Add this page to:


با بازداشت رقیه لسانی تعداد بازداشت شدگان اخیر در اردبیل به 7 نفر رسید

شنبه ۲۴ فروردين ۱٣٨۷ - ۱۲ آوريل ۲۰۰٨

با بازداشت رقیه لسانی تعداد بازداشت شدگان اخیر در اردبیل به 7 نفر رسید

اویرنجی نیوز: در حالیکه مردم تبریز و فعالان ملی این شهر مشغول مراسم خاکسپاری مرحوم دکتر صمد سرداری نیا نویسنده و مورخ شهیر تبریز می باشند، اخبار نگران کننده ای مبنی بر اوج گرفتن بازداشتها دراردبیل مخابره می گردد.

موج بازداشتها در شهر اردبیل از روز پنج شنبه 22 فروردین ماه همزمان با بازداشت سه دانشجوی فعال آذربایجانی به نامهای اردشیر کریمی خیاوی، مهدی کیانی و آیدین قره باغی شروع شد. این سه دانشجو از اعضای برجسته انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل بوده و در جریان تظاهرات بزرگ ضد تبعیض نژادی وزبانی خرداد 1385 آذربایجان نقش تعیین کننده ای داشته اند. انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل در سالهای اخیر به یکی از کانونهای مبارزه ملی در آذربایجان تبدیل شده است. این انجمن نقش مهمی در سازماندهی دانشجویان هویت طلب آذربایجانی داشته و تا بحال چندین بار با انتشار نامه های سرگشاده به ادامه تبعیض زبانی در آذربایجان اعتراض نموده است. آخرین نمونه از این نامه دو نامه سرگشاده خطاب به رئیس صداو سیمای اردبیل و نماینده یونسکو در ایران بود که همزمان با روز جهانی زبان مادری انتشار یافت. این دو نامه که سیاستهای زبانی حاکم بر ایران را زیر سوال برده بود، بازتاب وسیعی در سایتهای آذربایجانی داشت.

در همان روز رحیم غلامی روزنامه نگار، فعال فرهنگی و همکار مطبوعات محلی در آذربایجان که نوشته های متعددی در نشریاتی چون یاشیل مغان، مهر اردبیل، آراز، فروغ آذربایجان و یارپاق به چاپ رسانده است، حوالی ظهر، در منزل پدری خود توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل بدون ارائه حکم جلب دستگیر شد.
همچنین در همان روز دوفعال دیگر اردبیلی بنامهای بهروز علیزاده ۲۰ ساله و ودود سعادتی ۳۱ ساله بدون ارائه حکم جلب دستگیر و هم اکنون در مکان نامعلومی نگهداری می شوند. این دو فعال در سالهای اخیر بارها توسط نیروهای اطلاعاتی اردبیل دستگیر شده اند. بطوریکه بهروز علیزاده به خاطر فعالیتهای مدنی خویش از آخرین روزهای سال ۸۴ تابحال بیش از ۵ بار دستگیر، زندانی و طی دو حکم مختلف 16 ماه حبس را گذارانده است.
به گزارش ساوالان سسی رقیه علیزاده همسر عباس لسانی شناخته ترین فعال سیاسی آذربایجان که به زندان یزد تبعید شده است نیز ساعت یک بامداد روز شنبه 24 فروردین ماه توسط نیروهای امنیتی رژیم دستگیر گردید. پیش از این بارها مامورین وزارت اطلاعات رقیه علیزاده را تهدید به بازداشت کرده بودند. نیروهای امنیتی وی را تحت فشار قرار داده بودند که از هر گونه خبر رسانی در مورد همسر خود عباس لسانی خودداری کند. اما ایشان بی توجه به تهدیدات صورت گرفته با ارسال اخبار مربوط به همسر خویش به نهادهای حقوق بشر باعث عصبی شدن سربازان گمنام امام زمان گردیده بود.