Add this page to:


دستگیری سه فعال دانشجوئی آذربایجان در اردبیل

جمعه ۲۳ فروردين ۱٣٨۷ - ۱۱ آوريل ۲۰۰٨

ساوالان سسی :
بنا به گزارشات رسیده اردشیر کریمی خیاوی, شاعر, قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل, صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی خزر, مهدی کیانی شاعر و دبیر سابق انجمن شعر و ادب "بیلیم" دانشگاه پیام نور اردبیل و آیدین قره باغی سه دانشجویی هستند که شب گذشته پنجشنبه ۲۲ فروردین توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل بدون ارائه حکم جلب دستگیر شده و تا کنون اجازه برقراری هیچ گونه تماسی با وکیل و خانواده را نداشته اند.

نیروهای امنیتی پس از تفتیش و بازرسی خانه، کتابها و کامپیوتر شخصی آنها را نیز با خود برده اند.

اردشیر کریمی دانشجوی هویت طلب در آستانه یک خرداد سال گذشته و در جریان تظاهرات به مناسبت سالگرد اعتراضات ۱۳۸۵آذربایجان نیز دستگیر و پس از تحمل چند روز حبس آزاد شده بود. او بعد از آزادی اعلام داشته بود که ماموران اطلاعاتی با اعمال شکنجه های چند روزه وی را تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داده بود.


خاطرنشان می شود انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل نقش مهمی در سازماندهی دانشجویان هویت طلب آذربایجانی داشته و تا بحال چندین بار با انتشار نامه های سرگشاده به ادامه تبعیض زبانی در آذربایجان اعتراض نموده است. آخرین نمونه از این نامه دو نامه سرگشاده خطاب به رئیس صدا و سیمای اردبیل و نماینده یونسکو در ایران بود که همزمان با روز جهانی زبان مادری انتشار یافت. این دو نامه که سیاستهای زبانی حاکم بر ایران را زیر سوال برده بود.