Add this page to:


گزارش رادیو صدای آمریکا از محکومیت یک ساله روحانی ملی گرای آذربایجان


منبع: اؤیرنجی

بنا به گزارشهای خبری از ايران، دادگاهی در قم يک روحانی آذری را برای بی اعتنائی به حکمی که پوشيدن لباس مذهبی را در ملاء عام برای وی ممنوع ساخته بود، به مجازات يک سال حبس محکوم کرده است.
مقامات جمهوری اسلامی ايران دو سال پيش عبدالعزيز عظيمی قديم را بمدت ده سال خلع لباس کردند تا وی را برای شرکت در تظاهراتی که به حمايت از حقوق آذريها برپا شده بود، مجازات کنند.


بنا به گزارشها دادگاه قم در واکنش به اقدام عظيمی قديم که حاضر نشده بود به اين حکم عمل کند امروز برای وی مجازات حبس يک ساله ای وضع کرد.
عظيمی قديم شش ماه را برای فعاليت های سياسی اش در شهر تبريز در زندان گذرانده است.

گزارش کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک
حجت السلام عبدالعزیز عظیمی قدیم، روحانی هویت طلب آذربایجانی از طرف شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت در قم به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم چهاردهم بهمن ماه در پی احضار او به دادگاه ویژه روحانیت به وی ابلاغ شده است.
در حکم صادره چنین آمده است:
«مستدرجات پرونده حاکی از آنست که متهم که قبلا در مورخه دهم فروردین ۱۳۸۴ طی دادنامه صادره از شبعه پنجم دادگاه ویژه روحانیت به ده سال محرومیت از پوشیدن لباس روحانیت محکوم و پس از ده سال نیز پوشیدن مجدد لباس روحانیت وی مشروط به تقاضای دادستان مجری حکم و موافقت دادگاه ویژه گردیده است و رای صادره به تاریخ یکم اسفند ۱۳۸۴ به دنبال اعتراض محکوم علیه در دادگاه تجدید نظر ویژه رسیدگی و عینا تایید و قطعیت یافته است. آقای عظیمی قدیم پس از ابلاغ حکم قطعی در یک نوبت به لحاظ تخلف از حکم دادگاه و پوشیدن لباس روحانیت محاکمه و به تحمل نود و یک روز حبس محکوم می‌گردد. متهم در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۶در حالی که با تخلف از حکم دادگاه ملبس به لباس روحانیت بوده، به دادسرای ویژه قم مراجعه می‌نماید و در مراحل تحقیق نیز به تخلف از حکم صادره اذعان و بر آن اصرار می‌ورزد… »
دادگاه ویژه روحانیت اتهام انتسابی به حجت الاسلام عظیمی قدیم را محرز و مسلم دانسته و به استناد به تبصره ماده ۴۳ آیین نامه اصلاحی دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت و رعایت ماده ۴۸ قانون مجازات اسلامی به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم نموده است.
این حکم از طرف حسین بهرامی رئیس شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت قم صادر گشته است.
عظیمی قدیم طی سالهای گذشته بارها دستگیر و به زندان فرستاده شده است. از آن جمله او روز جمعه چهاردهم مردادماه ۱۳۸۴ به هنگام شرکت در مراسم گرامیداشت سالروز مشروطیت که در پارک طوبی تبریز در کنار مزار باقرخان ، سالار ملی، برگزار شده بود دستگیر و بعد از حدود سه ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد گشته بود. او بعد از محاکمه در دادگاه ویژه روحانیت تبریز به یک سال زندان، پنج سال نفی بلد، و تبعید از استانهای آذربایجان محکوم شد. علاوه بر این، حجت الاسلام قدیمی به جرم «اهانت به حیثیت روحانیت» به مدت ده سال خلع لباس شد. فروردین ماه ۱۳۸۵ حجت الاسلام عظیمی قدیم را برای گذراندان مدت حبس به زندان تبریز فرستادند. او ۶ ماه بعد به صورت عفو مشروط از زندان آزاد شد.
سازمان عفو بین الملل در تاریخهای ۲۴ آوگوست ۲۰۰۵ - چهار مه ۲۰۰۶ و ۲۷ اکتبر ۲۰۰۶ سه بیانیه جداگانه در مورد عبدالعزیز عظیمی قدیم صادر کرده است.