Add this page to:


عفو بين الملل: هفت فعال حقوق فرهنگی و زبان آذربايجانی آزاد شدند اما جليل غنی لو همچنان در زندان است



MDE 13/035/2008
فوريه 2007
اطلاعات بيشتر در (UA 61/07 (MDE 13/027/2007- 9 مارچ 2007, و پيگيري (MDE 13/067/2007 -7 ژوئن 2007)، زندانيان عقيده/شکنجه

ايران جليل غني لو

آزاد شدگان: فعالان حقوق فرهنگي و زبان آذربايجاني

اسماعيل جوادي، 31 ساله، روزنامه نگار
ابوالفضل عليلو
رامين صادقي
قهرمان قنبرپور
عادل الله وردي پور
صفر علي خوئيني
جعفر حق نظري


تمام نامبردگان بالا، به استثتاء جليل غني لو آزاد شده اند. صفر علي خوئيني در 11 ماه مارس 2007 با تضميني معادل 325000 دلار آمريکا آزاد شد. معلوم نيست که آيا اتهامي به وي وارد شده و يا محاکمه شده باشد. اسماعيل جوادي و ابوالفضل عليلو پس از اينکه قاضي اتهامات آنها را مردود اعلام کرد، به ترتيب در 12 مارس و 30 آوريل آزاد شدند. رامين صادقي در 15 مارس 2007 آزاد شد، با اينحال وي در 20اکتبر 2007 توسط شعبه 14 دادگاه انقلاب اردبيل به 50 ضربه شلاق و جريمه اي معادل 325 دلار آمريکا محکوم گرديد. معلوم نيست که آيا محکوميت شلاق وي به اجرا درآمده باشد. قهرمان قنبرپور، عادل الله وردي پور و جعفر حق نظري هم آزاد شده اند. عفو بين الملل در مورد آنها اطلاعات ديگري در اختيار ندارد.

جليل غني لو، فعال حقوق فرهنگي و زبان آذربايجاني به دنبال بازداشت 6 ماهه، در حاليکه بين دو زندان در دو شهر مختلف در حال انتقال بوده است، همچنان در معرض شکنجه و بازپرسي قرار دارد. وي تاکنون نه به چيزي متهم شده و نه به وکيل دسترسي داشته است، با اين حال وي اجازه يافته است که با اعضاء خانواده خود ملاقات و صحبت نمايد. عفو بين الملل معتقد است که جليل غني لو يک زنداني عقيده است که صرفا به خاطر ابراز مسالمت آميز حق خود براي آزادي بيان بازداشت شده است.

جليل غني لو در فوريه 2007 در شهر زنجان و در ارتباط با شرکت در تظاهرات روز جهاني زبان مادري دستگير شد. وي تقريبا 10 روز بعد آزاد شد ولي در 28 ماه مه 2007 بدنبال تظاهرات سالگرد انتشار کاريکاتوري که بوسيله خيلي از فعالان آذربايجان ايران توهين آميز بود، مجددا دستگير گرديد. بنظر ميرسد که وي پس از دستگيري به يک زندان مخفي انتقال يافته است. اين امر منجر به صدور بيانيه اي از طرف حرکت ملي آذربايجان – زنجان در 2 ژوئن 2007 با اين عنوان که "سعيد متين پور (يک فعال ديگر آذربايجاني)و جليل غني لو کجا هستند؟" گرديد. عفو بين الملل اينک با خبر شده که وي از ژوئن 2007 بطور مداوم بين زندان اوين واقع در تهران و بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زنجان در حال انتقال بوده و اينکه، وي همچنان تا پايان سال 2007 ونيز در 2008 در معرض بازپرسي و شکنجه بوده است.

عفو بين الملل آگاه شده که جليل غني لو اجازه يافته که در سپتامبر 2007 با خانواده خود ملاقات نمايد. بنا به گزارشات، تا آن تاريخ وي بمد ت هاي طولاني با محروميت از خواب و بازپرسي هاي 24 ساعته مواجه بوده است. مقامات حتي وي را تهديد کردند که ممکن است به اعضاء خانواده وي نيز آسيب به رسد. گزارش شده است که وي در چندين نوبت نياز به معالجات پزشکي داشته و ظاهرا وقتي اعضاء خانواده وي براي سپردن ضمانت درخواستي مقامات تلاش نمودند، برگردانده شده اند. بنا به گزارشات، آنها در طول بقيه سال 2007 بطور نا مرتب تماس هاي تلفني با وي داشته اند. وقتي که آنها به زبان ترکي آذربايجاني صحبت ميکردند خط تلفن آنان گاهي قطع ميشده و زمانيکه به فارسي حرف ميزدند اجازه مييافتند که به مکالمه خود ادامه دهند. محافظان زندان نيز در تمام طول مکالمات تلفني، وي را تحت نظر داشتند.

جليل غني لو از تاريخ 4 دسامبر 2007 در بخش 209 زندان اوين تهران که توسط وزارت اطلاعات اداره ميگردد نگه داري ميشود. گزارش شده که در روز 3 فوريه 2008، وي در حاليکه توسط نگهبانان احاطه شده بود، در يک مکالمه تلفني گفته است که وي بمدت 6 ماه در سلول انفرادي زنداني بوده و در اين مدت شکنجه وي ادامه داشته است. ادعا ميشود که جليل غني لو اضافه کرده است که وي ديگر ترسي ندارد از اينکه پشت تلفن به گويد که، فشار هاي رواني ناشي از بلاتکليفي، اطلاعات گمراه کننده، بازپرسي هاي مکرر و تهديدات به عمل آمده از طرف مقامات وي را دارد از پا مياندازد. ثابت شده که بازداشت گاه هاي سري خود اعمال شکنجه و بدرفتاري را تسهيل ميکنند. بازداشت طولاني مدت دريک مکان سري خود يک نوع رفتار بيرحمانه غير انساني به حساب آمده و مجازات تحقيرآميزي ميباشد.

اطلاعات تکميلي

آذربايجاني هاي ايران به زبان ترکي صحبت کرده و عموما مسلمان شيعه ميباشند. به صورت بزرگترين اقليت در ايران، آنها عمدتا در شمال و شمال غرب کشور و نيز در پايتخت ساکن هستند. خيلي از آذربايجاني هاي ايران حقوق بيشتر فرهنگي و زباني مطالبه ميکنند که از جمله شامل به اجرا در آوردن حق مندرج در قانون اساسي کشور مبني بر آموزش به زبان ترکي آذربايجاني ميباشد. ماده 15 قانون اساسي ايران مقرر ميدارد که زبان رسمي ايران فارسي است و “ اسناد رسمي، مکاتبات و نوشته ها همچنين کتاب هاي درسي بايستي به اين زبان و حروف باشد” به علاوه “ استفاده از زبان هاي منطقه اي و قومي نيز در مطبوعات و رسانه هاي عمومي و همچنين براي آموزش ادبيات اين زبان ها در مدارس مجاز است.”

اقداماتی که توصیه می شود: لطفا درخواست های خود را هرجه سریعتر به انگليسي، فارسی، عربی، فرانسه و یا زبان خود ارسال نمائید.

- درخواست از مقامات براي متوقف کردن هر نوع شکنجه اي که ممکن است جليل غني لو با آن مواجه باشد و کسب اطمينان از اينکه اين گزارشات بصورت کامل مور تحقيق قرار گرفته و در صوت ضرورت مسئولين آن تحت پيگرد قرار گيرند.

- اصرار به مقامات براي تعيين اتهام جليل غني لو با خلافهاي جنائي مشخص و محاکمه آنها بصورت عادلانه و يا آزادي فوري وي.


- تاکيد بر ابراز نگراني مبني بر اينکه جليل غني لو بدون اتهام يا دسترسي به وکيل مورد نظر خود بمدت 6 ماه بازداشت شده و اينکه بازداشت مخفيانه دراز مدت، شکنجه و بدرفتاري در حق وي را تشديد کرده است.

- اشاره به اينکه اگر وي صرفا به دليل ابراز حق قانوني خود براي آزادي بيان دستگير شده است، عفو بين الملل وي را زنداني عقيده به حساب مياورد و درخواست آزادي فوري و بدون قيد و شرط او را دارد.


مراجعه به :

رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله سید علی خامنه ای، دفتر رهبری
قم، خیابان شهدا، جمهوری اسلامی ایران

Email: info@leader.ir
istiftaa@wilayah.org
Fax: +98 251 774 2228

رئيس جمهور
عاليجناب محمود احمدي نژاد
Email: dr-ahmadinejad@president.ir
via website: : www.president.ir/email


رییس قوه قضاییه:
آیت اله هاشمی شاهرودی
میدان 15 خرداد ؛ ساختمان قوه قضاییه
Fax: +98 21 3390 4986 (please keep trying)
info@dadgostary-tehran.ir:Email

رونوشت به :
رئيس پارلمان – مجلس شوراي اسلامي
عاليجناب غلامعلي حداد عادل
Fax: +98 21 3355 6408
Email: hadadadel@majlis.ir


و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان.

لطفا درخواست را سريعا بفرستيد. چنانچه درخواست های خود را بعد از 20 مارس ۲۰۰۸ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.