Add this page to:


آخرین گزارش از وضعیت وخیم سیاسی و امنیتی در آذربایجان

پنج‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱٣٨۷ - ٨ می ۲۰۰٨

اویرنجی نیوز: امروز روز 19 اردیبهشت سال 1387 سالروز اعتراض ضد تبعیض نژادی دانشجویان دانشگاه تبریز است. روزی که از سوی فعالین دانشجوئی آذربایجان به عنوان روز دانشجو تعیین شده است. در روز 19 اردیبهشت سال 1374 دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به پرسشنامه فاصله اجتماعی تظاهرات اعتراض آمیزی برگزار نموده و با خروج از دانشگاه بسمت فلکه آبرسان حرکت نمودند. این حرکت اعتراضی دانشجویان با سرکوب گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد. به پاس گرامیداشت این روز از سه سال پیش این روز در بین فعالین دانشجوئی آذربایجان بعنوان روز دانشجو نام گذاری شده است. همه ساله برنامه هایی از سوی دانشجویان آذربایجانی در گرامیداشت این روز برگزار می گردد. امسال نیز دانشجویان با انتشار ویژه نامه های به همین مناسبت به استقبال این روز شتافتند. اما فضای امنیتی گسترده در آذربایجان امکان برگزاری گسترده مراسم را از فعالین دانشجوئی گرفته است. دیروز ظهر بعد از انتشار بیانیه جنبش دانشجوئی آذربایجان در سایت اویرنجی مامرین اطلاعات و حراست دانشگاه تبریز به اتاقهای فعالین دانشجوئی آذربایجان هجوم برده و بسیاری از نشریات دانشجوئی را ظبط و با خود بردند. درپی این هجوم مامورین حراست و اطلاعات ضمن اخذ تعهد از دانشجویان آنها را تهدید به بازداشت و اخراج از دانشگاه نمودند. در دانشگاه آزاد تبریز ماموران وزارت ارشاد با هجوم به چاپخانه ای که ویژه نامه تشکل آرمان دانشجوئی قرار بود در آنجا چاپ شود، همه نشریات را قبل ازاینکه امکان توزیع فراهم شود با خود بردند.

از سوی دیگر دو فعال جوان تبریزی نیز در 15 اردیبهشت 1387 در شهرک پرواز واقع در منطقه ائل گولو در تبریز هنگام پخش اعلامیه هایی که از مردم می خواست در تظاهرات اعتراض آمیز در اول خردادماه شرکت کنند، توسط کلانتری محل بازداشت شده اند. اگرچه برخی از فعالین ادعا می کنند که این دو جوان تحویل اداره اطلاعات تبریز شده اند اما تاکنون خبر دقیقی از وضعیت و محل نگهداری آنها در دسترس نیست. یکی از این جوانان قبلا نیز در جریان نا آرامیها بازداشت شده بودند. خانواده این دو جوان بشدت نگران وضعیت جسمی فرزندان خود می باشند.

بازداشتها تنها به تبریز محدود نشده بلکه در اردبیل نیز ادامه داشت. فشار بر فعالین دانشجوئی حدودا از یک ماه قبل با بازداشت جمعی از فعالین دانشجوئی در اردبیل شدت بیشتری بخود گرفته است. این فعالان (بهروز علیزاده، ودود سعادتی، اردشیر کریمی و رحیم غلامی) با سپری کردن نزدیک به دوماه حبس در سلول انفرادی با قرار وثیقه 300 میلیون ریالی آزاد شدند. همچنین روحانی جوان و فعال ملی گرای آذربایجان حجت السلام عظیمی قدیم نیز حدود یک هفته قبل بازداشت و به زندان کاشان منتقل گردید. تاکنون این روحانی بارها بازداشت گردیده است، بطوریکه سازمان عفو بین الملل تاکنون 3 مورد گزارش در مورد وی منتشر نموده است. ایشان از دوستان نزدیک عباس لسانی فعال شناخته شده اردبیلی است که هم اینک در زندان یزد دوران بازداشت خود را سپری می کند. عباس لسانی بارها در اعتراض به شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

همچنین در چند روز گذشته حکم تعدادی از فعالین آذربایجانی در شهرستان قوشاچای (میاندوآب) اجرا گردید. حکم هشت تن از فعالین به نامهای جلال کودریلو، بهبود قلیزاده، شاهرخ فرامرزی، احمد جدی، حسن پورحسین، یوسف شکری و ... توسط دادگاه انقلاب شهرستان قوشاچای بدانها ابلاغ گردید. این حکم ها شامل زندان و جرایم نقدی می باشد.

از سوئی دیگر در چند روز گذشته حکم زندان یک ساله اکبر پاشائی فعال دانشجوئی دانشگاه ارومیه نیز به ایشان ابلاغ گردید.

همچنین در این هفته بنا به گزارش ساوالان سسی جلسه دادگاه 9 فعال آذربایجانی که بازداشت آنها جنجال فراوانی در محافل داخلی و خارجی بهمراه داشت در تهران برگزار شده است. روز سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۸۷ جلسه دادگاه ۹ تن از فعالین مدنی و سیاسی آذربایجانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه ۱۱۵ دادگاه انقلاب تهران بریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه غیر علنی که ۷ ساعت به طول انجامید، وکیل شناخته شده کشور جناب آقای محمد علی دادخواه وظیفه دفاع از عبداله عباسی جوان، بهروز صفری، لیلا حیدری، علیرضا متین پور، جلیل غنی لو، یعقوب سالکی نیا، محمد نصرتی و میر قاسم سیدین زاده را بر عهده داشت. آقای اسماعیل محمدی نیز وکالت آقای صالح کامرانی که خود وکیل پایه یک دادگستری است، را بر عهده داشت. بر اساس همین گزارش جلسه دادگاه سعید متین پور و دکتر محمد علی حیدری، از دیگر فعالین مدنی آذربایجانی نیز قرار است، روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه، برگزار شود.

در حالیکه روز 19 اردیبهشت روز دانشجوی آذربایجانی است، اول خرداد ماه هم یادآور قیام سراسری در آذربایجان بر علیه کاریکاتور روزنامه دولتی ایران می باشد. در این راستا اعلامیه هایی مبنی بر گرامیداشت یاد و خاطره این اعتراضات گسترده و شهدای راه آزادی در سطح شهرهای آذربایجان و به ویژه تبریز و اردبیل پخش شده است. گفته می شود مامورین امنیتی با احضار فعالین آنها را به خانه نشینی در روز اول خرداد فراخوانده اند. پیش بینی می شود در روزهای آتی دامنه دستگیریها در آذربایجان شدت بیشتری بخود بگیرد.

تهیه و تنظیم: احسان تبریزلی، فعال دانشجوئی آذربایجان و حقوق بشر

www.oyrenci.com