Add this page to:


گزارشی از چند زندانی عقیده در زندان اورمیه


کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان - آسمک:

فریدون مهدی پور
فعال سیاسی اهل اورمیه روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۶ به زندان اورمیه فرستاده شده است. وی قبلا نیز دوبار و حدود ۲ ماه در بازداشت اداره اطلاعات ارومیه بوده است.

فریدون مهدی پور طبق دو حکم صادره از دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی در بهمن ماه ۱۳۸۵ و شهریورماه ۱۳۸۶ به اتهامهای "اقدام عليه امنيت کشور و همكاری با گروهك تجزيه طلب آذربايجان جنوبی (پان تركيست)" و "توزیع اعلامیه و تبلیغ تجمع یکم خرداد سالروز اغتشاشات دوم خرداد سال ۱۳۸۵"٬ به سی و نه ماه و یک روز حبس محکوم شده٬ که ۹ ماه و یک روز حبس قطعی است و ۳۰ ماه آن به مدت ۴ سال تعلیق شده است .

این فعال سیاسی که به هنگام بازداشت در اول مهر ۱۳۸۵ و سوم خرداد ۱۳۸۶ تحت شکنجه مأموران اطلاعات قرار داشته است، با احتساب ایام این بازداشتها باید دست کم ۷ ماه زندان را تحمل کند.

مهدی پور بار اول در جريان تظاهرات اول مهر ۱۳۸۵ در اورميه که در اعتراض به ادامه تبعيض زبانی در ايران و عدم تدريس زبان ترکی در مدارس شهرهای مختلف آذربايجان برگزار شد، دستگير و بعد از حدود دوهفته بازجویی زیر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه و آزادی به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی٬ از طرف شعبه سوم دادگاه انقلاب اورمیه (قاضي حسين زاده) به ۳۶ ماه حبس که ۳۰ ماه آن به مدت ۴ سال تعلیق می شود٬ محکوم گشت. این حکم در بهمن ماه ۱۳۸۵ از طرف شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تأیید شد. در حکم صادره برای فريدون مهدی پور٬ اتهامات وی اقدام عليه امنيت کشور و همكاری با گروهك تجزيه طلب آذربايجان جنوبی (پان تركيست) ذکر شده بود.

این فعال ۳۹ ساله روز سوم خرداد ۱۳۸۶ دو روز بعد از اعتراضات اول خرداد برای بار دوم دستگیر و پس از ۳۹ روز بازداشت (۱۸روز بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه و ۲۱ روز بازداشت زندان مرکزی اورمیه) با قرار وثیقه آزاد شد. وی چند روز پس از آزادی از طرف شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی (قاضی یحیوی) به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در شهریورماه ۱۳۸۶ از طرف دادگاه تجدید نظر به سه ماه و یک روز حبس تقلیل یافت. دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی اتهام وی را به صورت "توزیع اعلامیه و تبلیغ تجمع یکم خرداد سالروز اغتشاشات دوم خرداد سال ۱۳۸۵" ذکر کرده است.

فریدون مهدی پور هم اکنون در بند ۱۲ زندان اورمیه به سر می برد. او متأهل و صاحب دو فرزند است.

همچنین طبق اخبار رسیده به کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ حجت ناصری فعال ۲۶ ساله حرکت ملی آذربایجان در اورمیه از اوائل دیماه ۱۳۸۶ در بند ۱۲ زندان اورمیه به سر می برد. حجت ناصری در اعتراضات خردادماه ۱۳۸۶ در اورمیه دستگیر و بعد از مدتی بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات و آزادی با قرار وثیقه٬ پس از محاکمه در دادگاه انقلاب ارومیه به ۴ ماه حبس محکوم شده بود و هم اکنون در حال سپری کردن دوره حبس می باشد.

از سوی دیگر هادی حمیدی شفیق دانشجوی تبریزی که از شب ۲۰ آذر در حبس به سر می برد و در دو حکم جداگانه جمعا به ۱۷ ماه حبس محکوم شده است٬ از طرف مسئولین زندان مرکزی اورمیه تحت فشارهای گوناگونی قرار می گیرد. این زندانی عقیده علیرغم گذراندن بیش از یک سال حبس در بند ۱۲ زندان مرکزی اورمیه تا کنون امکان استفاده از مرخصی نداشته و درخواست وی و خانواده اش جهت انتقال به شهر محل سکونتش تبریز بی جواب مانده است.

هادی حمیدی اخیرا به دلیل پیگیری حقوق ۴ زندانی عقیدتی زندان اورمیه به مدت یک هفته در انفرادی نگاه داشته شده است. سهندعلی محمدی٬ بخشعلی محمدی ٬ عباداله قاسمزاده و مهدی قاسمزاده چهار زندانی عقیدتی٬ از پیروان مسلک اهل حق (گورَنهای آذربایجان) و از اهالی روستای "اوچ تپه" قوشاچای (میاندوآب) بیش از سه سال است که در زندان اورمیه به سر می برند. این زندانیان به خاطر عقیده خود مدام مورد آزار مأمورین زندان قرار می گیرند.

حمیدی دانشجوی ۲۳ ساله معماری دانشگاه آزاد ارومیه اولین بار دراعتراضات بزرگ دوم خرداد ۱۳۸۵ در اورمیه که در اعتراض به چاپ کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران برگزار شده بود دستگیر شد. او پس از تحمل ۲۷ روز حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه همراه با شکنجه شدید به قید وثیقه ۶۰ میلیون تومانی آزاد و بعد از محاکمه به جرم شرکت در راهپیمایی غیر قانونی و اقدام علیه امنیت کشور به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد(آبانماه ۱۳۸۵).

هادی حمیدی شب بیستم آذر ۱۳۸۶ برای بار دوم دستگیر شده و به جرم فعالیت برای تشکیل حکومت پان ترکیستی به قصد تجزیه کشور به تحمل ۱۰ ماه حبس تعزیری (بهمن ۱۳۸۵) و بعد از آن در نتیجه شکایت معاون دادستان عمومی و انقلاب اورمیه و به "جرم تهیه و داشتن سی دی با محتویات توهین به مقام معظم رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران" به هفت ماه حبس دیگر محکوم شد(خرداد ۱۳۸۶).

در نتیجه شکنجه این فعال آذربایجانی بعد از دستگیری دو انگشت دست او شکسته شده بود که به علت عدم برخورداری از مراقبتهای لازم تا ماهها بعد بهبود نیافته بود. او بعد از حبس از دانشگاه اخراج شده است.

به امید آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی
۲۶ بهمن ۱٣٨۶ - ۱۵ فوريه ۲۰۰٨ علیرضا جوانبخت
سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک
quluncu@gmail.com