Add this page to:


بیانیه مجمع دانشگاهیان آذربایجانی در خصوص نود و سومين سالگرد شهادت سردار ملی، ستارخان

های ائشیتمیش قولاغیم، ائل هارايين من تانیرام
هایینا سس وئره­ره­م من بو ائلین قوربانیام
اولو بابک نوه­سی ستارام ائللر ائشیدین
ائلیمه ظلم ائده­نی کیم اولا دوشمن سانیرام

در طول تاریخ بوده­اند کسانی که با مجاهدتهای خویش برای ملت و کشور خود افتخارآفرینی کرده­اند. می توان گفت چنین افرادی که به خاطر آزادی ملت خویش جان خود را فدا کرده­اند، همیشه مورد احترام بوده و باعث افتخار آن کشور محسوب می شوند. اینگونه است که ملت با تکیه بر پایمردی و شجاعت چنین قهرمانانی راههای ترقی و پیشرفت را پیموده و جان­گذشتگی و ایثار در فرهنگ یک جامعه­ای نهادینه می­شود. سرزمین آذربایجان در طول تاریخ پر افتخار خود در عرصه­های مختلف چنین مردانی را در دامان خویش پرورش داده و تحویل جامعه کرده تا صدای آزادمردی و آزادگی را در سراسر دنیا فریاد بکشند. آزادمردانی چون بابک خرمدین، ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام، باکری و شفیع زاده و .... نمونه­هایی از چنین مردانی بوده­اند که باعث افتخار ملت آذربایجان و کل کشور بوده­اند. از اینرو است که آذربایجانیان با نماد غیرت و شجاعت در بین اقوام و ملل ایران مشهور بوده­اند. در طی اعصار مختلف فرزندان آذربایجان در صف اول مبارزات حق علیه باطل قرار گرفته و در این راه مشقت­های زیادی را تحمل کرده­اند.
محاصره 11 ماهه تبریز و مقاومت ملت آذربایجان در مقابل زور و ستم بیگانگان نمونه­ای از این مجاهدت­هاست که تک تک آذربایجانیان مرگ و شهادت را بر ذلت و خواری ترجیح داده و ایستادگی و پایمردی را در برابر بی­عدالتی ها و ... مورد نمایش همگان قرار دادند. سردمدار چنین مقاومتی ستارخان، این دلاورمرد آذربایجان بود. او بود که در صف اول نبرد باعث نجات جريان مشروطه­خواهی در ایران شد. حرکتی که ستارخان در زمان مشروطه شروع کرد مورد حیرت و تحسین جهانیان قرار گرفت که با وجود تسلیم شدن تهران و سایر ولایات ایران، آذربایجان یک تنه در مقابل استبداد مقاومت کرده و خاطراتی را در یادها به یادگار گذاشت.
اين روزها مصادف با نود و سومین سالگرد شهادت جانگداز سردار ملی، ستارخان، نماد آزادگی و آزاديخواهی اقوام و ملل ايران می­باشد. در چنين روزهايی بود که سردار با غیرت و شجاع آذربایجان طعم شهادت را چشيده و دنیای فانی را ترک گفت. مجمع دانشگاهیان آذربایجانی این روز غم­انگیز را به آحاد اقوام و ملل ایران خصوصا ملت آذربایجان تسلیت گفته و با گرامی داشتن یاد و خاطره سردار ملی و رشادتهای وی و ساير مبارزین راه آزادگی خواستار تحقق موارد زیر در کشور می­باشد:

1) با توجه به مجاهدتهای ستارخان و همرزمان وی در راستای دفاع از حقوق اقوام و ملل ایران می­بایستی شأن و منزلت ایشان و سایر قهرمانان آذربایجان مورد توجه واقع شده و در کتابهای درسی و تاریخی زندگی و پایمردی آنها در راستای اعتلای روحیه آزادیخواهی در کشور گنجانده شود. همچنین مراسماتی در خصوص بررسی ابعاد شخصیتی سردار ملی و حرکت سیاسی و اجتماعی وی و فدائیان زمان مشروطه به صورت رسمی برگزار شود.
2) با توجه به خواسته اکثریت ملت آذربایجان و بخصوص بازماندگان آن بزرگوار قبر ایشان به محلی در خور شأن و منزلت وی در آذربایجان منتقل شده و بودجه اختصاص داده شده در این زمینه مورد اجرا گذاشته شود.
3) ملت آذربایجان در طول تاریخ مجاهدتهای زیادی را در راه آزادی و استقلال کشور انجام داده است که متأسفانه تا به حال خواسته­های این مردم غیور مورد توجه مسئولین قرار نگرفته و به بوته فراموشی سپرده شده است. از جمله این مطالبات توجه ویژه به زبان و فرهنگ ملت آذربایجان است که در سالهای گذشته از طرق گوناگون توسط آحاد مختلف ملت مطرح شده است. با توجه به اهمیت زبان و فرهنگ هر یک از اقوام و ملل ایران در حفظ هویت ملی خویش می­بایستی اقدامات عملی در این زمینه انجام شده و برای تحقق عدالت واقعی در کشور اصول معطل مانده قانون اساسی در این زمینه خصوصا اصول 15 و 19 اجرا شده و زبان ترکی بصورت رسمی مورد پذیرش قرار گیرد.
4) در طول سالهای گذشته و خصوصا در ماههای اخیر عده­ای از فعالین حرکت ملی آذربایجان که به جرم دفاع از هویت زبانی و فرهنگی خویش و در اعتراض به بی عدالتی­های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در کشور بازداشت شده­اند، هر چه سریعتر آزاد شده و سیاست امنیتی کردن فعالیت­های فرهنگی برچیده شود. از نظر مجمع دانشگاهیان آذربایجانی ایجاد فضای امنیتی در کشور و برخورد امنیتی با فعالین فرهنگی و عدم پاسخ مناسب به مطالبات بر حق ملت آذربایجان باعث افزایش شکاف قومی در کشور شده و گسست اتحاد ملی را باعث می­شود. این مجمع با اعتقاد به حرکتهای مدنی و در چهارچوب منافع ملی، خواهان تمکین مسئولین کشور به خواسته­های عدالت­طلبانه ملت آذربایجان در خصوص اعتلای زبان مادری و مؤلفه های فرهنگی و توسعه اقتصادی و اجتماعی آذربایجان می­باشد.
5) با توجه به نقش اساسی رسانه ها خصوصا تلویزیون در حفظ هویت ملی اقوام و ملل ایران، این مجمع خواهان اختصاص شبکه تلویزیونی به زبان ترکی و پخش کامل برنامه ها به زبان مادری اکثریت ایرانیان می باشد. بی­شک حرکت در این راستا تحقق شعار "اتحاد ملی" را در سالجاری می تواند عملی کند.
6) توسعه اقتصادی هر منطقه­ای از کشور می بایستی بر اساس پتانسیل­های طبیعی و انسانی هر منطقه صورت بگیرد. با توجه به روند توسعه استانهای مختلف کشور در سالهای اخیر متأسفانه شاهد تفاوت چشمگیر استانهای ترک نشین و مرزی با استانهای مرکزی کشور بوده­ایم. این امر در سالهای اخیر موجب افزایش مهاجرتها به استانهای مرکزی شده و نیروهای متخصص کاری در این استانها تجمع یافته­اند. با توجه به تبعات فرهنگی و اجتماعی این مهاجرتهای بی رویه، مجمع دانشگاهیان آذربایجانی خواهان برخورد عدالت­گونه مجلس و دولت در این زمینه بوده و خواستار احداث و ایجاد صنایع مادر در همه استانهای ترک نشین در جهت اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در خور پتانسیل مناطق مختلف آذربایجان می باشد.


مجمع دانشگاهیان آذربایجانی
24/8/86