Add this page to:


مجموعه گزارشات صدای آمریکا از مرگ فرهاد محسنی،در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، و وضعیت دیگر زندانیان سیاسی آذربایجان

ساوالان سسی:مرگ فرهاد محسنی، فعال هویت طلب آذربایجانی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز، و وضعیت حقوق بشر در آذربایجان طی گزارشات صدای آمریکا...

گزارش امیر حسین موحدی، از وضعیت نقض حقوق بشر در آذربایجان

تفسیر خبر - دو‌شنبه ۲۷ خرداد ۱٣٨۷ - ۱۶ ژوئن ۲۰۰٨

صدای آمریکا: لطفا" از آخرین اخبار در مورد نقض حقوق بشر در آذربایجان، بخصوص در مورد آقای فرهاد محسنی که در زندان درگذشت و گفته می شود به قتل رسیده است بگویید؟

امیرحسین موحدی :هنوز ده روزی بیشتر ازقتل یک فعال سیاسی هویت طلب آذربایجانی بنام قادرصدیقی توسط یک پرایدامنیتی نظامی درجاده سنتو نمی گذشت که جسد فعال جنبش مدنی آذربایجان فرهاد محسنی دراستخر پارک شاه گولوی تبریز کشف شد.

فرهاد محسنی نگارستان روز اول خرداد،در مراسم دومین سالگرد وقایع آذربایجان ناپدید و به روایتی، دستگیر شده بود و از آن زمان مراجعات مکررآشنایان وی برای یافتن محل نگهداریشان بدون نتیجه بود،دفن آمرانه جسد فرهاد واینکه مقامات قضائی منطقه اجازه کالبدشکافی را ندادند گمانه زنی درخصوص قتل ایشان در زیر شکنجه را تقویت کرده است.

در چنین اوضاعی که سیاست النصربالرعب درتمام ابعاد درآذربایجان جریان دارد شامگاه ۲۰خرداد ماموران امنیتی اردبیل ، عسگراکبرزاده، دانشجوی شیمی دانشگاه پیام نور اردبیل و از فعالین جنبش مدنی آذربایجان را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.اکبرزاده علاوه برفعالیت مدنی سیاسی درامورحقوق بشر نیز فعال بوده است و خانواده ایشان بشدت نگران سرنوشت این جوان بوده وازمحل نگهداری نامبرده کاملا بی خبرهستند.

گزارش حسن زارع زاده اردشیر، از وضعیت نقض حقوق بشر در آذربایجان

صدای آمریکا ،برنامه شباهنگ،حسن زارع زاده اردشیر،یکشنبه ۲۶خرداد ۱٣٨۷ - ۱۵ ژوئن ۲۰۰٨

در آذربایجان، طی دو ماه گذشته تعداد زیادی زندانی شدند، می دانید که وضعیت بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند. بخصوص در آستانه سالگرد اعتراضات خرداد ماه سال ۸۵ و البته در خود روز تظاهرات در اوائل خرداد تعداد زیادی دستگیر شده بودند، یک عده اشان آزاد شدند، تعذاد زیادی هنوز در زندانها بسر می برند. اما دردناکتر اینکه یکی از زندانیان سیاسی آذربایجان بنام فرهاد محسنی نگارستان که در تظاهرات اول خرداد در تبریز دستگیر شده بود، به طرز مشکوکی در اداره اطلاعات تبریز جان سپرده و مقامات جسد ایشان را روز چهارشنبه ۲۲ خرداد تحویل پزشکی قانونی قانونی داده اند و البته اینکه بدون کالبد شکافی و بررسی های بیشتر جسد اش را دفن کردند.

صدای آمریکا: یعنی هیچ توضیح روشنی در مورد علت مرگ اش نداده اند؟

بر اساس پیگیری هایی که من می کردم و با خانواده اش تماس گرفتم هموز به نتیجه ای در ایم زمینه نرسیده اند. فقط اشاره ای باید به مصاحبه ای از سرهنگ امانی رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی،با خبرگزاری دولتی ایرنا، گفته که جسد فرهاد را روز چهارشنبه از داخل استخر آبی پارک ائل گولو (شاه گولو) تبریز پیدا کرده اند و به گفته ایشان احتمال داده می شود که فرهاد خودش را در استخر غرق کرده باشد.

البته نزدیکان فرهاد محسنی می گویند، چون مقامات نمی خواهند علت اصلی مرگ ایشان مشخص شود اجازه ندادند که جسد اش کالبد شکافی بشود. خانواده فرهاد وقتی که وضعیت اش را مورد پیگیری می کردند مقامات ثضایی و امنیتی از آنها خواسته بودند که موضوع را پیگیری و رسانه ای نکنند، تا اینکه کسی مللع نباشد از وضعیت اش در زندان، که این هم نکته ای است.

مرگ فرهاد محسنی، فعال سیاسی آذربایجان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات

خبرها و نظرها - پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱٣٨۷ - ۱۲ ژوئن ۲۰۰٨

صدای آمریکا: به گزارش فعالان حقوق بشر از تبریز، یکی از فعالان سیاسی استان آذربایجان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز جان باخته است.

فرهاد محسنی، ۲۵ ساله در جریان تظاهرات یکم خرداد امسال در پارک شاه گولو تبریز بازداشت شده بود، علیرغم تلاشها و مراجعه های مکرر خانواده فرهاد محسنی به مقامات مسئول، محل نگهداری این فعال سیاسی اعلام نمی شد تا دیروز که مسئولان امنیتی تبریز جسد او را تحویل پزشکی قانونی دادند. خبر دیگری حاکیست جسد این فعال سیاسی استان آذربایجان امروز تحویل پزشکی قانون تبریز شده است.