشت فعالان ملی و دانشجوئی حرکت ملی آذربایجان تحت کنترل قرار گیرد، اما حوادث روزهای اخیر ناکامی این سیاست را اثبات نمود. در پی فعالیت های بیشمار بالاخره فعالین دانشجوئی آذربایجان توانستند نگاه انجمن های اسلامی دانشگاههای کشور را بسوی حوادث آذربایجان جلب کنند. بطوریکه بیش از بیست انجمن اسلامی به بازداشت های اخیر در آذربایجان اعتراض نمود و سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز ادامه بازداشت دو دانشجوی آذربایجان بنامهای هادی حمیدی شفیق و ائلمان نوری را محکوم کرد. از سوی دیگر چندین نهاد بین المللی ناراحتی خود را از ادامه بازداشت ها در آذربایجان ابراز نمود. بطوریکه یک سازمان مدافع حقوق بشر به نام «خط مقدم»، در يک کارزار اینترنتی که به تازگی آغاز کرده، خواهان آزاد شدن سعید متین پور روزنامه نگار آذری، و صالح کامرانی وکیل مدافع، از زندان شده است. سازمان مدافع حقوق بشر «خط مقدم»، در دوبلین پابتخت ایرلند و بروکسل پایتخت بلژیک مستقراست این سازمان، همچنین در شمار مراکز مشاوره دهنده به سازمان ملل متحد نیز قرار دارد. خط مقدم می کوشد تا با جمع آوری امضا، نامه ای را به دفتر آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ارسال کند. در این نامه آورده شده است که "سعید متین پور و صالح کامرانی، جزو مدافعان حقوق قومی اقلیت آذری در ایران هستند که به خاطر فعالیت های حقوق بشری و استفاده از حق قانونی و شهروندی خود دستگیر شده اند". سازمان یاد شده ابراز نگرانی کرده است که این دو تن در حال حاضر، برای «گرفتن اعتراف اجباری» تحت شکنجه قرار داشته باشند و از همین رو آزادی بی قید و شرط آن ها را خواستار شده است.
از سوی دیگر سایت اویرنجی نیوز ارگان جنبش دانشجوئی آذربایجان ضمن اظهار خوشحالی از آزادی یک استاد دانشگاه (دکتر محمد علی حیدری) تاسف خود را از ادامه بازداشت عبداله عباسی جوان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر رجائی تهران اعلام نمود. گفته می شود که عبداله عباسی جوان بیش از صد روز است که در سلول انفرادی زندان ائوین بسر می برد.