Add this page to:


ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران

گزارش رادیو فردا از بیانیه عفو بین الملل
سعید متین‌پور
آقای جوانبخت گزارش کرده است که یکی از فعالین دانشجویی که اخیراً از زندان آزاد شده است، آقای سعید متین‌پور (روزنامه‌نگار ترک و فعال حقوق بشر) را مشاهده نموده که به اتهام جاسوسی در زندان وزارت اطلاعات تحت شکنجه قرار گرفته است. بازپرسان از وی درخواست نموده‌اند که مصاحبه ویدئویی بر علیه فعالیت‌هایش انجام دهد.
خانم عطیه طاهری همسر آقای متین‌پور بیان کرده است همسرش طی تماس تلفنی کوتاه مدتی به وی گفته است که "هنوز زنده است".
خانواده آقای متین پور مدتهاست که از محل نگهداری وی اطلاع دقیقی ندارد. آقای متین پور 32 ساله و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران است.

امیر عباس بنایی کاظمی
امیر عباس بنایی کاظمی، فعال سیاسی که همینک در زندان تبریز به سر می برد، بنا به اظهارات مادرش در مصاحبه با بخش ترکی رادیو امریکا، به شکل کاملاً وحشیانه ای در زندان شکنجه شده و در نتیجه چند دندان وی شکسته و صورتش کاملاً کبود شده است.
امیر عباس بنایی کاظمی به مدت یک ماه در زندان وزارت اطلاعات تبریز بود و سپس به بند 9 زندان تبریز منتقل شد.

صالح کامرانی
صالح کامرانی که وکالت روزنامه شمس تبریز و همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی آذربایجانی را بر عهده داشت در هجدهم آگوست 2007 (27 مرداد) هنگام حضور در یک مراسم عروسی در شهر کرج، توسط مأمورین وزارت اطلاعات ربوده شد. وی اخیراً در یک تماس تلفنی با همسرش از نگهداری خود در زندان اوین خبر داده است.


جلیل غنی لو
جلیل غنی لو، فعال سیاسی اهل زنجان، به گفته برادرش به صورت بیرحمانه‌ای در بند 209 زندان اوین شکنجه شده و در وضعیت بسیار ناگوار روحی به سر می‌برد. علیرضا جوانبخت، سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، اظهار کرده است که آقای غنی لو برای اولین بار همزمان با روز جهانی زبان مادری دستگیر و پس از 26 روز بازداشت با قرار وثیقه 30000 دلاری (30 میلیون تومانی) آزاد گردید.

هادی حمیدی شفیق
هادی حمیدی شفیق 23 ساله دانشجوی رشته معماری و اهل تبریز، اخیراً توسط دادگاه انقلاب ارومیه به هفت ماه حبس بیشتر محکوم شده است. وی قبلاً به اتهام شرکت در تظاهرات غیرقانونی به تحمل ده ماه حبس محکوم شده بود اما این بار با اتهامات جدید مطرح شده از سوی مدعی‌العموم از قبیل حمل CD که در آن به خامنه‌ای (رهبر جمهوری اسلامی) و خمینی (بنیانگذار جمهوری اسلامی) توهین شده است، به حبس محکوم گردیده است. همچنین گزارش شده است که انگشت آقای شفیق بر اثر شکنجه کادر وزارت اطلاعات شکسته است.

گشتاسب واثقی و محمد اصلانی
گشتاسب واثقی و محمد اصلانی دو شهروند اردبیلی که در مقابل زندان اردبیل بازداشت شده بودند به اتهام جاسوسی توسط دادگاه انقلاب به چهار سال زندان محکوم گشتند. این دو نفر توسط مأمورین وزارت اطلاعات دستگیری و به مدت چند ماه در زندان امنیتی تحت شکنجه قرار گرفتند. پس از آنکه به زندان اردبیل انتقال داده شدند، پس از 105 روز بازداشت در اول آوریل 2007 (12 فروردین) به قید وثیقه آزاد شدند.

هشدار فعالین حقوق بشر در مورد فشار سیاسی در شمال غرب ایران
استان‌های آذربایجان شرقی و غربی سرزمین بخش زیادی از آذربایجانی ها است.
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در گفتگو با رادیو فردا اظهار داشته است بیش از 20 شهروند ایران به خاطر فعالیت‌های سیاسی توسط مسئولین زندانی شده‌اند.
سخنگوی این گروه علیرضا جوانبخت گفته است که نبود توجه رسانه‌ها موجب نقض حقوق انسانی در استان‌های ترک نشین ایران شده است.
جوانبخت می گوید متأسفانه در بیانیه هایی که توسط گروه‌های مدافع حقوق بشر صادر می شود، از آذربایجانیهایی که به دلایل سیاسی زندانی شده‌اند، نامی برده نمی شود. دلیل این امر هم نبود اطلاع رسانی در آذربایجان و هم دلایل دیگر همانند برخی حساسیت‌ها است عدم این پوشش خبری باعث فشار بر زندانیان سیاسی و خانوده های آنان می شود. بسیاری از بازداشت شدگان به وکیل مدافع دسترسی ندارند. کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران لیست 20 نفر از زندانیان سیاسی را که در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند منتشر نموده است.

http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/08/82342E91-4AE3-4EE3-959D-86F3F160849C.html

تاریخ ارسال خبر: 07/06/1386