Add this page to:


گزارش مطبوعاتي، کمیته مبارزه با شکنجه زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران

بازداشت شدگان اخیر اردبیل، بشدت شکنجه جسمی و روحی شده اند

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت بيان مي دارد "احدي را نمي توان تحت شکنجه يا مجازات يا رفتاري قرار داد که ظالمانه يا بر خلاف انسانيت و شئون انساني يا موهن باشد". که اين امر در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز مورد تاييد قرار گرفته و طبق نص صريح آن "هرگونه شکنجه براي گرفتن اقرار يا کسب اطلاع ممنوع است"

در هفته های گذشته شاهد موج جدید بازداشت فعالین مدنی، دانشجویان، روزنامه نگاران و.فشارهای وارده بر فعالین سیاسی آذربایجان بوده ایم.

دوازده فروردین در اردبیل عده زیادی با حمله ناگهانی نیروهای اداره اطلاعات در منزل، محل کار٬ خیابان و اماکن عمومی دستگیر شده اند و محل نگهداری آنها بعد از هفته ها به خانواده ها یشان اطلاع داده شده است.

امروز چهارده روز از بازداشت اردشیر کریمی خیاوی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل، بهروز علیزاده فعال حقوق بشر، رحیم غلامی نویسنده و روزنامه نگار، ودود سعادتی فعال مدنی، در اردبیل می گذرد و آنها تحت فشارهای روحی و شکنجه های جسمی قرار دارند٬ از داشتن وکیل و دیگر حقوق یک زندانی محروم هستند و خانواده هایشان تهدید می شوند.
آنها بعد از انتقال به زندان اردبیل در تماس تلفنی با خانواده خود اعلام داشته اند که برای گرفتن اقرار و کسب اعترافات دروغین به شدت شکنجه شده و به طرق وحشتناکی مورد تهدید قرار گرفته اند.
به گفته آنها « ضرب و شتم با مشت و لگد، استفاده از کابل به عنوان شلاق، دادن برق و شوک الکتریکی ، آویزان کردن از پا برای ساعتها، سلول انفرادی، بی خوابی دادن و توهين و تحقير» از جمله روش هايی بوده که در جريان اعتراف گيری های دروغین به کار برده شده است.

هم اکنون سلامت این زندانیان در نتیجه شرایط سخت زندان و اعتصاب غذایی که در اعتراض به فشارها کرده بوداند به مخاطره افتاده است.

اردشیر کریمی از بیماری مغز و اعصاب و رحیم غلامی که از بیماری کلیه رنج میبرند محروم از دسترسی به هرگونه امکانات پزشکی هستند.
ما بعنوان " کمیته مبارزه با شکنجه زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران " ناراحتی و نگرانی جدی خود را از شکنجه نامبردگان که هم اکنون در زندان مرکزی اردبیل نگهداری می شوند٬ ابراز داشته و از رسانه ها٬ سازمانهای دفاع از حقوق بشر و گروههای ضد شکنجه تقاضا داریم بر علیه بازداشتهای غیرقانونی و فشارهای وارده برفعالان مدنی و حبس روزنامه نگاران آذربایجانی اعتراض کنند

در پایان یادآور می شویم که اقرار و اعتراف که تحت شکنجه باشد فاقد ارزش و اعتبار قانونی است و متخلفین این امر باید مجازات شوند.

پنج‌شنبه ۵ ارديبهشت ۱٣٨۷ - ۲۴ آوريل ۲۰۰٨

متن به زبان ترکی آذربایجانی

متن به زبان انگلیسی