Add this page to:


گزارشی از ادامه بازداشتها و وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی آذربایجان

واحید قاراباغلی

ساوالان سسی: تعدادی از دستگیر شدگان تبریزی که در آستانه دومین سالگرد اعتراضات خرداد ۱۳۸۵ آذربایجان و یا در خود تظاهرات بازداشت شده بودند همچنان در زندان به سر می برند. اکبر حسن زاده، جمشید زارعی، امیر بنائی سابق، حسن اسدی از جمله این افراد هستند. تعدادی از این افراد از جمله حسن اسدی از زمان بازداشت خود تماسی با خانواده نداشته اند.

حسن اسدی، ۲۸ اردیبهشت ۸۷ چند روز قبل از ۱ خرداد - سالگرد تظاهرات - بازداشت و خانواده اش تهدید شده اند که نبایستی موضوع وی را عمومی کنند. اسدی بهمن ماه ۸۶ نیز دستگیر و بیش از چهار ماه در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات اردبیل و تبریز بسر برده و در این مدت تحت شکنجه قرار گرفته است.

از طرفی تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده در تبریز از جمله؛ مهدی نجاری شربیانی، محمد قراملکی، حامد رضایی، علی صدیقی، کمال اشرفی و احد رضوی پس از آزادی ادعا کرده اند که مورد شکنجه و اذیت آزار قرار گرفته اند.

و در اردبیل، با گذشت نزدیک به بیست روز ازبازداشت عسگر اکبرزاده ، فعال دانشجویی و حقوق بشر، ماموران وزارت اطلاعات همچنان بر تداوم بازداشت او اصرار دارند. وی که شنیه یکم تیر تنها یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده اش را داشته و به سختی قادر به سخن بودن بود، گفت: " در اعتصاب غذا به سر می برم ." به گفته خانواده اکبرزاده، او گفته است که زیر شکنجه قرار دارد و در وضعیت نامناسبی بسر می برد.

عسگر اکبرزاده روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۸۷ پس از خروج از دانشگاه پیام نور اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از آن موقع در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می برد.

بستگان عسگر اکبرزاده، از اینکه نتوانسته اند تاکنون او را ملاقات کنند بسیار نگران هستند. آنها می گویند "سلامتی عسگر هم اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در خطر است زیرا او تحت شکنجه و در اعتصاب غذا قرار دارد و هنوز هیچ گونه تفهیم اتهامی صورت نگرفته و مراجعه ما به دادگاه انقلاب اردبیل برای آگاهی از اتهام او بی نتیجه بوده است و هیچ مرجع قضایی و امنیتی پاسخگویی ما نیست."

مقامات امنیتی همچنین خانواده این فعال آذربایجانی را بعد از مصاحبه با رادیو های خارجی ( رادیو آزادلیق - بخش آذربایجانی صدای آمریکا) و بخاطر دادن اطلاعات به فعالین حقوق بشر تحت فشار قرار داده اند.

از طرفی خبرهای رسیده از ادامه بازداشتها در آذربایجان حکایت دارند.بر اساس تازه ترین خبرها حسین حسینی دبیر سابق انجمن اسلامی آموزشکده رازی شهر اردبیل عصر روز شنبه اول تیر ماه در شهر نقده (سولدوز) دستگیر شده و تا کنون اجازه برقراری هیچ گونه تماسی با وکیل و خانواده اش را نداشته است.

به گزارش منابع حقوق بشر آذربایجانی، بازداشت وی به حکم قاضی دادگاه انقلاب اردبیل بوده است.حسینی به تازگی در رشته معماری فارغ التحصیل شده است و تاکنون بارها برای بازجویی به اداره اطلاعات شهر اردبیل فراخوانده شده است.

همچنین در خبری دیگر باز در همین روز ابراهیم جعفرزاده٬ از فعالین سیاسی آذربایجانی در شهر خوی ، بازداشت و جهت گذراندن دوران محکومیت خود، به زندان خوی فرستاده شده است.

این فعال مدنی سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب شهرستان خوی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان سه سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی - سیاسی و محرومیت از نمایندگی مجلس و نمایندگی شورا به مدت یک دوره محکوم شده بود.

سیدمحمدرضا فقیهی، وکیل مدافع جعفرزاده می گوید: او ۲ اسفند ۱۳۸۵(۲۱ فوریه ۲۰۰۶)٬در روز جهانی زبان مادری در یکی از خیابان‌های خوی به تصور این که در تجمعی شرکت کرده، بازداشت و با این حکم سنگین روبرو گشت.

وضعیت دیگر زندانیان آذربایجانی نیز اصلا مطلوب نیست. از جمله عباس لسانی که در کل به سی ماه حبس محکوم و به شهر یزد تبعید شده است. علیرغم اینکه بیش از ۲۵ماه است که در زندان به سر می برد هنوز حتی یک روز هم به مرخصی نرفته است.

در طی ماه های گذشته به دلیل حجم برخوردهای صورت گرفته با فعالان سیاسی، حقوق بشری و فرهنگی و روزنامه نگاران در استانهای آذربایجان، نهادهای حقوق بشر با نگرانی بیشتری روند نقض حقوق بشر در این منطقه را پی گرفته اند. سازمان عفو بین الملل از جمله این نهاد هاست که از جمهوری اسلامی خواسته است روند سرکوب فعالان ناراضی را متوقف نماید. این نهادها، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه را متهم می کنند که روند دادرسی عادلانه را در برخورد با متهمان نادیده می گیرند.

شنبه ٨ تير ۱٣٨۷ - ۲٨ ژوئن ۲۰۰٨