Add this page to:


ابراز نگرانی نسبت به سلامتی عسگر اکبرزاده، دانشجوی بازداشتی در اردبیل

گزارش بخش آذربایجانی صدای آمریکا: واحید قاراباغلی*گوش کنيد* (MP3)

ساوالان سسی: در حالیکه بیش از ده روز از سرنوشت و محل نگهداری عسگر اکبرزاده از فعالين دانشجويی بازداستی در اردبیل اطلاعی در دست نبود، او روز شنبه یکم تیر تماسی تلفنی کوتاه با منزل داشته است. وی که به سختی قادر به صحبت کردن بوده، از شکنجه خود خبر داده و گفته است که در اعتراض به بی قانونی ها چاره ای جز اعتصاب نداشتم و هم اکنون نیز در اعتصاب غذا بسر می برم.

عسگر اکبرزاده روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۸۷ پس از خروج از دانشگاه پيام نور اردبيل توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده و از آن موقع در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می برد.

بستگان عسگر اکبرزاده، از اینکه نتوانسته اند تاکنون او را ملاقات کنند بسیار نگران هستند. آنها می گویند "سلامتی عسگر هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در خطر است زیرا او تحت شکنجه و در اعتصاب غذا قرار دارد و هنوز هيچ گونه تفهيم اتهامی صورت نگرفته و مراجعه ما به دادگاه انقلاب اردبيل برای آگاهی از اتهام او بی نتيجه بوده است و هیچ مرجع قضایی و امنیتی پاسخگویی ما نیست."

مقامات امنيتی همچنين خانواده این فعال آذربایجانی را بعد از مصاحبه با رادیو های خارجی ( رادیو آزادلیق - بخش آذربایجانی صدای آمریکا) و بخاطر دادن اطلاعات به فعالین حقوق بشر تحت فشار قرار داده اند. آنها بخصوص مادر اکبرزاده را تهديد کرده اند که در صورت دادن مصاحبه در خصوص فرزندش، او را بازداشت خواهند کرد. بر اساس همین گزارش حتی ماموران اداره کل اطلاعات با کنترل منزل، کلیه رفت و آمدهای خانواده را تحت نظر دارند.

عسگر اکبرزاه دانشجوی شیمی دانشگاه پیام نور اردبیل می باشد. که قبلا" نیز چندین بار دستگیر و زندانی شده است. او اخیرا" (۲۸ فروردین ۸۷) بعد از تحمل چهار ماه حبس در ارتباط با اعتراضات ۱ مهر ۸۵ آذربایجان از زندان اردبیل آزاد شده بود.

اکبرزاده در خرداد ۸۵ نیز هنگام پخش فراخوان برای تظاهرات ، متعاقب سلسله اعتراضات آذربايجان در خرداد ماه 85، دستگير و زنداني شده و در يك دادگاه غير علني پس از محاکمه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پرداخت ۶۰۰۰۰۰ تومان محکوم شده بود.

سازمان عفو بین الملل در تاریخهای ۱۷نوامبر ۲۰۰۶ و ۲ فوریه ۲۰۰۷ بیانیه های جداگانه ای در مورد عسگر اکبرزاده صادر کرده است.

دوشنبه ٣ تير ۱٣٨۷ - ۲٣ ژوئن ۲۰۰٨