Add this page to:


مصاحبه با خانم فاخته زمانی٬مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی


گزارش بخش فارسی تلویزیون صدای آمريکا از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان

ساوالان سسی : خبرها و نظرها - برنامه خبری راديو و تلويزيونی بخش فارسی صدای آمريکا - پنج‌شنبه ۱٨ بهمن ۱٣٨۶ - ۷ فوريه ۲۰۰٨



ادامه بازداشت ۵ فعال آذربایجانی در ایران در شرایط نامساعد جسمی و محرومیت از حق دسترسی به وکیل مدافع همچنان باعث نگرانی خانواده های آنها و گروهها و سازمانهای حامی حقوق بشر در داخل و خارج از ایران است .

عفو بین الملل اخیرا" با انتشار بیانیه های جداگانه ای، دیگر مراجع بین المللی مدافع حقوق بشر را به ارسال نامه های اعتراض آمیز به مقام های جمهوری اسلامی جهت حمایت و درخواست آزادی بی قید و شرط ۵ زندانی عقیدتی سیاسی آذربایجانی فرا خوانده است.

فاخته زمانی مسئول انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در گفتگو با صدای آمریکا جزئیاتی را در باره تازه ترین وضعیت این زندانیان بیان می کند.

فاخته زمانی: سازمان عفو بین الملل دو بیانیه اقدام فوری در مورد فعالین آذربایجانی بهروز صفری و همسرشان لیلا حیدری، برادران سعید و علیرضا متین پور صادر کرده است. به زودی بیانیه سومی در مورد آقای جلیل غنی لو یکی دیگر از فعالین آذربایجانی از زنجان صادر خواهد شد.

بیانیه اول برای ابراز نگرانی در مورد شکنجه آقای صفری و همسرشان خانم لیلا حیدری و همچنین برای تاکید به نیاز خانم حیدری به مراقبتهای پزشکی داده شده است در این بیانیه آمده است : که آقای بهروز صفری از فعالین آذربایجانی هستند که برای دستیابی آذربایجانیها به حقوق زبانی خود در ایران فعالیت کرده و ایشان بدون ارتکا به جرم و بدون محاکمه از ماه ژوئن در بازداشت بسر می برند. همچنین در بیانیه، به شکنجه این فعالین برای گرفتن اعترافات دروغین اشاره شده و وضع جسمانی و سلامت خانم حیدری را وخیم گزارش کرده اند.

در بیانیه دوم که سی ام ژانویه برای آقایان سعید و علیرضا متین پور داده شده از سلامتی و امنیت اینها ابراز نگرانی شده است . در اعلاميه سازمان عفو بين الملل گفته شده که این فعالین برای گرفتن «اعترافات» ویدیوئی تحت شکنجه قرار گرفته اند.

عفو بین الملل هر دو فعال آذربایجانی را زندانی وجدان میداند که به خاطر فعالیتهای صلح آمیز خود به نمایندگی از مردم آذربایجان دستگیر و شکنجه شده اند.

قبلا" هم دو بیانیه برای آزادی سعید متین پور از طرف عفو بین الملل صادر شده بود که در آنها هم ایشان را زندانی وجدان معرفی کرده بودند. در هر دو بیانیه از اعضای سازمان عفو بین الملل و دیگر افراد خواسته شده که با نوشتن نامه های به مسئولین دولت جمهوری اسلامی از جمله آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، آیت اله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه و وزیر اطلاعات آقای غلامحسین محسنی اژه ای از وضعیت این زندانیان ابراز نگرانی کرده وخواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این فعالین شوند.

همچنان که گفتم بیانیه سومی در مورد آقای غنی لو دیگر فعال آذربایجانی طی روز های آینده از سوی سازمان عفو بین الملل صادر خواهد شد.

صدای آمریکا: خانم زمانی، خبرهای مبنی بر تعیین وثیقه های سنگین برای آزادی موقت این زندانیان منتشر شده بود؟

به گفته خانواده فعالین زنجانی آنها طی روزهای گذشته وثیقه خواسته شده را به دادگاه ارائه کردند.اما دادگاه از قبول وثیقه تهیه شده و آزاد نمودن این فعالین خودداری کرده است.و هر پنج نفر کماکان بدون محاکمه و بدون اجازه برای گرفتن وکیل در بازداشت موقت بسر می برند.

صدای آمریکا: خبرهای هم از تایید حکم زندان یک روحانی آذربایجانی منتشر شده، ممکن است توضیح بدهید؟

شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت در قم، حجت السلام عبدالعزیز عظیمی قدیم این روحانی هویت طلب آذربایجانی را به یکسال زندان تعزیری محکوم کرده است.

این روحانی هویت طلب آذربایجانی در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ توسط دادگاه ویژه روحانیت به اتهام اهانت به حیثیت روحانیت به ده سال محرومیت از پوشیدن لباس روحانیت محکوم شد. آقای عظیمی قدیم حکم خلع از لباس روحانیت را قبول ندارند. و تابحال از اجرای دستور این دادگاه خودداری کرده اند.

خبرها و نظرها - برنامه خبری راديو و تلويزيونی بخش فارسی صدای آمريکا -جمعه ۱۹ بهمن ۱٣٨۶ - ۸ فوريه ۲۰۰٨

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای خواستار آزادی جلیل غنی لو فعال هویت طللب ترک زبان شده است.

در همین حال گزارش می رسد شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز آقایان خسرو درخشی، یوسف لطف حق، مهدی افسری، محمد علی جوادی، حسن اسدی، جواد جواد کعنانی و طاهر مهدوی را به یکسال حبس محکوم کرده است.

بنابر احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب مدت ۸ ماه از یکسال حبس نامبردگان بمدت سه سال به حال تعلیق در آمده و ۴ ماه آن تعزیری و قابل اجرا خواهد بود.