Add this page to:


گزارش خانم فاخته زمانی در خصوص آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی آذربایجان

گزارش رادیو فردا بشنوید ارديبهشت ۱٣٨۷- آوريل ۲۰۰٨

در چند هفته گذشته در زندانهای اورمیه و اردبیل چندین فعال مدافع حقوق آذربایجانیها و چهار تن از اقلیتهای دینی "اهل حق" یا "گوران ها" در وضعیت بسیار سختی نگهداری می شوند.

در اورمیه بنا به گزارش هایی که از خانواده چهار زندانی اهل حق بدست ما رسیده آقایان مهدي قاسم زاده، عبیدالله قاسم زاده ، بخش علي محمدي و سهند علي محمدي که بمدت ۲۵ روز در اطلاعات اورمیه در اعتصاب غذا بودند به اعتصاب خود خاتمه و به زندان مرکزی اورميه انتقال یافته اند.

خانواده اين زندانيان عقيدتي در ملاقاتی که بعد از هفته ها با عزیزان خود داشتند وضعيت جسمانی آنها را به شدت نگران کننده اعلام داشته اند.

رادیو فردا: علت اعتصاب غذای این افراد چه بوده است؟

علت اعتصاب را خانواده ها اعتراض به وضعيت نگهداري، فشارها و توهین های مکرری که به دین و عقاید اینها می شود، معانت مسئولین زندان از رسیدن غذاهایی که با دستورات دینی اهل حق مطابقت دارد و همچنين اعتراض به احکام صادره از سوي دادگاه گزارش دادند.

گفتنی ایست اینها به دفعات با وجود احتیاج شدید به امکانات پزشکی مورد بی توجهی مسئولین زندان قرار گرفته اند.

در حال حاضر به غیر از مهدی قاسم زاده که حکم اعدام اش تایید شده بقیه به ۱۳ سال حبس و تبعید به شهرستان یزد محوم شده اند. که سه سال از این محکومیت توهین به دولت و رهبری می باشد.

همچنین در اورمیه آقایان هادی حمیدی شفیق و وحید بهادری فعالین حقوق آذربایجانیها هستند که در شرایط سختی نگهداری می شوند . هادی حمیدی به علت دفاع از زندانیان اهل حق همراه با آنها به بند قرنطینه منتقل شده بود، در چند روز گذشته به بند ۲ زندان اورمیه محل نگهداری معتادان مواد مخدر و جانیان انتقال داده شده است.

ایشان در تماسی که با خانواده خود داشته گفته اند که در چند روز گذشته ۲ ساعت بیشتر نتوانسته اند بخوابند.

وحید بهادری فعال اورمیه ای می باشد که بعد از روز جهانی زبان مادری دستگیر شده و پس از مدتها شکنجه در یک دادگاه غیر علنی و بدون حضور وکیل با اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به ۱۳ ماه زندان محکوم شده است.

از سوی دیگر زندانیان مدافع حقوق آذربایجانیها که مدتها در زندان اوین زیر شدید ترین شکنجه ها بوده و با وثیقه های بسیار سنگینی هم آزاد شده بودند هنوز هم زیر فشار و تهدید اطلاعات هستند. اکثر آنها همچنان زیر نظر پزشک مداوا می شوند.

رادیو فردا: در اردبیل هم از قرار فشار بر فعالان قومی شدت گرفته است؟

در اردبیل با نزدیک شدن به دومین سالگرد تظاهرات خرداد ۸۵ اعلامیه ها و سی دی های زیادی در سطح شهر پخش شده است اطلاعات پخش کنندگان را تا حال نتوانسته دستگیر کند از اینرو در تاریخ۲۲ فروردین بدون هیج سند و مدرکی چهار تن از فعالین شناخته شده را دستگیر کرده و بنا به خبرهای موثقی که بدست ما رسیده این فعالین شدیدا" شکنجه شده اند که اعتراف هایی که اطلاعات نوشته امضا کنند.

رادیو فردا: از محل نگهداری و وضعیت این افراد خبری است؟

در حال حاضر رحیم غلامی، اردشیر کریمی خیاوی، ودود سعادتی و بهروز علیزاده در اعتصاب غذا هستند و حکم بازداشت اشان هم تمدید شده است.

باید یادآور بشویم که بنا به خبرهایی که بدست ما رسیده با وجود اینکه اطلاعات این فعالین را به پخش این اعلامیه ها متهم می کند هنوز هم پخش اعلامیه در سطح شهر اردبیل ادامه دارد.

رادیو فردا: از وضعیت عباس لسانی در زندان یزد چه خبر دارید؟

پس از انتقال غیرقانونی آقای عباس لسانی از اهر به زندان یزد خبرهای چندانی از وضعیت ایشان در دست نیست این به علت دور بودن زندان و محدودیت های است که از طرف مسئولین زندان یزد وجود دارد و امکان ملاقات با ایشان بسیار محدود شده است ایشان تنها از طریق تلفنهای کوتاهی می توانند با خانواده تماس بگیرند.

در هفته گذشته همسرشان رقیه لسانی نیز دستگیر شده بودند که بعد از بازجویی و تهدید آزاد شدند.

در حال حاضر منزل آقای لسانی تحت كنترل دائمي ماموران اداره كل اطلاعات قرار دارد و تهدید و فشارها نیز بر خانم لسانی ادامه دارد.

ساوالان سسی