Add this page to:


مرگ فعال با سابقه تبریزی در بازداشتگاه اطلاعات تبریز احتمالا با شوک الکتریکی بوده است

آسمک: حکومت جمهوری اسلامی ایران برای کنترل اوضاع سیاسی آذربایجان در ادامه روشهای خشونت آمیز گذشته به اقدامات شدیدتر و وحشتناک تری روی آورده است. مرگ فعال ملی آذربایجان فرهاد محسنی نگارستان در زیر شکنجه عوامل اطلاعاتی و تهدید خانواده او در خصوص عدم اطلاع رسانی٬ لزوم تمرکز بیشتر رسانه های آزاد و گروههای مدافع حقوق بشر، بر موضوع آذربایجان را بسیار جدی تر می کند.

مرگ فرهاد محسنی نگارستان فعال با سابقه آذربایجانی که قبلا هم سابقه بازداشت و مصدومیت به خاطر شرکت در تظاهرات داشته، در یکی از بازداشتگاههای مخفی وزارت اطلاعات و به دنبال شکنجه مامورین امنیتی اتفاق افتاده است. به گفته یکی از اعضای خانواده او٬ فرهاد به احتمال بسیار زیاد بر اثر شوک الکتریکی که به خاطر گرفتن اعتراف به او وارد کرده اند٬ جان خود را از دست داده است. مسئولین به خانواده محسنی نگارستان گفته اند که جسد او را از پارک ائل گؤلو (شاه گؤلو) تبریز یافته اند. آنها روز ۲۲ خرداد جنازه را تحویل پزشکی قانونی دادند. جسد این جوان ۲۵ ساله بدون کالبد شکافی و بررسی چگونگی مرگ روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دفن شد.

خبر دستگیری و ناپدید شدن فرهاد محسنی نگارستان از حدود دو هفنه قبل از انتشار خبر مرگ او منتشر شده بود. بنا به اخبار کاملا دقیقی که کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، آسمک، دریافت کرده است؛ فرهاد محسنی روز اول خرداد ماه امسال (دومین سالگرد اعتراضات بزرگ خرداد ۱۳۸۵) توانست از دست مامورانی که او را در اطراف بازار تبریز تعقیب کرده اند٬ فرار کند٬ اما او فردای آن (دوم خرداد) روز در حالیکه با چند تن از دوستانش به پارک ائل گؤلو (شاه گؤلو) می رفت٬ توسط مامورین لباس شخصی ربوده شد. علیرغم مراجعت مکرر خانواده او به مسئولین و نهادهای ذیربط به آنها جواب مشخصی داده نشده بود. لاذم به ذکر است که، همواره خانواده بسیاری از محبوسین با مشکل عدم پاسخگویی مسئولین روبرو بوده اند.

فرهاد محسنی نگارستان همچنین در جریان اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ با گلوله مامورین ضد شورش از ناحیه آرنج زخمی شده بود. او بعد از همان اعتراضات دستگیر شده و دست کم چهارماه در بازداشتگاه اطلاعات و زندان تبریز به سر برده است.

بر طبق یک سند دولتی چهار صفحه ای متعلق به اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی که آذرماه ۱۳۸۵ توسط کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان انتشار یافت٬ فرهاد محسنی فرزند رحیم، روز دهم خردادماه ۱۳۸۵ به زندان تبریز فرستاده شده و در زمان انتشار سند (آبان ـ آذر ۱۳۸۵) در زندان تبریز بوده است. در سند مربوطه نام زندانیها به همراه تاریخ ورود به زندان٬ نام پدر و شماره تلفن منزل درج شده است.

با توجه به اخبار موثق در مورد مرگ این فعال در زیر شکنجه مامورین اطلاعات و همچنین سابقه حبس این فعال با سابقه در سال ۱۳۸۵ ، اخبار منتشر شده از طرف خبرگزاری ایرنا و همچنین تلویزیون دولتی ایران (شبکه استانی آذربایجان شرقی) مبنی بر مشخص نبودن عامل مرگ و یا خودکشی این فعال ۲۵ ساله، کاملا نادرست بوده و با هدف منحرف کردن افکار عمومی و رسانه های آزاد صورت گرفته است.

(http://www2.irna.ir/05/news/view/line-166/8703238884190903.htm)

خاطر نشان می شود که در دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ در تبریز و شهرهای دیگر صدها تن دستگیر شدند. اگرچه بسیاری از دستگیرشدگان آزاد گشته اند٬ هنوز دهها تن دیگر در بازداشتهای اطلاعات و همچنین زندانها به سر می برند. از سرنوشت بسیاری از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

لینکهای مربوط به خبر دستگیری و ناپدید شدن فرهاد محسنی در خردادماه امسال:

هفتم خرداد ۱۳۸۵:

http://www.savalansesi.com/2008/05/blog-post_27.html

هیجده و نوزده خرداد:

http://www.savalansesi.com/2008/06/blog-post_07.html

http://www.autnews.eu/archives/1387,03,0009787

http://www.autnews.eu/archives/1387,03,0009787


تصویر صفحه چهارم سند دولتی متعلق به اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی


گزارش آذرماه ۱۳۸۵ آسمک در رابطه با سند دولتی متعلق به اداره کل زندانهای استان آذربایجان شرقی


تصویر اعلامبه مجلس ترحیم فرهاد محسنی نگارستان


تصویر فرهاد محسنی نگارستان

۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵ ژوئن ۲۰۰۸
علیرضا جوانبخت
سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان – آسمک
quluncu@gmail.com