Add this page to:


شرکت هزاران تن در مراسم سالگرد جانباختگان نقده(سولدوز)

يکشنبه ۵ خرداد ۱٣٨۷ - ۲۵ می ۲۰۰٨

اورمونیوز: امروز شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷مراسم دومین سالگرد جانباختگان چهارم خرداد ۱۳۸۵ ـ که در اعتراضات سراسری تورکهای آذربایجان جان خود را از دست دادند ـ با شرکت هزاران نفر در مساجد جامع و کؤهول نقده و مسجد محمدیار و همچنین بر سر مزار جانباختگان در نقده و محمدیار برگزار شد.

بیش از ۵۰۰۰ نفر از اهالی نقده٬ اورمیه٬ قوشاچای(میاندوآب)٬ تبریز و ... ساعت سه الی پنج بعد از ظهر پس از حضور در مساجد نقده٬ ساعت ۵ الی ۷ بعد از ظهر بر سر مزار توحيد آذريون٬ همت اسمزاده و حسین فتحي پور در قبرستان شهر نقده حاضر شده و از آنجا برای اجرای مراسم بر سر مزار عسگر قاسمی به سوی شهر محمدیار حرکت کردند. در این مراسم چند تن از فعالان مدنی آذربایجان از جمله دکتر پرویز محمدی٬ آشیق قنبر حقیری٬ ائلدار٬ بنی وند و ... سخنرانی کرده و چند شاعر اشعار خود را قرائت کردند.

لازم به ذکر است که٬ پنجشنبه چهارم خرداد ۱۳۸۵ در جریان سرکوب اعتراضات نقده از طرف مامورین جمهوری اسلامی ایران دهها تن کشته و زخمی شدند٬ که حکومت ایران تنها کشته شدن چهار نفر به نامهای: توحيد آذريون (۲۵ ساله - فرزند رحمت اله)٬ همت اسمزاده (۳۵ ساله -فرزند مرتضی)٬ حسین فتحي پور(دانش آموز ۱۷ ساله - فرزند اکبر ) و عسگر قاسمی (۳۹ ساله - فرزند قربان) را تأیید کرده است. همچنین مهدی عزیززاده٬ ناصر جهانگرد٬ محمود حاجی محمدی٬ علیرضا مهران٬ مهران نوحه خوان٬ کامران نوحه خوان٬ ایرج محمدی٬ حبیب رضوی٬ یحیی نوروزی٬ علیرضا ابراهیم زاده٬ حسین مرادی٬ علی نوری از جمله کسانی هستند که در این قتل عام زخمی شدند. مصدومیت این اشخاص در حکم صادره از طرف شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی جزائی نقده به عنوان یکی از دلایل اثبات جرم قید شده است. اشخاص یاد شده به جرم زخمی شدن در تظاهرات به جزای نقدی بدل از حبس محکوم شدند.!