Add this page to:


افزایش فشارها بر دانشجویان هویت طلب آذربایجانی

شنبه ٣۱ فروردين ۱٣٨۷ - ۱۹ آوريل ۲۰۰٨

حق: سال 1387 با فشاری مضاعف بر دانشجویان هویت طلب آذربایجانی شروع شده است.تعداد زیادی از این دانشجویان که در سال 86 دستگیر و به قید ضمانت آزاد گشته بودند و یا از جانب کمیته های انضباطی دانشگاهها به محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند کماکان از جانب نیروهای امنیتی و حراست دانشگاهها تحت فشار قرار دارند.

سه تن از این دانشجویان در اردبیل، از جمله کسانی هستند که چندی پیش با هجوم نیروهای امنیتی به منازل مسکونی شان دستگیر و روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل شدند.

"اردشیر کریمی خیاوی"، قائم مقام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی خزر، "مهدی کیانی" دبیر سابق انجمن شعر و ادب “بیلیم” دانشگاه پیام نور اردبیل و "آیدین قره باغی" دانشجویانی هستند که از 22 فروردین در بازداشت به سر می برند و طبق آخرین اخبار رسیده به" وبلاگ حق " تاکنون به وکلای این دانشجویان اجازه ملاقات با آنها داده نشده است.

گفته می شود انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل یکی از کانونهای اولیه اعتراضات به اهانت روزنامه ایران در خرداد 1385 در شهر اردبیل بوده است و دستگیری "اردشیر کریمی" و دو دانشجوی دیگر می تواند به مناسبت نزدیکی به ماه خرداد و فرا رسیدن دومین سالگرد اعتراضات خرداد 85 باشد.

"وحید رادمهر"۲۲ ساله از دانشجویان دانشگاه پیام نور اردبیل نیز از چندی پیش توسط ماموران ادراه اطلاعات اردبیل دستگیر و هم اکنون در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل نگهداری می شود.

همچنین بر اساس اظهارات دانشجویان دانشگاهای اردبیل، فشارها و تهدیدات وارده از جانب حراست دانشگاه و اداره اطلاعات اردبیل در ماههای اخیر فزونی یافته است.

"رضا داغستانی" صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویی "چنلی بئل" در دانشگاه پیام نور نقده، از جمله دانشجویانی است که گرچه در آخرین روز سال 86 به قید وثیقه از زندان آزاد شد ولیکن با توجه به قرار وثیقه سنگین 400000000 ریالی، همچنان تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارد.داغستانی روز 2 اسفند (26 فوریه)روز جهانی زبان مادری در ارومیه دستگیر شده بود.

"علی حسن زاده" دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تربیت معلم آذربایجان نیز در ماههای اخیر بر اساس حکم دادگاه انقلاب مرند به 4 ماه حبس که به مدت 2 سال به حالت تعلیق خواهد بود،محکوم شده است.

حسن زاده 11 آذر سال 1385 نیز از جانب ماموران اداره اطلاعات شهر مرند دستگیر و به مدت 2 هفته در بازداشتگاه این اداره، تحت شکنجه قرار گرفته بود.

"مهدی نوری" دانشجوی عمران دانشگاه آزاد نقده که در حال گذرادن دوران محکومیت خود در زندان تبریز می باشد به عنوان دانشجویی که یکی از سنگین ترین حکم ها برای او صادر شده است،شناخته شده می باشد

دادگاه انقلاب شهر ارومیه، مهدی(ائلمان)نوری را ابتدا به 7 سال حبس تعزیری و سه سال تبعید از استانهای آذربایجان محکوم کرد که در دادگاه تجدیدنظر این حکم به دو سال تقلیل یافت.

نوری به دنبال حوادث خرداد 85 و در روز 13 تیر در منزل دانشجویی خود توسط 11 نفر از نیروهای اطلاعات شهر نقده دستگیر گردید.گفته می شود وی پس از دستگیری، برای ماهها در بازداشتگاههای اطلاعات در شهرهای نقده و تبریز ،تحت شکنجه های شدید قرار گرفته است.

این دانشجوی 22 ساله از اواخر اردیبهشت ماه 86 مشغول گذراندن مدت 2 سال محکومیت حبس تعزیری می باشد و در اسفند 86 علیرغم موافقت رییس زندان تبریز ، شعبه دهم دادگاه انقلاب اورمیه با آزادی مشروط وی مخالفت کرد.

"هادی حمیدی شفیق" دیگر دانشجوی تبریزی است که در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه و در بند معتادان وقاتلان نگهداری می شود. این دانشجوی 23 ساله دانشگاه آزاد ارومیه، به اتهام شرکت در راهپیمایی غیر قانونی و اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۱۰ ماه حبس محکوم شد. در خرداد ماه 86 نیز در نتیجه شکایت معاون دادستان عمومی و انقلاب ارومیه و به اتهام تهیه و داشتن سی دی با محتویات توهین به مقام رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی به هفت ماه حبس دیگر محکوم گردید.

به گفته ی تعدادی از زندانیان سیاسی كه از زندان ارومیه آزاد شده اند٬ دو انگشت هادی حميدی به هنگام بازجويی ها بر اثر شکنجه بازجویان شكسته بود.

"حسین یوسفی" و "غفور حبیب پور" دو دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تبریز نیز در ابتدای سال 87 از طرف شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز که به ریاست قاضی حملربرگزار گردید با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی، به شش ماه زندان محکوم شدند.این دو دانشجوی هویت طلب روز یک خرداد سال گذشته و در جریان تظاهرات به مناسبت سالگرد اعتراضات ۱۳۸۵آذربایجان دستگیر و پس از تحمل چند هفته حبس،به قید وثیقه آزاد شده بودند.

گفته میشود مادر حسین یوسفی به دنبال ورود ماموران اداره اطلاعات تبریز به منزل آنها که همراه با خشونت نیز بوده است در اثر فشار عصبی دچار سکته مغزی گشته و پس از 40 روز که در کما به سر می برد ، در یکی از بیمارستاهای تبریز فوت کرده است.