Add this page to:


سرکوب فعالین مدنی، روزنامه نگاران و دانشجویان در اردبیل

سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱٣٨۷ - ۱۵ آوريل ۲۰۰٨

واحید قاراباغلی
vahidqarabagli@gmail.com

یکماه مانده به دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان کنترل و فشارها جهت جلوگیری از تظاهراتهای اعتراض آمیزی که قرار است امسال نیز در تمام شهرهای آذربایجان صورت بگیرد از طرف ارگان های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی بیشتر شده است.

همانند دیگر شهرهای آذربایجان در شهر اردبيل نیز روز به روز شاهد برخوردهاي ماموران امنيتي با فعالان سياسي، فرهنگي و حقوق بشری هستيم.

موج سرکوب نويسندگان و فعالان سياسی , اجتماعی این شهر روز به روز ابعاد و شکل های گوناگون به خود می‌گيرد. بازداشت های خودسرانه و احضار به دادگاه ها، امری روزمره شده است. تهديد و ارعاب مستقيم و غير مستقيم به ابزاری معمول بدل گشته است.

طی روزهای گذشته در اردبیل همزمان با تفتیش خانه و مغازه، بازداشت فعالان و تهدیدات تلفنی نیز ادامه دارد.

بر اساس منابع موثق در طول ۵ روز گذشته دست کم ۲۰ فعال اردبیلی بازداشت شده است که به دليل عدم دسترسي کامل به همه فعالين آمار کاملا دقيقي از آنان در دست نيست بهروز علیزاده, ودود سعادتی, اردشیر کریمی ,مهدی کیانی, رحیم غلامی , آیدین قره باغی از جمله بازداشت شدگان اخیر هستند.بنابه گفته شاهدان مامورین به هنگام مراجعه برای دستگیری فعالان آذربایجانی هیچ حکمی را ارائه نداده اند. اهالی خانه به شدت مورد توهین واقع شدند.

تا به حال به طور مشخص اطلاعي از محل نگهداری و اتهام بازداشت شدگان اردبیلی در دست نيست و وضعيت حقوقي بازداشت آنها نيز نامشخص است، امكان ملاقات با خانواده براي آنها فراهم نشده است و بازجويي ها بدون حضور وكيل و حق دسترسي به وكيل انتخابي در جريان است.

بازجويان امنيتي در تلاش هستند تا با اعمال زور و فشار، شکنجه و تحميل محدوديتها برای بازداشت شدگان از این طریق بتوانند اعتراف های را از آنها بگیرند

هم اکنون فضای شهر اردبیل به پادگان نظامي تبديل شده است. حکومت نظامي، به ويژه در مرکز شهر حکمفرماست. اکثر فعالان را به بهانه هاي مختلف تحت فشار قرار داده و به آنها گفته می شود در اين مدت مراقب حرکات خود باشند. و متاسفانه به دليل عدم ارتبا ط تلفني(به خاطر کنترل آنها) از آمار کاملا دقيق دستگيريها و احضارها نميتوان صحبت کرد و شدت برخوردها بسيار بالا است.

از سويي ديگر منازل تعدادي از بازداشت شدگان از جمله منزل عباس لساني در اردبيل تحت كنترل دائمي ماموران اداره كل اطلاعات قرار دارد و آنها کليه رفت و آمدهاي خانواده را تحت نظر دارند. بامداد شنبه بیست و چهارم فروردین ماه، ماموران امنیتی، بدون ارائه حکم جلب رقیه علیزاده، همسر آقای عباس لسانی، را دستگیر ، و اقدام به ضبط لوازم شخصی او از قبیل کتاب ها، آلبوم عکس و کامپیوتر نموده بودند.

خانم علیزاده بعد از ساعتها بازجویی آزاد شدند. وزارت اطلاعات از این طریق فشار ها را بر خانواده لسانی افزوده و باز با لهنی تهدید آمیز از آنها خواسته تا وضعیت عباس لسانی را در اختیار رسانه ها و فعالین حقوق بشری قرار ندهند .

اداره اطلاعات اردبیل با اقدامات خودسرانه خود همواره سعی میکند تا فعالین مدنی آذربایجانی را تحت فشار قرار دهد و برخوردهايش را به حوزه قانوني و قضايي محدود نمي کند. تداوم روند این بازداشتها فعالان حقوق بشر آذربایجانی را نگران ساخته و از رسانه ها٬ سازمانهای دفاع از حقوق بشر و گروههای ضد شکنجه خواسته می شود بر علیه بازداشتهای غیرقانونی و فشارهای وارده برفعالان مدنی و حبس روزنامه نگاران آذربایجانی اعتراض کنند.