Add this page to:


وضعیت نامعلوم دهها فعال آذربایجانی در زندانهای ایران

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

ساوالان سسی: با اينکه بیش از دو هفته از دومین سالگرد تظاهرات ۱ خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان گذشته است اما هنوز تعدادي زيادي از فعالان هویت طلب در زندان و بازداشتگاه های وزارت اطلاعات تبريز به سر مي برند. بنا به گزارش هاي مدافعان حقوق بشر، از داخل کشور و خانواده هاي بازداشت شدگان، اکثر اين زندانيان از روند برخوردهاي صورت گرفته ناراضي هستند و مي گويند روند دادرسي به صورتي ناعادلانه در جريان است؛ و آنها از حق داشتن وکيل مدافع در زمان تحقيقات و مدت بازداشت محروم اند و حتي بازجويي ها در بسياري موارد همراه با فحاشي و ضرب و شتم صورت گرفته است.

به گفته خانم فاخته زمانی، مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ) «طی هفته های گذشته نزديک به ۱۰۰ نفر در تبریز بازداشت و شکنجه شده اند. که تعدادی از آنها هنوز هم در بازداشت گاه هاي اطلاعات زیر شکنجه های جسمی و روحی بسر می برند».

در حال حاضر از اين افراد، آقایان حسن اسدی، علی صدیقی، جمشید زارعی، کمال اشرفی ، احد رضوی ، حجت ولی پور، مهدی نجاری، امیر محمد بنائی سابق، فرشید مصطفائی، نادر محمدپور هنوز هم در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبريز به سر می برند.

حسن اسدی از فعالان باسابقه در تبريز در روز 30 ارديبهشت ماه دستگير شده است. او پيش از اين چندين بار از جمله در سال گذشته، نزديک شش ماه در زندانهاي اداره اطلاعات تبريز و اردبیل به سر برده بود.

بنا به گزارشات رسیده آقایان "احد رضوی" و "امیر محمد بنائی سابق" نیز که ۲۰ اردیبهشت به جرم تکثیر و پخش اعلامیه بازداشت شده اند به شدت شکنجه شده اند.

بر اساس همین گزارش امیر محمد بنائی سابق که در پا پلاتین نیز داشته است در اثر شکنجه ها از آن ناحیه صدمه دیده و بشدت رنج می برد. او محروم از دسترسی به هرگونه امکانات پزشکی است.

اکبر حسین زاده، محمد راهنمایی، علی خاکپور، احد رضایی، حمید رضایی، محمد فرهادی، حسین میرزاخانی، صمد محمد جعفری، یاسر حیدرنژاد ، حجت مختارزاده ، ولی عبداله پور، مهدی دهقان ،مرسل بخشی، حجت سیفی نژاد، اصغر نعیمی، عبدالعجب تاروردیان،حسن حسین زاده، رحمان قاسمی، اسماعیل فتحی، حسن طوری، وحید رضایی، فرهاد محسنی، علی تدیون قراملکی، حجت تاروردیان دیگر بازداشت شدگان هفته های گذشته تبریز هستند که به احتمال زیاد هنوز هم در حبس هستند.

از سوی دیگر با اینکه هفته گذشته محمد رحمانی، ابراهیم طلوعی، حسن بعثت پور، عزیز ایمانی،صمد قروتنی، کریم محمدزاده، فیروز عباس قلیزاده، رضا عباس قلیزاده، وحید هاشم پور، سعید هاشم پور، ایرج حسنی در تبریز و حجت عراقی، سلمان عراقی، سالار عراقی، اکبر عبدالهی، پیام علمقلی لو در خوی با قرار وثيقه و ضمانت تا روز تشکيل دادگاه از زندان و بازداشتگاه هاي اطلاعات آزاد شده اند، هنوز هم دهها فعال در محل نامعلومی بدون تماس با خانواده خود بسر می برند. آقایان ماشااله رزمی، رامین رزمی و اکبر حسین زاده از جمله این فعالان هستند.

خانواده ها نیز در خصوص عدم ارسال خبر به رسانه ها و مجامع دفاع از حقوق بشر به شدت تهدید شده اند. از اين رو نگراني ها نسبت به شکنجه این فعالین نیز بيشتر شده است.

در شهرستان اهر نيز مأموران اداره اطلاعات در هفته گذشته، ضمن حمله به خانه هاي فعالان حرکت ملي آذربايجان در اين شهر، عده اي از آنها را دستگير و بعد از ۲۴ ساعت بازداشت آزاد کرده بودند..سخاوت عزتی نویسنده و شاعر اهری از جمله دستگيرشدگان می باشد.

نیروهای امنیتی هنگام بازداشت او پس از تفتیش خانه،کیس کامپیوتر، کتابها و دفترچه های یادداشتهای شخصی وی را نیز مصادره کرده بودند.

و در شهر نقده، به دليل کشته شدن تعدادي از تظاهر کنندگان دو سال قبل و تيراندازي مستقيم ماموران به مردم، امسال نیز چون سال گذشته حجم فشارها در اين شهر افزايش چشمگيري داشت. بر اساس گزارش مدافعان حقوق بشر محلي، با اینکه براي ممانعت از برگزاري تجمع در اين شهر، نيروهاي ضد شورش از شهرهاي کرمان، مهاباد و بوکان به نقده منتقل شده بود روز شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷مراسم دومین سالگرد جانباختگان چهارم خرداد ۱۳۸۵با شرکت هزاران نفر در مساجد جامع و کؤهول نقده و مسجد محمدیار و همچنین بر سر مزار جانباختگان در نقده و محمدیار برگزار شد.

در اعتراضات سراسری تورکهای آذربایجان در سال ۸۵ در اين شهر، دهها تن کشته و زخمي شدند که تلويزيون ايران کشته شدن چهار نفر از آنها به نامهاي توحيد آذريون، همت اسمزاده، حسين فتحي پور، عسگر قاسمي، را تأييد کرد.

در این میان از اورمیه نیز خبر می رسد وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان اورمیه نیز وخيم است .

فریدون مهدی پور فعال سیاسی اهل اورمیه که از روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۶ در زندان اورمیه به سر می برد٬ از اول خرداد شروع به اعتصاب غذا کرده است. گفته می شود دلیل اعتصاب غذای این فعال شناخته شده حرکت ملی آذربایجان اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی زندان اورمیه و همچنین عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط وی می باشد.

فریدون مهدی پور طبق دو حکم صادره از دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی در بهمن ماه ۱۳۸۵ و شهریورماه ۱۳۸۶ به اتهامهای "اقدام عليه امنيت کشور و همكاری با گروهك تجزيه طلب آذربايجان جنوبی (پان تركيست)" و "توزیع اعلامیه و تبلیغ تجمع یکم خرداد سالروز اغتشاشات دوم خرداد سال ۱۳۸۵"٬ به سی و نه ماه و یک روز حبس محکوم شده٬ که ۹ ماه و یک روز حبس قطعی است و ۳۰ ماه آن به مدت ۴ سال تعلیق شده است.

همزمان با افزایش فشارها بر زندانیان سیاسی و عقیدتی آذربایجان اعضای خانواده این زندانیان نیز تحت فشارهای مضاعف قرار گرفته اند.

از اردبیل خبر می رسد فشارهای امنیتی نسبت به خانواده عباس لساني زنداني سياسي که در زندان یزد به سر مي برد افزایش یافته است. دادستان و اداره اطلاعات اردبیل به خانواده لسانی اعلام داشته اند که آقای لسانی باید بعد از آزادی از زندان یزد به یک شهر فارس نشین مهاجرت بکند در غیر اینصورت هر اتفاق و حرکتی در اردبیل و دیگر شهرهای آذربایجان روی دهد ما او را دستگیر و زندانی خواهیم کرد.

محرومیت از تحصیل، چهار دانشجوی دانشگاه تبریز

اگر چه بعضي مقامات وزارت علوم موضوع عدم ثبت نام دانشجويان ستاره دار را رد کرده بودند اما اخبار رسیده ازتبریز حاکیست، نادر مهد قره باغ، صمد پاشایی، ناهید بابازاده و امین امامی چهار دانشجوی دانشگاه تبریز هستند که با ارائه نشدن کارنامه آزمون کارشناسیس ارشد آن ها از سوی سازمان سنجش عملاً از تحصیلات تکمیلی محروم گشته اند.

این دانشجویان جهت پیگیری وضعیت خود به اداره گزینش استاد و دانشجوی وزارت علوم مراجعه کرده بودند که در نهایت مسئول این اداره آقای نوربخش دلیل محرومیت از تحصیل این دانشجویان را در مقطع کارشناسی ارشد، فعالیت های سیاسی آن ها در دوره کارشناسی اعلام کرده است.

همچنین سجاد رادمهر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک که بدلیل ممانعت مسئولین امنیتی دانشگاه تبریز از برگزاری جلسه دفاع پایان نامه ارشد خود محروم شده بود هفته پیش به کمیته انضباطی دانشگاه تبریز احضار شد.

دانشجویان دانشگاه تبریز در اعتراض به اقدامات مسئولین دانشگاهی در تعرض به حق تحصیل دانشجویان اقدام به توزیع گسترده ویژه نامه ها و تراکت در سطح دانشگاه نموده اند.

آذربایجانی های ایران خواستار حقوقی در امور فرهنگی و زبان، از جمله حق تحصیل و آموزش به زبان مادری هستند.

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱٣٨۷ - ۴ ژوئن ۲۰۰٨