Add this page to:


اختلاف بر سر زمین در مغان، و کشته شدن یک روستایی به دست سپاه

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

ساوالان سسی: بر اساس گزارشات رسیده روز دوشنبه ۱۳ خرداد برابر با - ۲ ژوئن ۲۰۰٨ «نورالدين درگاهي»، در پی شلیک مستقیم نیروهای سپاهی در یکی از روستاهای پارس آباد مغان کشته شده است.

حادثه زمانی روی داده است که اهالي روستاي مرزی «قاراداغلي کندي» که در ۲ کیلومتری شمالغربی شهرستان پارساباد مغان زندگی می کنند، بار دیگر نسبت به تخليه اراضي زراعی محدوده روستا،که معتقدند سپاه پاسداران زمینهای زراعی حاصلخیز آنها را ضبط کرده است اعتراض می کنند، در این حال نیروهای سپاهی و انتظامی به سوی مردم معترض آتش گشوده و «نورالدين درگاهي»، نیز در اثر شلیک مستقیم گلوله جان خود را از دست می دهد.

بر اساس همین گزارش ۱۲ روستایی دیگر نیز در این حادثه زخمی. شده و به بیمارستانهای پارساباد مغان و اردبیل انتقال یافته اند که حال ۵ تن از آنها وخیم گزارش شده است.

به دنبال کشته شدن این روستایی، ‏نیروی انتظامی استان اردبیل و شهرستان پارس آباد مغان، حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر را دستگیر کرده است. ‏هیچ یک از این دستگیریها با ارائه برگه و یا تفهیم اتهام ‏صورت نگرفته است.

به گزارش روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر، از مغان هنگام مراجعه بستگان و نزدیکان زخمی شدگان به بیمارستان نیز برخی از دوستان و بستگان مقتول دستگیر شدند.«حاج حمزه درگاهي» پدر نورالدین درگاهی نیز، دستگیر و به مکان ‏نامعلومی برده شده است و به احتمال زیاد هم اکنون نیز در حبس بسر می برد.

در این میان بسیاری از خانواده های بازداشت شدگان هیچ اطلاعی از وضعیت نزدیکان خود ندارند و مشخص نیست که این افراد در کجا نگهداری می شوند. خانواده های بازداشت شدگان بیم دارند زندانیان تحت شکنجه قرار گیرند یا به طور غیرقانونی با آنها رفتار شود.

هم اينک نيروهاي سپاه تمام راههاي ارتباطي به چهار روستاي آيازکندي، قاراداغلي کندي، بويوک خانلي و خليل کندي را مسدود کرده و تحت کنترل خود گرفته اند.

مردم منطقه مغان می گویند «نورالدین» نخستین قربانی رفتار خشونت آمیز و خلاف قانون نیروهای انتظامی و سپاهی نبوده است.

سه سال پیش نیز این اعتراضات در مغان بوقوع پیوست که متعاقب آن چندین تن از اعتراض کنندگان جانشان را از دست دادند.

به گفته روستاییان و زمین داران مغانی این مسائل را در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل با او در میان گذاشتند و دکتر احمدی نژاد بر لزوم حل مشکل تاکید کرده اما فقط برخی ازمجموعه توانستند به صورت ناقص دریافت (۳ هکتار زمین) به حق خود دست یابند.

خاطر نشان می شود آبانماه سال گذشته جمعی از ساکنان محدوده شرکت پارس مغان نیز به منظور احقاق حق خود مبنی بر واگذاری اراضی زراعی تصرف شده آنها توسط شرکت مذکور، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

آنها معتقد بودند شرکت پارس مغان با اجبار زمین های زراعی آنها را جهت توسعه این شرکت تصرف کرده و اکنون آنها خواستار باز گشت زمینهای مذکور به صاحبانش و احقاق حق خود هستند.