Add this page to:


بازتابهای تحصن دانشجویان دانشگاه سهند تبریز و حمایت دیگر دانشگاه ها



دانشجویان دانشگاه سهند: به اعتصاب غذا ادامه می دهیم

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه سهند تبریز روز سه شنبه وارد پنجمین روز شد، این در حالی است که روز سه شنبه، هفتمین روز تحصن دانشجویان این دانشگاه بود.
تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان این دانشگاه ابتدا در اعتراض به آنچه «قصد یکی از مسوولان دانشگاه سهند به تجاوز به یک دختر دانشجو» خوانده شده،آغاز شد.
استعفای معاونت دانشجویی ریاست حراست دانشگاه، عذرخواهی رسمی معاونت آموزشی، عدم تفکیک جنسیتی، لغو احکام کمیته های انضباطی، عدم تبعیض جنسیتی میان تشکل ها، از خواسته های دانشجویان اعتصاب کننده است.

یکی از دانشجویان متحصن دانشگاه سهند تبریز که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با رادیو فردا درباره تعداد دانشجویان اعتصاب غذا کننده که به بیمارستان منتقل شده اند، می گوید:«تعداد دانشجویانی که به بیمارستان منتقل شده اند، به بیست و دو نفر رسید و تعداد اعتصاب غذا کنندگان سی و چهار تن است. »
این دانشجو در همین حال به وضعیت جسمی بد تعدادی از اعتصاب غذا کنندگان اشاره می کند و می گوید: «متاسفانه حال جسمی اعتصاب غذا کنندگان به شدت وخیم است. پزشکان موفق نشدند وضعیت یکی از اعتصاب غذا کنندگان که روز سه شنبه به درمانگاه منتقل شده است را به حال عادی در بیاورند و این دانشجو را به بیمارستان اسکو تبریز منتقل کردند.»

به گفته این دانشجوی دانشگاه سهند تبریز، یکی دو نفر از دانشجویان دست به اعتصاب غذای خشک زده اند و بقیه دانشجویان حدود بیش از سی تن اعتصاب غذای تر کرده اند.
این دانشجوی دانشگاه سهند تبریز در ادامه به برنامه هایی که دانشجویان متحصن در روز سه شنبه در دانشگاه برگزار کردند، اشاره می کند و می گوید: «روز سه شنبه دانشجویان ساعت ۱۲ و سی دقیقه در صحن دانشگاه بار دیگر سوگند خوردند و به صورت خودجوش به سمت ساختمان مرکزی دانشگاه یعنی محل دفتر رییس دانشگاه حرکت کرده و به مدت نیم ساعت متحصن شده و در مقابل ساختمان نشستند.»
به گفته وی ماموران حراست و انتظامات دانشگاه، دیواری انسانی جلوی در ورودی ساختمان کشیده بودند اما متحصنین قصد ورود به ساختمان مرکزی دانشگاه سهند را نداشتند.
این دانشجوی دانشگاه سهند که نخواست نامش فاش شود، در ادامه می گوید: «دانشجویان در مقابل ساختمان روی زمین نشستند و شعار هایی سر دادند و سرود یار دبستانی را خواندند. پس از آن دانشجویان به سمت ساختمان «بی۳۰» یعنی محل اصلی تحصن مراجعه کرده و در آنجا متحصن شدند.»
دانشجویان دانشگاه سهند تبریز در هفتمین روز تحصن و پنجمین روز اعتصاب غذای خود فراخوانی منتشر کردند که در آن از دانشجویان دانشگاه های سراسر ایران خواستند روز چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کنند.



یکی از دانشجویان متحصن دانشگاه سهند تبریز در گفت و گو با رادیو فردا درباره علت انتشار این فراخوان می گوید: «به دلیل عدم پاسخگویی درست مسوولین دانشگاه و منتقل شدن ۲۲ تن از دانشجویان اعتصاب غذا کننده به بیمارستان، روز سه شنبه دانشجویان عزای عمومی در دانشگاه سهند اعلام کردند و پارچه های سیاه روی دیوارها و ورودی ساختمان «بی ۳۰ »، محل تحصن دانشجویان زدند و خود دانشجویان روی بازو و پیشانی شان پارچه های سیاه بستند. فراخوان عزای عمومی هم برای تمام دانشگاه های ایران داده ایم تا فردا را روز عزای عمومی اعلام کنند.»

در همین حال دانشجویان متحصن دانشگاه سهند تبریز با انتشار نامه ای سرگشاده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار رسیدگی و پیگیری مشکلات دانشجویان شده اند.

در این نامه سرگشاده آمده است: «چگونه است که در فاصله چند ساعت، بیش از ۵۰۰ نفر از یک دانشگاه بسیار کم جمعیت، نامه اعتراض آمیزی علیه معاونت دانشجویی - فرهنگی دانشگاه سهند تبریز امضاء می کنند ولی هیچ مقام مسوولی پاسخگوی آنها نیست؟ چگونه است که بیش از شش روز جمعی افزون بر ۱۲۰ نفر حاضر شده اند، شب را در هوای سرد و زمین سخت ساختمان های دانشگاه به روز برسانند اما ریاست دانشگاه سهند، برای بررسی مشکلات این جمع حتی در بین آنها حضور نیافته است؟»
یکی از دانشجویان متحصن دانشگاه سهند تبریز در گفت و گو با رادیو فردا درباره نکاتی که در این نامه سرگشاده خطاب به وزیر علوم به آنها اشاره شده، می گوید: «به این دلیل اینکه در این مدت پاسخ خاصی از سوی مسوولین دریافت نکردیم، روز دوشنبه نامه ای سرگشاده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فاکس کردیم. در این نامه توضیح دادیم دانشجویان به چه دلیلی متحصن شدند و بعد از گذشت شش روز جوابی از مسوولین نشنیده اند. رونوشتی هم به استانداری آذربایجان شرقی نوشته ایم اما هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است.»

این دانشجو در ادامه می گوید: «تحصن همچنان ادامه دارد و تا موقعی که دانشجویان به یک جواب منطقی نرسند، این تحصن پایان نخواهد یافت. ضمن اینکه روز سه شنبه تعداد زیادی از دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر به جمع اعتصاب غذا کنندگان پیوستند. این دانشجویان در صحن دانشگاه سهند تبریز سوگند خورده و اعلام کردند تا رسیدن به خواسته هایشان با دیگر دانشجویان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.»

دانشجویان متحصن همچنین دسته گلی را به شکل نمادین به دانشجویان اعتصاب غذا کننده ای که در بیمارستان بستری شده اند، هدیه کردند.
دانشجویان دانشگاه سهند تبریز می گویند تا زمانی که به خواسته هایشان نرسند، دست از تحصن و اعتصاب غذا نخواهند کشید.
مسوولان دانشگاه سهند تبریز روز دوشنبه درخواست مذاکره با متحصنین را داشتند اما دانشجویان اعلام کردند در صورتی که معاونت فرهنگی و ریاست حراست دانشگاه در این جلسه شرکت کنند ، حاضر به مذاکره نیستند. هنوز مقامات دانشگاه با دانشجویان اعتصاب کننده مذاکره نکرده اند.

فعالان دانشجویی دانشگاه سهند تبریز می گویند که «یکی از مسوولان دانشگاه سهند تبریز قصد داشته است به صورت اجباری با یکی از دختران این دانشگاه رابطه جنسی برقرار کند. البته این تجاوز صورت نگرفته است و دختر دانشجو هم به دلایل ظاهر اخلاقی نمی خواهد نامی از وی برده شود. همه این ها باعث شد تا هم دانشگاهی های این دختر برای کمکم به او در دانشگاه دست به تحصن و اعتصاب غذا بزنند.»

درهمین حال دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز برای حمایت از دانشجویان متحصن دانشگاه سهند، امروز سه شنبه تجمعی برگزار کردند که این تجمع به تحصن تبدیل شد و دانشجویان این دانشگاه هم اکنون در تحصن بسر می برند.

دانشجویان دانشگاه شیراز نیز در حمایت از دانشجویان دانشگاه سهند تبریز بیانیه ای صادر کردند.

دانشجویان دانشگاه شیراز اواخر سال گذشته در اعتراض به روند موجود در دانشگاه و احکام کمیته های انضباطی و احضار فعالان دانشجویی به دادگاه انقلاب، تحصنی ۱۱ روزه در این دانشگاه برگزار کرده بودند.

فرین عاصمی

رادیو فردا



اعتصاب غذای دانشجویان در تبریز

دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل شده اند، دو تن از ایشان دچار تشنج شده اند و یکی از دانشجویان دختر تا پای مرگ پیش رفته است.



در اطلاعیه این دانشجویان آمده که شمار اعتصاب کنندگان و همچنین کسانی که بر اثر اعتصاب دچار مشکلات حاد جسمی می شوند در حال افزایش است و امروز (سه شنبه) یکی از دانشجویان دستها و پا‌ها و دهان خود را بسته تا علاوه بر اعتصاب غذا، روزه سکوت نیز بگیرد.



این دانشجویان همچنین طی نامه ای سرگشاده به وزیرعلوم از آنچه بی اعتنایی رئیس دانشگاه به خواسته ها و اعتراضاتشان خوانده اند شکایت کرده اند.



فعالان دانشجویی از شماری از دیگر دانشگاههای ایران نیز با دانشجویان اعتصاب کننده در تبریز اعلام همبستگی کرده اند.



تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان در دانشگاه صنعتی سهند از پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به اعمال برخی محدودیتها بر دانشجویان و نحوه برخورد مسئولان دانشگاه، بخصوص مسئولان حراست با دانشجویان آغاز شده است.



این دانشجویان خواستار استعفای حسین زاهد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند و آقای حسینی، رئیس حراست دانشگاه، عذرخواهی رسمی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه، بررسی عملکرد کمیته های انضباطی دانشگاه، عدم تفکیک جنسیتی و عدم تبعیض میان فعالیتهای تشکلها و کانونهای دانشجویی اند.



گزارشها حاکی از این است که اعتصاب غذاکنندگان بازوبندهایی با عبارات اتحاد، مبارزه و پیروزی به بازوی خود بسته اند و آن دسته از دانشجویان متحصن هم که دست به اعتصاب غذا نزده اند در حمایت از اعتصاب کنندگان، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف سرویس دانشگاه تا محل تحصن در ساختمانهای اصلی، روی زمین قرار داده و شعارهایی از این قبیل سرداده اند: “ای عاملان سرکوب، از ظلمتان به خشمیم، ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم”، “می ایستیم، می خوانیم، تا پای جان می مانیم”، “دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “زاهد، حسینی، استعفا، استعفا”، “گر تیر و فتنه بارد، جنبش ادامه دارد” و “مسئولین بی عفت، تا کجا هتک حرمت؟”.



محمدرضا چناقلو، رئیس دانشگاه تاکنون دست کم دو بار در جمع دانشجویان متحصن و اعتصاب کننده حضور یافته و با آنان مذاکره کرده اما دانشجویان هنوز می گویند که تنها برخی خواسته هایشان برآورده شده و تا زمان برآورده شدن همه خواسته هایشان به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.



از جمله خواسته های دانشجویان که رئیس دانشگاه با آن موافقت کرده این است که کمیته انضباطی دیگر نباید اسامی دانشجویان دختری که بدحجاب تشخیص می دهد را در تابلو اعلانات دانشگاه نصب کند.



دانشجویان معترض می گویند که معاون دانشجویی دانشگاه محدودیتهایی فراتر از آنچه در آیین نامه دانشگاه آمده بر دانشجویان اعمال می کند و از سوی دیگر، کارمندان دانشگاه به چند دانشجوی دختر “هتک حرمت” کرده اند اما حراست دانشگاه به جای برخورد با این کارمندان به “لاپوشانی” ماجرا پرداخته و هنگامی که دانشجویان دختری که به آنان “هتک حرمت” شده بود به وی مراجعه کردند، آنها را تهدید کرده است.



در مورد رفع تبعیض جنسی که مورد اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند قرارگرفته نیز معترضان می گویند که در اجرای برنامه های فرهنگی، از جمله موسیقی، محدودیتهای فراوانی بر دانشجویان دختر اعمال می شود، مسئول خوابگاه دختران بدون اجازه به اتاقهای دانشجویان دختر سرکشی و نوع پوشش آنان را در اتاقهایشان کنترل می کنند.



معترضان می گویند که از زمانی که حسین زاهد معاونت دانشجویی دانشگاه را به عهده گرفت، بر شمار و شدت حکمهایی که کمیته های انضباطی تحت نظارت او علیه دانشجویان صادر می کنند به میزان زیادی افزوده شده و دانشجویان به واهی ترین دلایل همچون شعر و آواز خواندن به کمیته های انضباطی احضار می شوند.



عذرخواهی رسمی و علنی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه که از جمله خواسته های دانشجویان معترض است جشن فارغ التحصیلی این دانشگاه مربوط می شود.



به گفته معترضان، شب پیش از شروع جشن، آقای قالیچی پرده نویسیهای مربوط به دانشجویان دختران را که قرار بود در محل جشن نصب شود حذف کرد و دستور داد که به جای مجری زنی که برای جشن درنظر گرفته شده بود، فرد دیگری مجری شود که با وی و دیگر مسئولان دانشگاه هماهنگی بیشتری داشت.



دانشجویان متحصن می گویند هنگامی که دانشجویان به اقدام آقای قالیچی اعتراض کردند، وی آنان را با لحنی تند و توهین آمیز تهدید به احضار به کمیته انضباطی کرد.



گزارش شده که طی دوران تحصن، مواردی از جدال لفظی میان دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی رخ داده و معترضان با نوشتن شکایتنامه ای رسمی، خواستار بررسی آنچه اخلال بسیج در روند تحصن دانشجویان می دانند شده اند.



بی بی سی





نامه دانشجویان دانشگاه سهند به وزیر علوم



رئیس دانشکده عمران دانشگاه صنعتی سهند تبریز پس از گذشت یک هفته از اعتراضات دانشجویان در تلاش برای حل این مسئله است.



بر اساس توافقی که با دانشجویان انجام شده است قرار است رئیس دانشکده عمران به همراه نماینده نهاد رهبری وقتی برای ملاقات با دکتر چناقلو رئیس دانشگاه هماهنگ کنند. همچنین روز گذشته دانشجویان با مشاور استاندار تبریز دیدار داشتند و به گفته وی برای دانشگاه به زودی جلسه‌ای گذاشته می‌شود.



اعتراضات دانشجویان دانشگاه سهند که از دوشنبه گذشته آغاز شده، پس از ملاقاتی چندساعته با دکتر چناقلو رئیس دانشگاه سهند، به دلیل آنچه دانشجویان عدم دسترسی به خواسته‌هایشان اعلام کردند، دست به اعتصاب غذا زدند. تعدادی از اعتصاب‌کنندگان از حال رفته‌اند و به کلینیک واقع در منطقه سهند منتقل شده‌اند. به همین منظور دانشجویان نامه‌ای سرگشاده را خطاب به دکتر زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منتشر کرده‌اند.



نامه سرگشاده متحصنین دانشگاه صنعتی سهند تبریز

خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

اکنون که در ششمین روز از تحصن قرار داریم، هنوز مسوولان دانشگاه ما پاسخگوی نیازها و خواسته‌های برحق‌مان نیستند. دانشجویان معترض این دانشگاه در راستای اهداف برحق خود بیش از ۱۲۰ ساعت در ساختمان‌های این دانشگاه متحصن شدند؛ اما دریغ و افسوس که بیش از ۳ روز است که ریاست دانشگاه، دکتر چناقلو با بی‌تفاوتی با مسئله برخورد نموده‌اند. دکتر چناقلو پس از گذشت بیش از ۸۰ ساعت از اعتصاب غذای یاران‌مان و منتقل شدن ۱۷ نفر به بیمارستان، هنوز پاسخگوی رفتار معاونان خود نیست.

مگر نه این است که مسوول خدمتگزار مردم در جمهوری اسلامی، بایستی خود را در مقابل مردمش پاسخگو بداند؟



چگونه است که بیش از ۵ روز، جمعی افزون بر ۱۲۰ نفر حاضر شده‌اند شب خود را در هوای سرد و زمین سخت ساختمان‌های دانشگاه به روز برسانند اما ریاست دانشگاه دکتر چناقلو برای بررسی مشکلات این جمع حتی در بین‌شان حضور نیز نیافته‌اند؟



چگونه است که در فاصله‌ای چند ساعت، بیش از ۵۰۰ نفر از یک دانشگاه بسیار کم‌جمعیت، نامه اعتراض‌آمیزی علیه معاونت دانشجویی- فرهنگی دانشگاه امضا می‌کنند ولی هیچ مسوولی پاسخگو نیست؟ آیا صدور احکام سنگین کمیته انضباطی بی‌اعتنایی به آینده این عزیزان نیست؟



جناب آقای وزیر، ما به عنوان جمع متحصن، از شما و دیگر مسوولان ذی‌ربط کشوری خواستار رسیدگی و پیگیری هرچه سریع‌تر مشکلات حاکم بر دانشگاه‌مان هستیم. ما دانشجویان متحصن خواستار اتخاذ تصمیم مناسب و مقتضی از سوی شما هستیم تا مشکلات ناشی از رفتار مسوولان دانشگاه‌مان حل شود.



و من‌الله توفیق

دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز



رونوشت:

نهاد ریاست‌جمهوری اسلامی ایران

دفتر معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی

دفتر ریاست دانشگاه صنعتی سهند

دفتر خبرگزاری‌های رسمی و روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور



متاسفانه در پی تماس‌های مکرر نتوانستیم با روابط عمومی وزارت علوم برای پیگیری نامه بالا و اطلاع از واکنش مسوولان مربوطه تماس برقرار کنیم.



همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز نیز در حمایت از دانشجویان دانشگاه صنعتی بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات دانشجویان است. همچنین این دانشجویان به دلیل وضعیت دانشگاه سهند اعلام عزای عمومی کردند. دانشگاه‌های سمنان، خواجه نصیر طوسی و تربیت معلم تهران نیز از این دانشجویان حمایت رسمی کردند.



نیکی محجوب

کارگزارن





ادامه اعتراض های دانشجویی در دانشگاه سهند



دانشجویان سهند تبریز طی یک هفته گذشته در اعتراض به محدودیت فضای دانشگاه، افزایش صدور احکام کمیته های انضباطی و مسائل صنفی دست به تحصن و اعتصاب غذا زدند. آنها خواستار حضور دکتر چناقلو در میان معترضان و پاسخگویی به مطالبات دانشجویان هستند، اما این خواسته آنها محقق نشده است به همین دلیل بیش از ۱۰۰ ساعت از تجمع دانشجویان در ساختمان های دانشگاه سهند می گذرد. همچنین بیش از ۸۰ ساعت است که جمعی از آنان دست به اعتصاب غذا زده اند که نتیجه آن روانه شدن ۱۷ نفر از دانشجویان به بیمارستان بوده است.دانشجویان دانشگاه سهند تبریز که جوابی از مسوولان دانشگاه خود نگرفتند، دست به کار نگارش نامه یی به «محمدمهدی زاهدی» وزیر علوم شدند و از وی خواستند هر چه سریع تر به مشکلات این دانشگاه رسیدگی کند.صادرکنندگان نامه که رونوشت آن را به ریاست جمهوری، معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی و ریاست دانشگاه صنعتی سهند ارسال کرده اند، نوشته اند؛ «دریغ و افسوس که با گذشت شش روز از تجمع دانشجویان بیش از سه روز است که ریاست دانشگاه دکتر چناقلو با بی تفاوتی با مساله برخورد نموده اند. دکتر چناقلو پس از گذشت بیش از ۸۰ ساعت از اعتصاب غذای یارانمان و منتقل شدن ۱۷ تن به بیمارستان، هنوز پاسخگوی توهین ها و اشتباهات معاونان خود نیست.»



این نامه می افزاید؛ «مگر نه این است که مسوول خدمتگزار مردم در جمهوری اسلامی، بایستی خود را در مقابل مردمش پاسخگو بداند؟ چگونه است که بیش از پنج روز، جمعی افزون بر ۱۲۰ نفر حاضر شده اند شب خود را در هوای سرد و زمین سخت ساختمان های دانشگاه به روز برسانند اما ریاست دانشگاه دکتر چناقلو برای بررسی مشکلات این جمع حتی در بین شان حضور نیز نیافته اند؟چگونه است که در فاصله چند ساعت، بیش از ۵۰۰ نفر از یک دانشگاه بسیار کم جمعیت، نامه اعتراض آمیزی علیه معاونت دانشجویی- فرهنگی دانشگاه امضا می کنند ولی هیچ مسوولی پاسخگو نیست؟ آیا صدور احکام سنگین کمیته انضباطی ناشی از بی توجهی مسوولان به آینده این عزیزان نیست؟» در ادامه نامه آمده است؛ «رئیس دانشگاه نه تنها در این مدت حتی پاسخ ما را نداده بلکه اقدام به اظهاراتی در رسانه های رسمی و قانونی کشور نموده اند، که مغایر با حقیقت خواسته های دانشجویان معترض و رخدادهای این چند روز تحصن در دانشگاه بوده است، با گذشت چند روز از تحصن، ریاست دانشگاه دکتر چناقلو همچنان جوابگوی عملکرد معاون دانشجویی- فرهنگی خود نیست؛ در حالی که خواسته اصلی جمع متحصن استعفای ایشان است.»آنها در پایان خطاب به زاهدی آورده اند؛ «جناب آقای وزیر، ما به عنوان جمع متحصن، از شما و دیگر مسوولان ذی ربط کشوری خواستار رسیدگی و پیگیری هر چه سریع تر مشکلات حاکم بر دانشگاهمان هستیم. ما دانشجویان متحصن خواستار اتخاذ تصمیم مناسب و مقتضی از سوی شما هستیم تا مشکلات دانشگاهمان حل گردد.»



اعتماد

خبرنامه امیرکبیر: دانشجویان دانشگاه سهند تبریز در هفتمین روز تحصن خود فراخوانی را منتشر کرند که متن آن به شرح زیر می باشد:



اینک، دانشگاه صنعتی سهند در هفتمین روز از تحصن خود قرار دارد. ۱۰۰ ساعت از اعتصاب غذای یاران‌مان گذشته است و ۱۹ تن از اینان به خاک افتاده‌اند. ۲ تن دچار تشنج گشته‌اند و دختری تا پای مرگ پیش رفته است و روز به روز به تعداد اعتصاب غذاکنندگان و قربانیان افزوده می‌شود؛ و امروز پسری دست‌ها و پا‌ها و دهان خود را تا پایان تحصن بست، تا روزه سکوت بگیرد و بغضش را فرو خورد؛ اما هنوز فریادهای یاران رساست و استواری در گام‌های‌شان نمایان است. آری، وینان دل به دریا افکنان‌اند، نماینده‌های شادی، که از فریادشان کوه سست می‌شود و زمین دهان باز می‌کند.



اینک که در هوای در کنار هم‌بودن و برای گذر از بودن به شدن می‌جنگیم، و آزادی خویش را از آنچه که در بندمان کرده است، فریاد زدیم، به خاک افتادن یاران‌مان را ارج می‌نهیم و امروز را روز عزای عمومی در سهند اعلام می‌داریم. در این راستا با اعلام فراخوان به تمامی دانشجویان در تمامی دانشگاه‌های ایران و جهان، فردا را نیز برای همیاری با دانشجویان متحصن در دانشگاه صنعتی سهند، در تمامی دانشگاه‌ها و نیز در خود دانشگاه سهند عزای عمومی اعلام می‌کنیم؛ تا بدین وسیله برگ دیگری از سیل پرشور، آگاه و معترض دانشجویی را در سراسر دنیا به رخ نامردمان بکشانیم.



سهند آماده خروشی دوباره است، عشق‌ها فریاد می‌شوند، فریادها رها می‌شوند، رهایی نفس می‌کشد، و نفس آزادی را می‌طلبد.



پیروزی از آن ماست

دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز





حمایت دانشجویان دانشگاه شیراز از دانشجویان دانشگاه سهند تبریز



خبرنامه امیرکبیر: جمعی از دانشجویان دانشگاه شیراز در حمایت از دانشجویان دانشگاه سهند تبریز و در پشتیبانی از تحصن این دانشجویان بیانیه ای صادر کردند که متن آن در ذیل می آید:



دانشجویان آگاه و بیدار دانشگاه سهند تبریز؛



درود و آفرین بر پایمردی و ایستادگی شما که سردمدارِ امروز جنبش دانشجویی شده اید. در این روزگار ظلمت زده، باز هم صدای حق طلبی به گوش می رسد و این بار از جانب دوستان و یارانمان در دانشگاه سهند تبریز. فریاد حق طلبی و آزادی خواهی شما چون تیری در سوفار جانمان نشست.



همرزمان به پاخواسته ؛ اکنون که در میارزه ای نابرابر قدعلم کرده و پرچم جنبش دانشجویی را در سهند برافراشته اید خود را در این حرکت آزادی خواهانه تنها ندانید. ما دانشجویان دانشگاه شیراز در این مسیر لحظه ای از حمایت شما دست نخواهیم کشید.



دانشجویان عزیز سهند تبریز ؛ سال گذشته تحصنی ۱۱ روزه در دانشگاه شیراز در اعتراض به روند موجود در دانشگاه که خود چکیده ای از وضعیت اسف بار حاکم بر جامعه ی ابران است، برپاشد. این حرکت هم، چون تمامی حرکت ها ی آزادی خواهانه ی جنبش دانشجویی مشمول مهرورزی منادیان عدالت شد. احضار بیش از ۳۰ دانشجوی این دانشگاه به کمیته ی انضباطی و صدور احکام تعلیقی و احضار ۱۱ تن از دانشجویان به دادسرای انقلاب و بازداشت چندساعته، سهم جنبش دانشجویی از عدالت بود. حال آگاه باشید که امروز همان اتهاماتی متوجه شماست که بارها و بارها به ناحق بر پیشانی جنبش دانشجویی در ایران حک شده است؛ آشوب طلبی، برهم زدن نظم عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و عباراتی نخ نما شده از این دست بهانه های مضحک حاکمان سیه روست.



امروز اگر فریاد آزادی خواهی و عدالت طلبی از گلوی جنبش دانشجویی به عرش رسیده، اگر امروز با سرکوب هر حرکت، نقطه ای دیگر از این بدنه ی عظیم و آگاه به پا می خیزد به این دلیل است که صدایمان را در گلو خفه کرده اند، که راه را بر گفتگو بسته اند، که بنیاد گرایی را ارزش می خوانند، که دانشجو را در دانشگاه ذبح می کنند. فریاد می زنیم نه ؛ این بار چشم بر ظلم و بی عدالتی و فساد و فحشا نخواهیم بست. هم چنان که دانشجویان دانشگاه شیراز چشم بر بی عدالتی رفته بر شما نمی بندند و خود را در حرکت حق طلبانه ای که آغاز کرده اید، در کنار شما می بینند. ما دانشجویان دانشگاه شیراز اعلام می داریم که بدنه ی جنبش دانشجویی امروز یکپارچه تر از همیشه، ظلم و ستم را بر نمی تابد.



دانشجویان دانشگاه سهند، شیراز، تهران، همدان، امیرکبیر، علامه، زاهدان، اهواز و دانشگاه های دیگر همگی جزیی از بدنه ی عظیم و آگاهی هستند که امروز نسبت به سرنوشت حتی کوچکترین جزء خود حساس و آگاهند. ما بر این باوریم که حرکت آغاز شده فرجامی کدر و سیاه برای استبدادزدگان و نئشگان قدرت به همراه دارد و یقین داریم که فریاد امروز ما تیغی بر قلب سیاه حاکمان است و نقطه ای روشن را در احقاق حقوق این ملت ستم دیده در تاریخ به یادگار خواهد گذاشت.



من اگر برخیزم

تو اگر برخیزی

همه بر می خیزند



فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز

۹/۲/۸۷

بیانیه جمعی از تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز در حمایت از دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند
اعلام همبستگی جمعی از تشکل‌های دانش‌جویی دانش‌گاه آزاد تبریز با دانش‌جویان دانش‌گاه صنعتی سهند


صحن دانش‌گاه بار دیگر خشم دانش‌جو را بالای سر خود حس می‌کند و خروش دانش‌جو را می‌بیند، باز هم هتک حرمت، بازهم توهین و باز هم ظلم...

این بار دوستان دانش‌جویمان در دانش‌گاه صنعتی سهند تبریز هستند که یک صدا فریاد برآورده‌اند تا قدرت اتحاد ما را به نمایش بگذارند، دانش‌جویان این دانش‌گاه دیروز ششمین روز تحصن اعتراضی خود را پشت سر گذاشتند تا نشان دهند که دانش‌جو در برابر ضایع کردن حقش و تجاوز به حریمش هرگز ساکت نخواهد نشست. این تحصن در پی اعمال غیر مسئولانه مسئولین دانش‌گاه در طول سال گذشته برگزارشده است و با اعتصاب غذای بیش از ۲۰ نفر از دانش‌جویان همراه است که تعدادی از این دانش‌جویان در طول مقاومت قهرمانانه خود در اثر ضعف جسمانی راهی بیمارستان شده‌اند.

هتک حرمت دانش‌جویان دختر دانش‌گاه توسط کادر اداری و نیروهای حراستی، اعمال تفکیک‌های جنسیتی توهین آمیز، صدور احکام سنگین کمیته انضباطی برای دانش‌جویان، تبعیض بین تشکل‌های دانش‌جویی از طرف مسئولین دانش‌گاه و... از جمله دلایل برگزاری این تحصن ادامه‌دار است.

نزدیک به ۲۰۰ دانش‌جوی متحصن که حتا شب‌ها هم دانش‌گاه را ترک نمی‌کنند، اعلام کرده‌اند تا تحقق تمامی خواسته‌هایشان از جمله برکناری و عذرخواهی برخی از مسئولین دانش‌گاه به تحصن و اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

ما جمعی از دانش‌جویان دانش‌گاه‌های آزاد و سراسری تبریز، ضمن اعلام اعتراض شدید نسبت به وضعیت دانش‌گاه‌های کشور که هر روز و هر ماه و هر سال که می‌گذرد وضعیتی اسفناک‌تر از پیش می‌یابد، همبستگی خود را با دانش‌جویان متحصن دانش‌گاه صنعتی سهند تبریز اعلام می‌داریم و خواستار تحقق تمامی مطالبات دانش‌جویان متحصن هستیم و نیز نسبت به وضعیت جسمانی دانش‌جویان اعتصاب غذا کننده نگرانی شدید خود را ابراز نموده و به مسئولین دانش‌گاه صنعتی سهند در مورد بی‌تفاوتی‌ها و عواقب ناشی از آن هشدار می‌دهیم؛ اگر حادثه ناگواری برای هریک از دانش‌جویان پیش آید ما مستقیماً وزارت علوم را مسئول آن می‌دانیم.

و اما شما، دانش‌جویان متحصن دانش‌گاه صنعتی سهند تبریز:

بدانید که ما، فعالین دانش‌جویی دانش‌گاه آزاد تبریز، تا رسیدن به مطالبات برحقتان همراه و همگام با شما ایستاده و لحظه لحظه مقاومت شما را امیدوارانه نظاره‌گریم و ایمان داشته باشید که:


پیروزی با شماست...

کانون وحدت دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد تبریز

انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد تبریز

بزن باران که دین را دام کردند



در روزهای اخیر که در مقابل فریاد آزادیخواهی فشار، ارعاب، تهدید، احکام کمیته انظباتی، بازداشت و زندان به یک امر روزمره و طبیعی برای جامعه دانشگاهی بدل شده و طنین عدالت طلبی کارد به استخوان رسیدگان این مرز و بوم از گوشه و کنار به گوش می رسد این بار ندای حق طلبی و اعتراض از دانشگاه سهند تبریز طنین انداز شده است. این بار دانشجویان سهند تبریز عزم جزم کرده اند که نقاب را از چهره دین فروشان برچینند.



پنج روز تحصن همراه با اعتصاب غذا در مقابل توهین به ساحت مقدس دانشگاه و زیر سوال بردن هویت دانشجویان مقاومتی است ستودنی. شما دانشجویان دلیر و آزاده با پنج روز اعتراض مستمرتان به تمام عاملان و آمران بی حرمتی ها نشان دادید که هویت دانشجو والاتر از ان است که الت دست عده ای خائن و دو رو باشد و به درستی که همان طور خود فریاد زدید نشان دادید که زنان و مردان جنگید و علیرغم همه تیغ و فتنه و تهدیدها ایستاده اید و هویت ذلت ناپذیری دانشجو را به اثبات رساندید.



ما دنشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران ضمن محکوم کردن هتک حرمت و تجاوز به حریم مقدس دانشگاه از سوی کسانی که خود را حافظ امنیت دانشجویان می دانند همبستگی و حمایت خود را از شما دانشجویان دلیر که فریادتان صدای حق طلبیست اعلام میداریم ایستادگی تان را می ستاییم و بر عزم جزمتان را درود می فرستیم و هم صدا باشما فریاد حق طلبلی سر می دهیم و خواستار برآورده شدن تمامی خواسته های به حق شما دانشحویان آزاده و پایان دادن به همه فشارهای وارده به جامعه دانشگاهی هستیم.



افسوس به حال این دین فروشانی که زندانی دنیای بی رحمتند، آنها که نمی دانند دانشگاه سنگر ذلت ناپذیری است و با هیچ روش نمی توان سنگر بانان این دژ ظلم ستیز را به زانو در افکند و نمی توانند آگاهی و بینایی و انسانیت را بپوشانند، زیر حجابی که این روزها کورها و نقاب داران چهره منفور خود را زیر آن پنهان می کنند. بی گمان آنچه ما را در اراده خود برای حمایت و هم بستگی با همتایانمان استوار تر می سازد ارج نهادن به خواسته ها و اراده جمعی دانشجویان است، پس تا آخرین نفس هم دوش شما علیه جهالت و پاک کردن دانشگاه از لوث وجود این قوم پلید فریاد سر خواهیم داد.



درود بر شما یاران دبستانی که چوبهای الف را بر نمی تابید و هریک ستاره ای هستید بر قلب سیاه شب پرستان.



جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران

حمایت دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز از تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز



اویرنجی نیوز: در ششمین روز از اعتصاب گسترده دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز جمعی از دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز در حمایت از متحصنین بیانیه ای صادر کردند. در پی این پشتیبانی پیش بینی می شود در روزهای آتی دانشگاههای آذربایجان به صحنه گسترده اعتراضات و مطالبات دانشجوئی تبدیل شود.



بیانیه ی جمعی از دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز در حمایت از دانشجویان دانشگاه سهند



بسم الله الرحمن الرحیم

تحصن دوستان عزیزمان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حالی وارد هفتمین روز خود می شود که هیچ گونه تلاشی برای ذره ای تسکین تألم متحصنین جسور و شیر صفت به خاطر مخطر مسئولین این دانشگاه خطور نمی کند.

پایداری متحصنین که از روز جمعه اعلان اعتصاب غذا تا حصول خواسته های به حق شان نموده اند، بر حیثیت و شرف و شأن دانشجویی خود، نمایشی قابل تحسین از نا میرائی دانشگاه و دانشجو در مقابل تعرض و هتک حرمت و استیلا به صحنه آورده است.

آن هنگام که کسانی صحبت از اخلاقیات و شرف انسانی به میان می آوردند که گام اول را در آلوده ساختن و پرده دری برداشته اند؛ و آن هنگام که دوستان ما در دفاع از خود شب را تا صبح و صبح را تا شب پلک بر هم نمی گذارند و اعتصاب غذا می کنند و بیمارستان و تعلیق و تعلیق ! ...

قصه ی شگفتی است و تکراری که مقتول محکوم به قتل است و قاتل بر سریر آرامش!

ما جمعی از دانشجویان هویت طلب دانشگاه قهرمان تبریز با اعلام حمایت همه جانبه از خواسته های متحصنین در دانشگاه سهند به لزوم رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت و خواسته های دانشجویان تاکید می کنیم:

1 ) استعفای دکتر زاهد معاونت فرهنگی دانشجویی و حسینی رئیس حراست

2 ) عذرخواهی رسمی دکتر قالیچی

3 ) عدم تفکیک جنسیتی

4 ) لغو احکام کمیته ی انظباطی

5 ) عدم تبعیض میان تشکلها

امید که ذره ای نور بصیرت در چشمان و وجدان در دلهایشان دمیده شود .



جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز

اردیبهشت 87