Add this page to:


تعلیق فعالیت های کانون بیرلیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱٣٨۷ - ۲۰ آوريل ۲۰۰٨

فعالیت های کانون دانشجویان تورک دانشگاه علوم پزشکی تهران (بیرلیک) که در چندین سال اخیر با برگزاری برنامه های فرهنگی گوناگون از جمله برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی ، انتشار نشریه و ویژه نامه، مراسم بزرگداشت برای مشاهیر آذربایجان ، مراسم بزرگداشت سالگرد خوجالی ، برگزاری کنسرت های موسیقی و ... از جمله کانونهای فعال در زمینه فرهنگی در سطح این دانشگاه بود ، که با تنگ نظری یکی از مسئولان فرهنگی دانشگاه ع پ تهران به حالت تعلیق در آمد. در نامه ای که در تاریخ 1/10/1386 ، خطاب به اعضای شورای مرکزی کانون بیرلیک نوشته شده، سوالاتی مطرح و ادامه فعالیت های کانون بیرلیک منوط به پاسخ به این سوالات گردیده است .

خلاصه پرسش های مذکور به شرح ذیل است:

1)دید گاه شما در مورد قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان چیست؟

2)زبان ترکی از چه زمانی زبان آذربایجان گردید؟

3)در مورد نژاد آذری چه می دانید ؟ از ریشه بفرمایید ترک و آذری کیست ؟...

همچنین در انتهای نامه عنوان شده که هر کدام از سوالات مذکور باید توسط یکی از اساتید هیئت علمی دانشگاه ها ؛ که زمینه تخصصی نیز در مورد سوالات داشته باشد ، پاسخ داده شده و رسما امضا گردد.

گفتنی است در برنامه " بیرلیک تورنی " کانون بیرلیک در اردیبهشت سال86، که با استقبال بی شمار دانشجویان ترک همراه بود ؛ یکی از اساتید دعوت شده در قسمتهایی از سخنرانی خویش به زبان ترکی ، نظریه احمد کسروی در مورد "آذری" بودن زبان ساکنین آذربایجان را با دلایل علمی رد و زبان مردم آذربایجان را "ترکی آذربایجانی" خواند که این امر باعث واکنش مسئول امور فوق برنامه ع پ تهران – که فارس زبان بوده و تسلطی به زبان ترکی ندارد - گردید ! و وی درخواست سخنرانی و جعلی خواندن موارد فوق را نمود.که این درخواست به علت فشردگی برنامه ها وکمبود وقت از طرف برگزارکنندگان مراسم رد گردید و مسئول مورد نظر با تهدید به انحلال کانون مراسم را ترک نمود .

متاسفانه علیرغم اعتراض شدید شرکت کنندگان به عمل مسئول مربوطه در همان روز وارسال توماری با بیش از 800 امضا ، جهت عذرخواهی وی و نیز جلسات پی در پی با معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ع پ تهران و قول مساعد ایشان جهت رفع مشکلات فوق ، فعالیت های کانون بیرلیک تا زمان ارایه پاسخ به پرسش های ذکر شده از جانب امور فوق برنامه ع پ تهران به حالت تعلیق درآمد.

با بررسی های بیشتر در مورد نامه مذکور و شواهد ومستندات به نظر می رسد تعلیق فعالیت های کانون بیرلیک صرفا به قصد خصومت شخصی و به منظور انتقامی کودکانه و به علت عدم اجازه سخنرانی در مراسم" بیرلیک تورنی "صورت پذیرفته است