Add this page to:


«برای حفظ سلامت و تامین امنیت جانی زندانیان سیاسی آذربایجان به حمایت بین المللی احتیاج داریم»

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

ساوالان سسی: مرگ فعال هویت طلب آذربایجانی که در بازداشت نیروهای امنیتی ایران به سر می برد، موجی از نگرانی را در بین خانواده های فعالان بازداشتی و نهادهای حقوق بشری آذربایجانی سبب شده است.

فرهاد محسنی نگارستان، فعال سیاسی آذربایجانی که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز درگذشت و مقامات امنيتی جنازه او را، روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ۸۷ به پزشکی قانونی تحویل داده اند، در سالهای گذشته نیز سابقه دستگیری داشته است. او در اعتراضات ۱۳۸۵ توسط گلوله مامورین زخمی شده و در این سال چندین ماه نیز در زندان به سر برده است.

منابع مطلع از تبریز می گویند آقای محسنی را روز اول خرداد در خیابان تبریز تعقیب و در پارک ائل گؤلو بازداشت کردند. خبرمرگ را وقتی به خانواده اش دادند، که آنها بیش از ۲۰ روز بی خبر از او بودند.

پیشتر بستگان فرهاد محسنی، اعلام داشته بودند که تمامی تلاشهای آنها برای پیدا کردن محل نگهداری و وضعیت او بی نتیجه بوده است. مقامات امنيتی همچنين خانواده این فعال آذربایجانی را تهديد کرده بودند که در صورت پيگيری وضعيت فرزندشان و رسانه ای شدن موضوع، با آنان برخورد خواهند کرد.

از طرفی جسد فرهاد محسنی نگارستان، ۲۵ ساله، بدون کالبد شکافی و بررسی چگونگی مرگ او روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دفن شد.

در حالیکه مقامات قضایی و امنیتی ایران هنوز هیچ توضیح روشن در خصوص مرگ این فعال آذربایجانی ارائه نداده اند. اداره اطلاعات تبریز نیز فشارها را در خصوص عدم گفتگو و مصاحبه خانواده محسنی با رسانه ها و مدافعان حقوق بشر افزایش داده است.

در این خصوص فاخته زمانی، مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ)، می گوید:" اگر چه مسئولان امنیتی با تحت فشار قرار دادن خانواده محسنی می خواهند آنها از لحاظ قضایی مساله را پیگیری نکنند اما مسئوليت جان اين فعال به طور يقين برعهده نيروهای امنيتی است و آنها بايد پاسخگو باشند و ما اين مسئله را تا انتها پيگيری خواهيم کرد".

"برابر اصل 22 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، جان، مال، حيثيت و... شهروندان ‏ايراني در حمايت كامل قانون قرار داشته و مهمترين مصداق از مصاديق حقوق بشر و حقوق طبيعي انسانها، امنيت ‏جاني و حق حيات آنهاست

به گفته این مدافع حقوق بشر حاکمیت فعالین آذربایجانی را که در مناسبت های مختلف و با راه و منش های مدنی و مسالمت آمیز خواستار دستیابی به ابتدائی ترین حقوق خود هستند (تحصیل به زبان مادری) سرکوب نموده و در این راه از هیچ برخوردی دریغ نمی کند. حال اینکه کوشش مسالمت‌آمیز و مدنی برای ابراز تعلقات زبانی و قومی از حقوق اساسی هر شهروندی محسوب می‌شود.

علیرضا جوانبخت، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان (آسمک) نیز می گوید:

"حکومت جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته برای جلوگیری از تکرار اعتراضات ماه مه ۲۰۰۶ در آذربایجان پروژه های بسیار وحشتناکی را در دست اجرا داشته است. خبر مرگ فرهاد محسنی در زیر شکنجه عوامل اطلاعاتی حکومت، به خاک سپردن این فعال ملی آذربایجان بدون کالبد شکافی و تهدید خانواده او در خصوص عدم اطلاع رسانی، علامت تشدید این عملیات وحشتناک حکومتی است."

وی می افزاید: "عوامل امنیتی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ مه ۲۰۰۶ تا کنون دهها معترض آذربایجانی را کشته و زخمی کرده اند. عدم وجود حمایت بین المللی کافی٬ موجب ادامه این روند از سوی حکومت شده است. اکنون برای حفظ سلامت و تامین امنیت جانی فعالان و زندانیان سیاسی آذربایجان به حمایت بین المللی احتیاج داریم و از تمامی فعالان حقوق بشر٬ روزنامه نگاران٬ نویسندگان و روشنفکران تقاضا داریم به کمک همکاران و همفکران آذربایجانی خود در زندانهای ایران بشتابند."

از طرفی مرگ این فعال خشم فعالان مدنی آذربایجانی را نیز به دنبال داشته است. این فعالان معتقدند این اقدام بخشی از ‏روند سرکوب حرکت های هویت طلبی توسط دولت است. آنها می گویند فعالان مدنی مناطق آذربایجان، نظیر ‏تبریز و نقده آماج ضربه های سخت تری از این سرکوب ها قرار گرفته اند.

سازمان عفو بین الملل می گوید در ماه جاری، بیش از ۱۰۰ فعال در تبریز دستگیر شده است که عده ای از آنها همچنان در زندان و بازداشتگاههای وزارت اطلاعات به سر می برند.

اسم فرهاد محسنی فرزند رحیم در یک سند دولتی:

http://www.asmek.org/2006/12/95.html

http://s3.tinypic.com/2vs1a55.jpg

خبر ناپدید شدن فرهاد محسنی:

http://www.savalansesi.com/2008/06/blog-post_07.html

http://www.autnews.eu/archives/1387,03,0009787