Add this page to:


مصاحبه بخش فار سی تلویزیون صدای آمریکا با خانم فاخته زمانی، رئیس انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ( آداپ)

بازداشت های فعالان مدنی در آذربایجان همچنان ادامه دارد...
جمعه ۱۱ آبان.برنامه تلویزیونی خبرها و نظرهای صدای آمریکا بخش فارسی


ساوالان سسی:در ادامه فشارها بر فعالین مدنی در استانهای تورک زبان ایران، شب گذشته یعقوب سالکی نیا فعال و روزنامه نگار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شد. دهها دانشجو ، روزنامه نگار ، معلم و استاد دانشگاه تورک در ماههای اخیر دستگیر و بدون تفهیم اتهام و حق برخورداری از وکیل و ملاقات با اعضای خانواده در زندانهای تهران و شهرهای مختلف نگهداری می شوند. در تازه ترین موج دستگیریها، روز شنبه پنجم آبان ماه، محمد علی حیدری استاد دانشگاه در دانشگاههای تبریز و مراغه توسط ماموران امنیتی دستگیر شد.خانم فاخته زمانی رئیس انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، در یک مکالمه تلفنی با صدای آمریکا گفت از محل نگهداری و وضعیت آقای حیدری اطلاعی در دست نیست.
ف.زمانی: آقای دکتر محمد علی حیدری روز شنبه ۵ آبان، وقتی از محل کارشان خارج میشدند، در تهران توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، ماموران پس از دستگیری ایشان را به منزل اشان بردند، و از خانه وی کتابها، دست نوشته ها و کامپیوتر اشان را بردند،و الان هیچ خبری از ایشان در دست نیست. آقای دکتر حیدری مدیر مسئول نشریه دانشجویی " دوزگون خبر" دانشگاه تهران و دبیر کانون نشریات دانشجویی آذربایجانی بودند. از او مقالات متعددی در نشریات مختلف منتشر یافته بود. وی مدرک دکترا از دانشگاه تهران دارد و در دانشگاههای تبریز و آزاد مراغه، در رشته های روابط بین الملل، حقوق بین الملل و جهان سوم تدریس می کردند.و کارمند قسمت روابط بين الملل وزارت تعاون هستند. آقای حیدری از فعالان شناخته شده حرکت ملی آذربایجان هستند، در نشریات مختلف نوشتند و فعالیت داشتند.
صدای آمریکا: علت دستگیری آقای حیدری چه بوده است؟
ف.زمانی: ما هیچ اطلاعی از علت دستگیری ایشان نداریم. این چیز جدیدی نیست تقریبا" الان ۱۰یا ۱۱ نفر بدون تکلیف،از فعالان آذربایجانی در زندانهای اوین یا زنجان هستند و هیچ تفهیم اتهامی نشدند.مخصوصا" که آقای حیدری، از شنبه پنجم آبان ماه دستگیر شده اند و در این مدت هیچ ارتباطی با خانواده نداشتند. او که وکیل هم ندارند. هیچ معلوم نیست که علت دستگیری اشان چه بوده است.
صدای آمریکا: شب گذشته هم یک روزنامه نگار آذربایجانی، بنام یعقوب سالکی نیا دستگیر شده است. ممکن است در مورد فعالیتها و چگونگی دستگیری ایشان توضیحاتی را ارائه بدهید؟
ف.زمانی: آقای یعقوب سالکی نیا روزنامه نگار و همچنین از فعالان حقوق بشر آذربایجانی هستند که روز چهارشنبه ساعت ۹ شب، در خانه خودشان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.ایشان از هئیت موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان ( آسمک) هستند،و مقالات متعددي در هفته نامه های مختلف چون شمس تبریز، احرار،امید زنجان و سس نوشته اند.همچنین آقای محمد نصرتی، دانشجوی دوره فوق لیسانس دانشگاه آنکارا،به اتفاق همسرشان که به ایران برگشتند، از مادر بیمارشان دیداری داشته باشند، بازداشت و الان در زندان اوین نگهداری می شوند. ایشان هم هنوز تفهیم اتهام نشده و بلاتکلیف نگهداری می شوند.
صدای آمریکا: در ماههای اخیر گزارش های منتشر شده که خانواده و بستگان این زندانیان هم زیر فشار و تهدید هستند، تا درباره وضعیت آنها اطلاع رسانی نکنند. شما تا چه حد از این موضوع با خبر هستید.
ف.زمانی:تمامی این گزارش ها را از خانواده های زندانیان می گیریم و در اختیار مراکز بین المللی قرار می دهیم . حال ما می بینیم که این خانواده ها تحت فشار هستند و نیروهای امنیتی از این خانواده ها می خواهند هیچ خبری در ارتباط با بازداشت فرزندشان یا همسرشان به مراکز خبری یا حقوق بشری ندهند. الان علیرضا متین پور، برادر آقای سعید متین پور در زندان هستند و هنوز هم معلوم نیست به چه علتی ایشان دستگیر شده اند. همچنین خانم لیلا حیدری همسر آقای بهروز صفری را نیز دستگیر کرده اند تا از اینطریق زندانیان را تحت فشار قرار بدهند و اعتراف های که از آنها می خواهند بگیرند.