Add this page to:


دومین سالگرد اعتراضات خونین آذربایجان در خرداد ۱۳۸۵ و حکومت نظامی در شهرهای آذربایجان

چهارشنبه ۱ خرداد ۱٣٨۷ - ۲۱ می ۲۰۰٨

نهادهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات به مناسبت دومین سالگرد* اعتراضهای بزرگ خرداد ۱۳۸۵در شهرهای آذربایجان٬ شیوه های غیرقانونی و خشونت آمیز همیشگی را به صورت آشکارتر و شدیدتری به اجرا در آورده اند.

دستگیریهای بی دلیل و تهدید فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و اعضای خانواده آنها نمونه هایی از این شیوه هاست.

اخبار رسیده از دستگیریهای گسترده در شهرهای مختلف از جمله تبریز٬ خوی٬ اورمیه و نقده حکایت می کند.

علی صدیقی مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی دانشجویی " یورد" دانشگاه تبریز و جمشید زارعی فعال باسابقه تبریزی از جمله بازداشت شدگان در تبریز هستند. علی صدیقی فعال سیاسی ۳۵ ساله و فارغ التحصیل رشته ریاضی روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در تبریز بازداشت شده است. مغازه و منزل وی توسط مامورین وزارت اطلاعات تفتیش شده و کامپیوتر٬ کتابها و برخی اشیای وی ضبط گردیده است. جمشید زارعی نیز حدود یک هفته قبل دستگیر شد. محل نگهداری هیچ کدام از آنها مشخص نیست.

حجت عراقی (۲۱ ساله - دانشجوی کاردانی تاسیسات اورمیه)، سلمان عراقی (۲۲ ساله - دانشجوی ترم آخر کارشناسی ریاضی دانشگاه پیام نور خوی)، سالار عراقی (۲۰ ساله - دانشجوی ترم دو مهندسی ماشين الات كشاورزی)، اکبر عبدالهی (۲۰ ساله - دانشجوی کاردانی مکانیک آموزشکده فنی مکانیک اورمیه) روز ۲۶ اردیبهشت ماه در شهرستان خوی بازداشت شده اند.

همچنین حمید آرغیش (رستمی) شاعر٬ نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی که قبلا توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی به يك سال حبس تعزيری، دو سال تبعيد به بيجار و سه سال ممنوعيت نشر آثار محكوم شده بود٬ در آستانه اعتراضات به زندان خوی فرستاده شده است.

طی چند روز اخیر دست کم ۵ هزار فعال آذربایجانی و دهها روزنامه نگار در شهرهای مختلف جهت دادن تهعد کتبی مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات یک خرداد به ستادهای عملیات نیروی انتظامی٬ ستادهای خبری وزارت اطلاعات٬ ادارات حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی٬ دادسراهای نظامی٬ حراست دانشگاهها و ادارات دولتی و حتی پایگاههای مقاومت بسیج فراخوانده شده اند. آنها از سوی ماموران امنیتی تهدید شده اند که در صورت شرکت در تجعمات روز یک خرداد و یا حضور در خیابانهایی که اسمشان در فراحوانهای پخش شده آمده، بازداشت خواهند شد. این در حالیست که عده بسیار بیشتری بدون احضار به مراکز امنیتی و به صورت تلفنی تهدید گردیده اند.

از طرف دیگر مخابرات ایران پیغام زیر را به بسیاری از موبایلها در آذربایجان فرستاده است؛

"هر کس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع گروهها و سازمان هاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد، به حبس سه ماه تا يک سال محکوم خواهد شد."

طبق گزارشهایی که کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک از برخی فعالان سرشناس دریافت کرده است؛ مراکز امنیتی با تهدید تلفنی اعضای خانواده٬ از آنها خواسته اند که مانع حضور همسر یا فرزندشان در تجمعات روز یک خرداد شوند. در موارد زیادی نیز خانه فعالان مورد تفتیش قرار گرفته است.

حضور پلیس در خیابانها بسیار چشمگیر است. بسیاری از شهرها عملا در شرایط حکومت نظامی قرار دارند.

* در طول اعتراضات سراسری تورکهای آذربایجان٬ در اواخر اردیبهشت و اوائل خردادماه ۱۳۸۵ که در اعتراض به چاپ کاریکاتوری در روزنامه ایران ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت٬ هزاران تن در شهرهای مختلف دستگیر٬ صدها تن زخمی و دست کم ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. حکومت ایران ابتدا اسامی ۹ تن از جانباختگان را تایید نمود ولی بعدها آمار متناقضی را ارائه داده است.

ساعت 2 بعد از ظهر چهار‌شنبه اول خرداد ۱۳۸۷ -۲۱ می ۲۰۰٨

علیرضا جوانبخت
سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک
quluncu@gmail.com